احیای پروژه کمربندی شرق اصفهان با توافق مالی تازه
معاون عمرانی استاندار اصفهان از احیای پروژه راهبردی کمربندی شرق اصفهان خبر داد و گفت: این طرح پس از سال ها رکود، با توافق جدید مالی میان دولت و استان و با اعتباری بالغ بر 50 هزار میلیارد ریال دوباره به جریان افتاده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، علیرضا قاریقرآن از آغاز دوباره عملیات اجرایی پروژه راهبردی کمربندی شرق اصفهان خبر داد و گفت: با تأمین اعتباری بالغ بر 50 هزار میلیارد ریال، این پروژه که بهعنوان حلقه گمشده کریدور آزادراهی شمال به جنوب کشور شناخته میشود، بار دیگر با قدرت در حال اجراست و برنامهریزی شده تا 26 کیلومتر از آن به بهرهبرداری برسد.
تغییر سهم مالی دولت و استان، نقطه عطف احیای پروژه
قاریقرآن در تشریح ابعاد این پروژه گفت: پروژه کمربندی شرق اصفهان از سال 1377 کلید خورد و دو فاز آن تاکنون به بهرهبرداری رسیده است.
قطعه 30 کیلومتری این محور از محدوده باغبادران تا بعد از بهارستان و شهرضا نیز بهعنوان بخش سوم تعریف شد که با سرمایهگذاری مشترک دولت و بخش نیمهدولتی آغاز گردید.
وی ادامه داد: از همان ابتدا چندین پیمانکار در بخشهای مختلف بهویژه احداث پلها وارد عمل شدند، اما به دلیل مشکلات مالی و افزایش شدید هزینههای اجرایی، پروژه با رکود سنگینی مواجه شد و طی سالها تنها حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.
معاون استاندار افزود: در سال گذشته و با پیگیریهای مداوم در سطح کلان استان، پیشنهاد تغییر سهم مالی پروژه مطرح شد.
بهجای سهم 30 درصدی دولت و 70 درصدی استان، مدل جدید 55 درصد سهم دولت و 45 درصد سهم استان به تصویب رسید و همین تغییر موجب شد جان تازهای در این پروژه دمیده شود.
تأمین 50 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه
قاریقرآن گفت: در پی این تصمیم، جلسات فشردهای با مشاوران برگزار شد و برآورد مالی پروژه به رقم 50 هزار میلیارد ریال رسید.
بر اساس توافق، سهم دولت 25 هزار میلیارد ریال (2.5 همت) و سهم استان نیز 25 هزار میلیارد ریال تعیین شد.
وی اعلام کرد: اجرای مجدد پروژه از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت سال جاری آغاز شده و اکنون با تمام ظرفیت در حال انجام است.
تاکنون حدود 10 هزار میلیارد ریال مصالح شامل آسفالت و سیمان وارد پروژه شده و بخش استانی نیز منابع موردنیاز خود را از محل سازمان همیاریها و ظرفیتهای داخلی تأمین کرده است.
وی اضافه کرد: مطابق توافق انجامشده، دولت نیز موظف است تا پایان سال جاری سهم خود را در قالب دو قسط پرداخت کند تا روند پروژه بدون توقف ادامه یابد.
کاهش ترافیک و آلودگی هوای اصفهان با بهرهبرداری از مسیر
معاون عمرانی استاندار اصفهان با تأکید بر اهمیت ملی این پروژه گفت: کمربندی شرق اصفهان حلقه گمشده شبکه آزادراهی کشور از شمال تا جنوب است و تکمیل آن باعث میشود مسیر آزادراهی از شمال تا جنوب ایران بهطور کامل برقرار گردد.
وی تصریح کرد: با بهرهبرداری از این پروژه، حجم عظیم ترافیک عبوری که تاکنون مجبور به عبور از داخل شهر اصفهان بود، به این مسیر جدید هدایت خواهد شد و همین امر مشکلات ترافیکی و معضل آلودگی هوای اصفهان را به میزان زیادی کاهش میدهد.
قاریقرآن درباره زمانبندی اجرای پروژه گفت: از مجموع 30 کیلومتر، چهار کیلومتر در محدوده کوهپایه نیازمند ملاحظات زیستمحیطی است که مجوزهای آن بهتازگی صادر شده است.
بر همین اساس در گام نخست، بخش 26 کیلومتری مسیر اصلی به همراه یک قطعه چهار کیلومتری دسترسی تا سهراهی مبارکه آماده و به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی پیشبینی کرد: این پروژه شاخص و ملی در ابتدای سال آینده رسماً افتتاح و به شبکه آزادراهی کشور متصل شود.
انتهای پیام/170