تکنیکهای جهاد تبیین - تسنیم
به بهانه چهارمین سالروز حکم تاریخی رهبر انقلاب درباره جهاد تبیین، حجت الاسلام راجی طی یادداشتی تکنیک های جهاد تبیین را بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلام سید محمدحسین راجی، مدیر اندیشکده راهبردی سعداء به بهانه چهارمین سالروز حکم تاریخی رهبر انقلاب درباره جهاد تبیین نوشت:
رهبر انقلاب در سالهای اخیر بر مفهوم «جهاد تبیین» تأکید فراوان داشتهاند و آن را فریضهای قطعی و فوری دانستهاند.
ایشان در 5مهر 1400 مصادف با اربعین حسینی فرمودند:
«شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه میوهی دل ملّت و امید آینده این کشورید، به مسئله «تبیین» اهمّیّت بدهید.
خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود.
در قبال این حرکت گمراهکنندهای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدفهای بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و بخصوص جوانها، «حرکت تبیین» خنثیکنندهی این توطئهی دشمن و این حرکت دشمن است.»
تبیین در قرآن کریم نیز با آیاتی مانند «لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنّٰاسِ وَ لاٰ تَکْتُمُونَهُ» (آل عمران، 187) و «اَلَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسٰالاٰتِ اللّٰهِ» (احزاب، 39) مورد تأکید قرار گرفته است.
تبیین، هم جنبه الهی دارد و هم انسانی، زیرا به رفع جهل و شک در اذهان کمک میکند و راه مقابله با حرکتهای گمراهکننده دشمن است.
اما جهاد تبیین مانند سایر مسائل به قالب و روشهای مناسب نیاز دارد که به آنها "تکنیکهای جهاد تبیین" میگویند
تکنیکهای جهاد تبیین
1.
شکستن گارد مخاطب: اولین گام در جهاد تبیین، غلبه بر مقاومت مخاطب است.
برخی افراد به دلیل تأثیر جریانهای ضدانقلاب، تمایلی به شنیدن ندارند و با جملاتی مانند « سالهاست حرف شما را شنیدیم» از گفتوگو اجتناب میکنند.
برای شکستن این مقاومت، باید با همراهی و همدلی شروع کرد؛ مثلاً گفت: «تو به گرانی معترضی؟
من هم معترضم»«تو به اختلاس انتقاد داری؟
من هم انتقاد دارم.» این روش گارد مخاطب را باز کرده و زمینه گفتوگو را فراهم میکند.
2.
تخاطب واقعی: گفتوگوی چهرهبهچهره و مستقیم، کلید فهم شبهات مخاطب است.
فضای مجازی به دلیل تقابلی بودن، برای اقناع مناسب نیست.
در گفتوگوی واقعی، میتوان ریشه شبهات را شناسایی کرد.
برای مثال، دو نفر ممکن است معتقد باشند نظام به زنان ظلم میکند، اما دلایل آنها متفاوت باشد.
این تفاوتها تنها با گفتوگوی مستقیم قابل درک است.
3.
اقناع مخاطب: هدف جهاد تبیین، ساکت کردن مخاطب نیست، بلکه قانع کردن اوست.
گاهی گفتوگو فرد را به فکر فرو میبرد، اما هدف نهایی، جا انداختن موضوع و رفع شبهات اوست.
4.
پاسخ به سوالات دقیقِ مخاطب: باید به دغدغههای واقعی مخاطب پاسخ داد، نه به سؤالات خودمان.
برای مثال، در یک مدرسه ممکن است دانشآموزان درباره مماشات نظام با اغتشاشگران سؤال کنند، درحالیکه در مدرسهای دیگر، شبهه درباره برخورد نیروی انتظامی باشد.
توجه به سؤال واقعی مخاطب ضروری است.
5.
دانش کافی و مرتبط: پاسخدهنده باید اطلاعات جامعی درباره تاریخ ایران قبل و بعد از انقلاب، نقاط قوت و ضعف نظام، و وضعیت دیگر کشورها داشته باشد تا بتواند به شبهات بهصورت مؤثر پاسخ دهد.
جهاد تبیین، بهعنوان یک فریضه الهی و انسانی، نیازمند استفاده از تکنیکهای مؤثر و دانش کافی است تا بتواند در برابر تحریفات دشمن، روایت صحیح را به جامعه ارائه دهد و اذهان را روشن کند.
انتهای پیام/