خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 08 مهر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بمب‌افکن بی ۲۱ چه فرقی با بمب‌افکن بی ۲ دارد؟ + عکس

اعتماد | همه | سه شنبه، 08 مهر 1404 - 14:12
با وجود تمجید بی حد و حصر ترامپ از بمب‌افکن‌های راهبردی بی ۲ پس از عملیات در ایران، این هواپیماهای افسانه درآستانه جایگزینی با یک بمب‌افکن کوچکتر به نام بی ۲۱ رایدر هستند، اما چرا؟ بی ۲۱ چه قابلیت‌هایی نسبت به بی ۲ دارد؟
21،B،طراحي،پوند،كاهش،كوچكتر،فناوري،فوت،پيشرفته،تغييرات،نسل،ا ...

با وجود تمجید بی حد و حصر ترامپ از بمب‌افکن‌های راهبردی بی ۲ پس از عملیات در ایران، این هواپیماهای افسانه درآستانه جایگزینی با یک بمب‌افکن کوچکتر به نام بی ۲۱ رایدر هستند، اما چرا؟
بی ۲۱ چه قابلیت‌هایی نسبت به بی ۲ دارد؟
کد خبر: 739123 | ۱۴۰۴/۰۷/۰۸ ۱۴:۰۵:۲۱
بمب‌افکن استراتژیک B-2 Spirit، نماد فناوری پنهان‌کاری (stealth) دهه ۱۹۸۰ آمریکا، از سال ۱۹۹۷ در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) قرار گرفت و نقش کلیدی در عملیات‌های جهانی ایفا کرده است.
به گزارش فرارو، بمب‌افکن بی 2 با طراحی بال‌پرنده (flying wing) خود، قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای و متعارف است و برد عملیاتی بیش از ۱۱ هزار کیلومتر دارد.
با این حال، با افزایش تهدیدات پیشرفته مانند رادارهای نسل جدید چین و روسیه، نیاز به جانشینی کارآمدتر احساس شد.
اینجاست که B-21 Raider، بمب‌افکن نسل ششم نورثروپ گرومن، وارد میدان می‌شود.
بی 21 در دسامبر ۲۰۲۲ رونمایی شد و قرار است از سال ۲۰۳۰ جایگزین B-2 شود.
اما چه چیز باعث شد تا بی 2 افسانه‌ای به سمت بازنشستگی سوق داده شود و بی 21 جایگزین آن شود؟
بی 21 چه فرقی با بی 2 دارد؟
تفاوت‌های طراحی و اندازه
هر دو بمب‌افکن از طراحی بال‌پرنده بهره می‌برند که رادارگریزی را افزایش می‌دهد، اما B-21 Raider به طور قابل توجهی کوچکتر و جمع‌وجورتر است.
طول بال B-2 حدود ۵۲ متر (۱۷۲ فوت) است، در حالی که B-21 بین ۴۰ تا ۴۲ متر (۱۳۰-۱۴۰ فوت) تخمین زده می‌شود.
طول بدنه B-2 حدود ۲۱ متر (۶۹ فوت) است، اما B-21 تنها ۱۶.۵ متر (۵۴ فوت) طول دارد.
این کاهش اندازه، وزن برخاست حداکثری را از ۱۵۲ تن (۳۳۶,۵۰۰ پوند) B-2 به حدود ۸۲ تن (۱۸۰,۰۰۰ پوند) B-21 می‌رساند.
در طراحی، B-21 از لبه‌های صاف‌تر و بدون دندانه‌های serrated (مانند B-2) استفاده می‌کند و ورودی‌های هوای باریک‌تر و عمیق‌تر (با S-duct بهبودیافته) دارد که تیغه‌های فن موتور را پنهان‌تر می‌کند.
همچنین، شیب تندتر کابین خلبان و چرخ‌های فرود متفاوت، به همراه پوشش رادارجذب صاف‌تر، B-21 را متمایز می‌سازد.
این تغییرات نه تنها رادارگریزی را بهبود می‌بخشد، بلکه هزینه‌های ساخت را کاهش می‌دهد.
پیشرفت‌های فناوری پنهان‌کاری و موتورها
پنهان‌کاری، قلب تپنده هر دو هواپیما، در B-21 به سطح نسل پنجم+ (Gen-5+) ارتقا یافته است، در حالی که B-2 بر پایه فناوری نسل اول (دهه ۱۹۸۰) بنا شده.
سطح مقطع راداری (RCS) B-21 کوچکتر است، با بهینه‌سازی ۳۶۰ درجه (به ویژه از عقب) از طریق مدل‌سازی الکترومغناطیسی پیشرفته (CEM) و هوش مصنوعی.
