کلید موفقیت طلاب غیرحضوری، مدیریت زمان و پرهیز از بیبرنامگی است - تسنیم
رئیس مرکز آموزش های غیر حضوری، گفت: تحصیل به شیوه غیرحضوری نباید موجب بی برنامگی طلاب شود زیرا حضور فعال در کلاس های برخط و انجام به موقع برنامه های عملی و آموزشی، ضروری است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، خانم غروی نائینی، رئیس مرکز آموزشهای غیرحضوری حوزههای علمیه خواهران، در آیین آغاز سال تحصیلی جدید که با حضور حجتالاسلام والمسلمین فاضل مدیر و خانم افشار معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران، در این مرکز برگزار شد، ضمن ارائه گزاشی از فعالیتهای مرکز آموزشهای غیرحضوری، اظهار کرد: در نیمسال جاری، 2418 طلبه جاری در سطوح دو و سه (رشتههای فقه و اصول، تاریخ اسلام و تفسیر علوم قرآن) در این مرکز مشغول به تحصیل هستند و علاوه بر این، مرکز آموزشهای غیرحضوری میزبان جمع کثیری از طلاب حضوری مدارس سراسر کشور بوده است؛ بهطوری که 3267 نفر از طلاب، شامل 901 نفر به صورت ترم کامل و 2366 نفر دیگر از طلاب خواهر به صورت تکدرس، میهمان این مرکز شدهاند.
وی همچنین افزود: در طول سال تحصیلی، بیش از 9500 کلاس درس (برخط، برونخط و رفع اشکال) برای این طلاب خواهر محصل در مرکز آموزشهای غیرحضوری حوزههای علمیه خواهران ارائه میشود.
رئیس مرکز آموزشهای غیر حضوری حوزههای علمیه خواهران با اشاره به روند پژوهشی این مرکز، گفت: در بخش پژوهش، آمار قابل توجهی به ثبت رسید به طوری که در سال گذشته 107 پایاننامه دفاع شد و در شش ماهه اول سال جاری (تا پایان شهریور)، علیرغم تعطیلات، 77 مورد دفاع پایاننامه با موفقیت به اتمام رسیده است.
غروی نائینی در ادامه تأکید کرد: کلیه امور پژوهشی توسط کارگروههای تخصصی متشکل از بهترین اساتید حوزه انجام میپذیرد و با اشاره به برگزاری برنامههای متنوع فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، بصیرتی و قرآنی، از طلاب درخواست کرد که حضور جدی در این فعالیتها داشته باشند همچنین، این مرکز فرصت استفاده از مشاورهی دینی توسط یکی از مشاوران برجسته کشوری را برای طلاب غیرحضوری و میهمان فراهم نموده که فعالیت آن با رضایتمندی بسیار بالای طلاب همراه بوده است.
رئیس مرکز آموزشهای غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران کفت: خدمترسانی امور آموزشی امور آموزشی به 5685 طلبه جاری و میهمان و با هدف صرفهجویی در نیروی انسانی، بهصورت سیستمی صورت میگیرد که این رویکرد، ارائه خدمات را تسریع و با کمترین میزان خطای انسانی تضمین کرده است؛ به طوری که درصد خطای فرآیندهایی مانند اعتراضات امتحانی با وجود سیستمی شدن در مدیریت هزاران آزمون «نزدیک به صفر» گزارش شده است.
وی انتخاب تحصیل به شیوه غیرحضوری توسط طلاب را متناسب با شرایط شخصی (خانوادگی، اشتغال، بُعد مسافت یا مشکلات جسمی) آنها دانست و متذکر شد: اگر چه در آموزشهای غیرحضوری ارتباط فیزیکی مانند مدارس حضوری وجود ندارد اما مهمترین امتیاز این شیوه تحصیل «امکان مدیریت زمان» برای طلاب است که برخلاف مدارس حضوری، برنامه درسی و حضور و غیاب آنها بر اساس ساعات معین و اجباری از پیش تعیین شده نیست.
