همافزایی برای توسعه بازار خردهفروشی ایران - تسنیم
صنعت خردهفروشی ایران در حال تجربه یک تغییر بنیادین است.
تغییری که تنها با همکاری همه بازیگران این بازار از تولیدکنندگان و برندها تا فروشگاههای زنجیرهای و پلتفرمهای آنلاین امکانپذیر میشود.
در این میان، فروشگاههای زنجیرهای با پیوستن به زیستبوم دیجیتال نشان دادهاند که میتوانند ظرفیتهای خود را فراتر از فروش حضوری گسترش دهند و مشتریانی را جذب کنند که شاید به دلیل محدودیتهای فروش فیزیکی به راحتی امکان خرید حضوری نداشته باشند.
اسنپمارکت به تازگی کمپین 360 درجهای را اجرا کرده است که میتوان از آن به عنوان نمونهای روشن از این همکاری یاد کرد.
این کمپین با همکاری فروشگاههای محلی و زنجیرهای و تعدادی از برندهای سوپرمارکتی برگزار شد و در تازهترین گزارش روابط عمومی اسنپمارکت اعلام شده است که این فروشگاههای زنجیرهای توانستهاند رکوردهای تازهای در فروش و سفارشهای آنلاین ثبت کنند.
رکورد 30 هزار سفارش در یک روز برای دیلیمارکت
«حمید نوری»، مدیرعامل هلدینگ خردهفروشی پارس آریایی، درباره فروش آنلاین 1300 شعبه دیلیمارکت در سراسر کشور گفت:
«تجربه همکاری مشترک زیرساخت فروشگاهی برندهای دیلیمارکت و والمارکت با پلتفرم اسنپمارکت نشان میدهد که ظرفیت بسیار بالایی در فروش آنلاین محصولات غذایی و سوپرمارکتی، بهویژه در فروشگاههای تخفیفی وجود دارد.
با فعالسازی تنها بخشی از این پتانسیلها، شاهد رشد چشمگیر تعداد سفارشها در بستر اسنپمارکت بودهایم.
امیدواریم با ادامه این همکاری سازنده و استراتژیک و بهرهگیری کامل از ظرفیتها، تجربه خرید آسان، متنوع و مقرونبهصرفهتری برای مشتریان فراهم شود و موفقیتهای بزرگتری برای هر دو مجموعه رقم بخورد.»
دیلیمارکت در کمپین اخیر اسنپ موفق شد رکورد 30 هزار سفارش در یک روز و رشد 42 درصدی در تعداد سفارشهای آنلاین روزانه را ثبت کند.
انتقال تجربه خرید حضوری از هایپرستار به دنیای دیجیتال
سارا پارسا، مدیر تجارت الکترونیک هایپرستار درباره مسیر طی شده در همکاری با اسنپمارکت میگوید: «هایپرستار همواره بر ارائه تجربه خرید متفاوت به مشتریان تمرکز کرده است.
همکاری با اسنپمارکت به ما امکان میدهد تا این تجربه را عینا به دنیای آنلاین هم منتقل کنیم.
بسیاری از مشتریان امروز به دنبال راحتی و صرفهجویی در زماناند.
فروش آنلاین کمک کرده است که بدون کاهش کیفیت خدمات حضوری، بتوانیم به نیاز آن دسته از مشتریان که خرید از خانه را ترجیح میدهند، پاسخ دهیم.
این تجربه نشان داد که فروش آنلاین و حضوری میتوانند مکمل یکدیگر باشند.» سفارشهای روزانه هایپرستار در این کمپین رشد 30 درصدی را تجربه کرده است.
همراهی جانبو، با ایجاد تجربه بهتر برای مشتریان
مریم علیپور، معاونت بازاریابی، فروش اینترنتی و سازمانی فروشگاه زنجیرهای «جانبو» نیز این تجربه را مثبت ارزیابی کرده و تأکید میکند:
«یکی از مهمترین فرصتهایی که فروش آنلاین در اختیار فروشگاههای فیزیکی قرار میدهد، دید داده محور و جامع به رفتار کاربران است.
برای مثال پروموشنهای هدفمند و مبتنی بر رفتار کاربر در کمپین 360 اسنپمارکت و بهبود تجربه خرید آنلاین باعث رشد چشمگیر سفارشهای ما در این کمپین شد.
این همکاری نشان داد که فروش آنلاین نهتنها رقیب فروش حضوری نیست، بلکه فرصتی برای معرفی فروشگاه به مشتریان جدید و افزایش سهم بازار است.»