B-21 از مواد کامپوزیتی پیشرفته و لایه‌های نازک‌تر رادارجذب (RAM) چندمنظوره استفاده می‌کند که دوام بیشتری نسبت به رنگ سیاه آهن‌مانند B-2 دارد و نیاز به نگهداری حساس را کاهش می‌دهد.
پنهان‌کاری B-21 همه‌طیفی (رادار، مادون قرمز، صوتی و الکترونیکی) است، در حالی که B-2 عمدتاً بر رادار تمرکز دارد.
در موتورها، B-2 با چهار موتور توربوفن General Electric F118-GE-100 (هر کدام ۱۷,۳۰۰ پوند رانش) کار می‌کند، اما B-21 تنها دو موتور Pratt & Whitney PW9200 (یا مشتق F135) دارد که خروجی اگزوز آن‌ها کاملاً محافظت‌شده و با خنک‌سازی فعال، امضای حرارتی (IR) را کاهش می‌دهد.
این طراحی، RCS و IR را پایین‌تر می‌آورد و کارایی سوخت را افزایش می‌دهد.
قابلیت‌های عملیاتی: بار و برد
B-2 قادر به حمل ۴۰,۰۰۰ پوند (۱۸ تن) تسلیحات (شامل هسته‌ای و متعارف) است، اما B-21 با وجود اندازه کوچکتر، حداقل ۳۰,۰۰۰ پوند (۱۳.۶ تن) ظرفیت دارد – هرچند برخی تخمین‌ها آن را بیش از ۲۰,۰۰۰ پوند می‌دانند.
B-21 برای تسلیحات آینده مانند موشک‌های هایپرسونیک و LRSO (موشک کروز هسته‌ای دوربرد) بهینه‌سازی شده و از معماری باز (open systems) برای ارتقای آسان استفاده می‌کند، در حالی که B-2 برای چنین سلاح‌هایی نیاز به تغییرات اساسی دارد.
برد B-2 حدود ۶,۹۰۰ مایل (۱۱,۱۰۰ کیلومتر) بدون سوخت‌گیری است، و B-21 برد مشابه یا بیشتر با کارایی سوخت بهتر دارد، که آن را برای عملیات طولانی در اقیانوس آرام (در برابر چین) ایده‌آل می‌کند.
B-21 همچنین با شبکه JADC2 (کنترل فرماندهی همه‌دامنه مشترک) ادغام می‌شود و داده‌های واقعی‌زمان را با دیگر پلتفرم‌ها به اشتراک می‌گذارد، قابلیتی که B-2 فاقد آن است.
هزینه، تولید و نگهداری
هزینه واحد B-2 بیش از ۲.۱ میلیارد دلار (شامل R&D) است و تنها ۲۱ فروند ساخته شد، که نرخ آماده‌به‌پرواز پایین (به دلیل پوشش‌های حساس stealth) را به همراه داشت.
در مقابل، B-21 با هزینه واحد حدود ۷۰۰ میلیون دلار (حداکثر ۶۵۱.۷ میلیون در ۲۰۱۹) طراحی شده و حداقل ۱۰۰ فروند (تا ۱۳۲) تولید خواهد شد.
طراحی مدولار B-21 نگهداری را ساده‌تر می‌کند و نرخ آماده‌به‌پرواز را افزایش می‌دهد، که هزینه چرخه عمر را کاهش می‌دهد.
چرا این تغییرات حیاتی‌اند؟
تفاوت‌های B-21 با B-2، پاسخی استراتژیک به تهدیدات مدرن است.
اندازه کوچکتر و پنهان‌کاری پیشرفته، B-21 را در برابر رادارهای فرکانس پایین (مانند VHF روسی/چینی) مقاوم‌تر می‌کند و اجازه نفوذ عمیق‌تر به فضای مورد مناقشه را می‌دهد.
کاهش تعداد موتورها و استفاده از فناوری دیجیتال، هزینه‌ها را ۷۰% پایین می‌آورد و تولید انبوه را ممکن می‌سازد – مشکلی که B-2 را به یک دارایی "نادر و گران" تبدیل کرد.
از منظر تحلیلی، B-21 نه تنها جانشین B-2 است، بلکه پلی به عصر جنگ شبکه‌محور است: ادغام با JADC2 و قابلیت ارتقا، آن را برای دهه‌های آینده (تا ۲۰۷۰) آماده می‌کند، در حالی که B-2 تا ۲۰۳۲ عملیاتی می‌ماند اما با محدودیت‌های فناوری قدیمی.
این تغییرات، برتری هوایی آمریکا را در برابر رقبای استراتژیک (چین، روسیه) حفظ می‌کند.