غروی در ادامه جزئیات بیشتری از اقتضائات تحصیل غیرحضوری را مطرح و دو نکته کلیدی از جمله «مدیریت زمان و پرهیز از بیبرنامگی» برای موفقیت طلاب در این شیوه تحصیلی را بیان کرد و افزود: مدیریت زمان در راستای تحصیل غیرحضوری وظیفه خود طلبه است و از آنجا که غالب دروس بهصورت برونخط (آفلاین) و از طریق فایلهای تدریس و جزوات ارائه میشوند، طلاب باید از همان ابتدای ترم برنامهریزی دقیقی داشته باشند تا استفاده از کلاسها به پایان ترم موکول نشود و ترم درسی آنها هدر نرود، همچنین تحصیل به شیوه غیرحضوری نباید موجب بیبرنامگی طلاب شود زیرا حضور فعال در کلاسهای برخط و انجام بهموقع برنامههای عملی و آموزشی، ضروری است.
وی همچنین ادامه داد: برخلاف تحصیل حضوری که ارتباط از طریق حضور فیزیکی در مدرسه و تابلوی اعلانات برقرار است، در آموزش غیرحضوری، «پایگاه اطلاعرسانی مرکز» بهعنوان کانال اصلی ارتباط و مرجع کسب اطلاعات (آییننامهها، ضوابط، اطلاعیهها، تقویم تحصیلی و پژوهشی و برنامههای فرهنگی) تعیین شده است که مراجعه «روزانه» به این پایگاه برای مطلع شدن از اخبار و جلوگیری از غفلت، امری ضروری خواهد بود.
رئیس مرکز آموزشهای غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران با اشاره به اهمیت مراجعه به «پایگاه اطلاعرسانی مرکز» افزود: طلاب غیرحضوری باید در زمان معین، یکی از مدارس سراسر کشور را بهعنوان «حوزه آزمون» انتخاب کنند، در غیر این صورت، از امتحانات آن ترم محروم خواهند شد.
وی همچنین از فعالیت کانال اطلاعیهها در شبکه اجتماعی ایتا خبر داد و گفت: تمامی اطلاعیهها و برنامههای فرهنگی را بهسرعت در دسترس طلاب قرار میگیرد و تلاشهایی در جریان است تا در آینده نزدیک، تمامی امور مرتبط با طلاب در یک فضای مجازی متمرکز و دسترسی به سامانهها و بخشهای مختلف تسهیل شود.
غروی بر اهمیت حضور فعال در «جلسات توجیهی» مرکز آموزشهای غیرحضوری تأکید کرد تا طلاب بتوانند در تماسهای مکرر، پاسخ سؤالات خود را مستقیماً دریافت کنند و به طلاب توصیه کرد که با توجه به اقتضای آموزش مجازی، ارتباطات و پرسشهای خود را مدیریت کرده و تا حد امکان از طریق «فضای کوثرنت» (پرسش و پاسخ برونخط با پاسخدهی 24 ساعته) و «جلسات برخط پرسش و پاسخ روزانه» اقدام کنند.
رئیس مرکز آموزشهای غیرحضوری حوزههای علمیه خواهران، ضمن رد این تصور که طلاب غیرحضوری از شرکت در برنامههای فرهنگی معاف هستند، «حضور پررنگ» در برنامههای مستمر فرهنگی، تربیتی، بینشی، قرآنی و مشاورهای را یک «اقتضای جدی» آموزش غیرحضوری دانست و اظهار کرد: که طلاب با توجه به اهمیت این برنامهها در مواجهه با «شبیخون فرهنگی»، برای حضور فعال در جلسات که اغلب در فرصت مناسب بعدازظهر و با حضور اساتید برجسته تدارک دیده شده، برنامهریزی کنند که مهمترین مزیت این برنامهها، امکان حضور طلبه «به همراه اعضای خانواده» است
وی در پایان به برنامه های قرآنی (حفظ، انس با قرآن، روخوانی، تبیین) ویژه طلاب اشاره کرد و گفت: جمعا 1875 طلبه خواهر مخاطب این برنامههای قرآنی بودهاند.
همچنین در زمینه تربیت مربی تخصصی تبیین معارف مهدوی، دوره اول با 30 طلبه برگزار شد که این تعداد از میان 1400 داوطلب حضور در دوره گزینش شدند.
دوره اول تربیت مربی تخصصی مهارت های پاسخگویی و بیان احکام پرکاربرد بانوان نیز با حضور 30 طلبه گزینش شده از میان 2000 داوطلب برگزار شد؛ که امیدواریم با استمرار این دورههای تخصصی در خدمت سایر داوطلبان و علاقهمندان نیز باشیم.
انتهای پیام/