خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 07 مهر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ورود کشتی‌های چینی به بنادر کریمه؛ تغییر راهبرد پکن

مشرق | بین‌الملل | یکشنبه، 06 مهر 1404 - 23:52
چين،روسيه،آمريكا،كريمه،كشتي،ورود،راهبرد،LNG،تجاري،اقدامات،بن ...

به گزارش مشرق،کانال تلگرامی موسسه مطالعاتی تحریریه در مطلبی با عنوان ورود کشتی‌های چینی به بنادر کریمه؛ تغییر راهبرد پکن به تحلیلی از تارنمای روسی «وزگلیاد» پرداخت:
اخیراً چین برای اولین بار خرید LNG (گاز طبیعی مایع) تحریم‌شده روسیه را آغاز کرده و اکنون نیز کشتی‌های چینی وارد بندر سواستوپل در کریمه می‌شوند.
این اقدامات نشان می‌دهد که جمهوری خلق چین جسورانه‌تر به نقض تحریم‌های غرب روی آورده است.
این وضعیت می‌تواند از تغییر اساسی در راهبرد چین حکایت داشته باشد؛ راهبردی که پیش‌تر محتاط بود، اما اکنون آماده رویارویی شدیدتر با آمریکا است.
با این حال، یک سناریوی دوم نیز وجود دارد که برای روسیه منفعت‌ کمتری دارد.
اما آن کدام است؟
به گزارش فایننشال تایمز، کشتی باری چینی «هِنگ یانگ ۹»، که با پرچم پاناما ثبت شده، چندین بار در بندر سواستوپل در کریمه پهلو گرفته است.
این نخستین بار از سال ۲۰۱۴ است که یک کشتی خارجی بزرگ وارد بندری در کریمه می‌شود؛ بندری که بیش از یک دهه به دلیل تحریم‌ها بسته بوده است.
این نشریه با استناد به داده‌های ترانسپوندر، یک مورد ورود کشتی را تأیید کرد: در ۲ سپتامبر، کشتی «هِنگ یانگ ۹» از استانبول خارج شد و در ۶ سپتامبر در نووراسیسک ثبت شد.
پس از آن قرار بود به بندر قفقاز برود، اما از رادارها ناپدید شد و سپس در ۱۴ سپتامبر در تصاویر ماهواره‌ای در سواستوپل مشاهده شد.
چین با وجود اینکه به تحریم‌های غربی علیه روسیه نپیوسته، اما پیش از این به دلیل ترس از تحریم‌های ثانویه، محتاط بود و از خرید LNG تحریم‌شده و ورود به بندرهای کریمه خودداری می‌کرد.
با این حال، در ماه‌های اخیر پکن به نقض فعال‌تر محدودیت‌های غرب روی آورده است.
این روزنامه بازدیدهای این کشتی را به افتتاح خط فرعی راه‌آهنی که در ماه آوریل از مناطق دونتسک و خرسون به بنادر کریمه کشیده شده و حمل‌ونقل کانتینرها را از روسیه تسهیل می‌کند، مرتبط می‌داند.
این در حالی است که در ماه اوت، مقامات روسیه اعلام کردند بندرهای بردیانسک و ماریوپل برای ورود کشتی‌های خارجی باز هستند.
»ولادیمیر چرنوف» تحلیلگر مؤسسه « Freedom Finance Globa»، می‌گوید: پس از راه‌اندازی خط راه‌آهن، ورود کشتی‌های خارجی به سواستوپل معنای عملی پیدا می‌کند، چرا که اکنون می‌توان کانتینرها را با قطار به آنجا آورد و به سرعت به کشتی منتقل کرد تا به مقصد ترکیه یا خاورمیانه بروند.
محموله‌های ورودی می‌توانند شامل قطعات، الکترونیک، تجهیزات صنعتی یا کالاهای مصرفی باشند و محموله‌های خروجی شامل غله، فلز، مصالح ساختمانی، احتمالاً زغال سنگ و محصولات چوبی هستند.
وی می گوید: برای ترکیه، این یک مسیر حمل‌ونقل کوتاه و صادرات مجدد آسان است.
برای چین و روسیه، این فرصتی برای آزمودن مسیرهایی است که از بنادر سنتی شلوغ یا تحت نظارت تحریم‌ها عبور نمی‌کنند.
بنادر کریمه می‌توانند بار اضافی بندر نووراسیسک را کاهش دهند.
به نظر می‌رسد چنین ورودهایی، نوعی آزمایش برای یک طرح تجارت کانتینری باشند.
اما هنوز به طور کامل مشخص نیست که آیا چین صرفاً قصد بازی با آمریکا را دارد یا سرانجام تصمیم گرفته است تحریم‌های این کشور را نادیده بگیرد.