26 درصد رشد در تعداد سفارشهای روزانه برای فروشگاههای زنجیرهای هفت
حسن ایران نژاد، ریاست فروشگاههای زنجیرهای «هفت» نیز به همین نکته اشاره میکند: «مشتریانی که تجربه خرید حضوری برایشان با محدودیتها و دشواریهایی همراه بود، حالا با کمک بازار آنلاین به سمت «هفت» جذب شدند و توانستند خریدی سریع، راحت و بدون دردسر داشته باشند.» تعداد سفارشهای روزانه هفت، در طول کمپین 26 درصد رشد داشته و «هفت» رکورد 18 هزار سفارش در یک روز را ثبت کرده است.
فروشگاههای محلی، مهمترین حلقههای زنجیره تامین
حضور و همراهی فعالانه سوپرمارکتهای محلی یکی از مهمترین عوامل در مسیر تغییر بنیادین صنعت خردهفروشی کالاهای سوپرمارکتی بوده است.
پذیرش تغییر از سوی مالکان این کسبوکارها که یکی از سنتیترین و باسابقهترین کسبوکارهای جامعه ایرانی به شمار میآید، همواره عامل محرک رشد این بازار بوده است.
وحید احمدی و معین بیات مالکان فروشگاه محلی یاران دریان بلوط واقع در محله دروس پاسداران تهران میگویند: «ما یک مغازه محلی هستیم و مشتریهایمان بیشتر از ساکنان همان محل بودند.
پیش از این فکر میکردیم خرید آنلاین فقط به درد فروشگاههای خیلی بزرگ یا زنجیرهای میخورد، ولی همکاری با اسنپمارکت نشان داد ما هم میتوانیم مشتریهای بیشتری را با خدماتمان آشنا کنیم.
خیلیها که وقت نمیکنند حضوری خرید کنند یا حتی امکان مراجعه حضوری ندارند، الان راحت از طریق اپلیکیشن سفارش میدهند و ما هم به کمک اسنپمارکت اجناسشان را به دستشان میرسانیم.
این کار باعث شد هم فروش ما بیشتر شود و هم اسم فروشگاهمان را آدمهای بیشتری بشناسند.» فروشگاه بلوط رشد 40 درصدی سفارشها را در کمپین اخیر اسنپمارکت تجربه کرده است.
نقش پلتفرمهای آنلاین در توسعه بازار خردهفروشی
از سوی دیگر، پلتفرمهای خردهفروشی آنلاین نیز به دنبال خلق همافزاییاند.
کامران روستا، مدیر اجرایی اسنپمارکت اکسپرس میگوید:
«آنچه امروز شاهدش هستیم یک اکوسیستم است که با همکاری مشترک همه اعضای آن پدید آمده است.
امروز فروشگاههای زنجیرهای و محلی دیگر صرفاً تأمینکنندگان پلتفرم ما نیستند، آنها شرکای تجاری استراتژیک ما محسوب میشوند که آمادهایم دانش، تخصص و تجربیات خود را با آنها به اشتراک بگذاریم.
این همکاری نزدیک، توانسته است ظرفیت بالقوه خردهفروشی آنلاین را به نتایجی ملموس برای همه طرفها تبدیل کند.»
سامان ابطحی، معاون بازاریابی اسنپمارکت نیز بر نقش فرهنگسازی تأکید میکند:
«اسنپمارکت مدتهاست که بر فرهنگسازی و توسعه بازار خردهفروشی کالاهای سوپرمارکتی تمرکز کرده است.
ما با همکاری دیگر حلقههای زنجیره تامین (از کوچکترین سوپرماکتهای محلی در دورترین نقاط کشور تا بزرگترین تولید کنندگان کالا) برای بالا بردن ظرفیتها و سطح خدمات ارائه شده در این اکوسیستم سرمایهگذاری میکنیم.
موفقیتهای اخیر هم نتیجه مستقیم همین همافزاییهاست؛ همافزاییای که نه رقابت، بلکه توسعه بازار را هدف گرفته است.
کمپین 360 درجه اسنپمارکت بازتاب کوچکی از همکاری ارزشمند پلتفرمهای آنلاین با فروشگاهها و تولیدکنندگان است و نتایج آن تایید میکند که پلتفرمهای آنلاین در حال ارتقاء سطح کیفی خدمات در صنعت خردهفروشی و توسعه این بازارند.»
این تجربه نشان میدهد که آینده صنعت FMCG در ایران وابسته به همکاری و همافزایی میان همه حلقههای زنجیره تأمین است.
فروشگاههای زنجیرهای و محلی، برندهای تولیدکننده و پلتفرمهای آنلاین هر یک نقش ویژهای در این تحول دارند و تنها با مشارکت جمعی میتوان این بازار رو به رشد را توسعه داد.
انتهای پیام/