«ایگور یوشکوف» کارشناس دانشگاه مالی وابسته به دولت روسیه و بنیاد امنیت ملی انرژی می‌گوید: این اقدامات چین هم می‌تواند یک راهبرد بلندمدت جدید برای پکن باشد و هم صرفاً یک اقدام نمایشی به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی با آمریکا.
تا به امروز، چین موضع بسیار محتاطانه‌ای در قبال تحریم‌ها اتخاذ کرده بود.
راهبرد چین این بود که با رعایت محدودیت‌های تحریمی، فاز شدیدتر درگیری با آمریکا را تا حد ممکن به تأخیر بیندازد؛ زیرا نرخ رشد چین بیشتر از آمریکا است و زمان به نفع آن است.
بنابراین، باید برای یک دوره طولانی‌تر این وضعیت را نظاره کرد تا فهمید آیا چین واقعاً راهبرد کلی خود را تغییر داده و آماده یک چالش جدی‌تر با آمریکا است، یا اینکه این صرفاً یک ابزار چانه‌زنی است.
به گفته او، در مورد LNG، منفعت چین آشکار است؛ چرا که تخفیف تخمینی برای این گاز از پروژه تحریم‌شده «LNG قطب شمال ۲» حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد است.
اما ماجرای ورود کشتی‌های چینی به کریمه نگران‌کننده است، زیرا چین نیاز چندانی به ارسال محموله به سواستوپل ندارد.
یوشکوف می‌گوید «مسلماً برای روسیه سودمند خواهد بود اگر چین و کشورهای جنوب جهانی راهبرد خود را تغییر داده، با آمریکا وارد تقابل شوند و با اقدامات خود نشان دهند که تحریم‌های ایالات متحده هیچ معنایی ندارند و می‌توان آن‌ها را نقض کرد.
اولاً، این مثال برای تمام کشورهای دیگر جهان مسری خواهد بود.
ثانیاً، هزینه‌های مربوط به طرح‌های دور زدن و واسطه‌ها در تجارت روسیه با چین کاهش خواهد یافت.»
این کارشناس توضیح می‌دهد: دلایلی در راستای تایید همین دیدگاه وجود دارد.
چین و هند در حال هماهنگ کردن مواضع خود هستند.
هند تعرفه‌هایی را که آمریکا برای خرید نفت روسیه افزایش داده نادیده می‌گیرد، و چین نیز شروع به چشم‌پوشی از تحریم‌های آمریکا کرده است، LNG تحریم‌شده می‌خرد و وارد سواستوپل می‌شود.
این آشکارا یک ابتکار شخصی از سوی یک کاپیتان یا مالک کشتی نیست، بلکه تصمیمات دولتی هستند.»
اگر همه این اقدامات صرفاً یک نمایش قدرت از سوی چین در طول مذاکرات با آمریکا باشد، این وضعیت برای روسیه خطراتی به همراه خواهد داشت.
یوشکوف ادامه می‌دهد «یک توافق تجاری با آمریکا و اتحادیه اروپا برای چین بسیار مهم‌تر است تا امکان ارسال محموله به سواستوپل، هرچند که ما تمایلی به این موضوع نداشته باشیم.
اگر آمریکا و چین به توافق برسند، چین از تمام اقدامات خود با ما عقب‌نشینی خواهد کرد.
خطر برای روسیه دقیقاً همین‌جاست.»
«پاول سِووستیانوف» مشاور دولتی رسمی فدراسیون روسیه و دانشیار گروه تحلیل سیاسی و فرایندهای اجتماعی-روانی در دانشگاه اقتصاد روسیه پلخانوف، می‌گوید: ورود کشتی «هِنگ یانگ ۹» بازتابی از عمل‌گرایی شرکت‌های تجاری و آزمودن تدریجی محدودیت‌های سیاست تحریمی است.
مالکان تجاری کشتی‌ها، با سنجیدن دقیق خطر تحریم‌های ثانویه، به شکلی گزینشی و محتاطانه عمل می‌کنند.
به عقیده «ایوان لیزان» اقتصاددان «چین آشکارا در روابط خود با آمریکا جسورتر شده و به طور فعال‌تری تحریم‌های ضد روسی را نادیده می‌گیرد.
با این حال، این میزان فعالیت به اندازه‌ای نیست که بتوانیم بگوییم یک تحول بنیادین رخ داده و روابط روسیه و چین به سطح کیفی جدیدی ارتقا یافته است.»
وی می افزاید: چین و آمریکا امسال به تعرفه‌های متقابل رسیدند و اکنون در حال مذاکره برای یک توافق تجاری هستند.
به نظر می‌رسد چین بر این اساس عمل می‌کند که اکنون کمی دستش بازتر است، چرا که هرگونه اقدام تند آمریکا در قبال چین می‌تواند به لغو توافق تجاری منجر شود.
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.