سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

افزایش اثربخشی آموزش با توسعه فناوری‌های کمک یادگیری

مهر | دانش و فناوری | شنبه، 05 مهر 1404 - 16:12
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی گفت:برای ارتقای ذخایر شناختی درسطح آموزش‌ و پرورش باید برنامه درسی اصلاح و نسبت به توانمندسازی معلمان و غنی‌سازی یادگیری در مدرسه اقدام کرد.
توسعه،آموزشي،شناختي،پرلز،تيمز،فناوري،ستاد،ايران،يادگيري،كمك،كشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، نشست تخصصی تیمز و پرلز با هدف بررسی جایگاه ایران در آزمون‌های بین‌المللی و ارائه راهکارهایی از جنس اکتساب یا توسعه فناوری برای ارتقای این جایگاه در جهان، با حضور عطااله پورعباسی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، علیرضا کیامنش استاد روش تحقیق و ارزشیابی دانشگاه خوارزمی و مسعود کبیری مدیر مرکز مطالعات تیمز و پرلز ایران و عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
پور عباسی با بیان اینکه یکی از مهمترین محورهای فعالیت ستاد کمک به ارتقای سرمایه شناختی دانش‌آموزان از مجرای توسعه فناوری‌های کمک یادگیری است، گفت: این فناوری‌ها در عصر هوش مصنوعی از عناصر ضروری توسعه زیست‌بوم آموزشی و تربیتی در کشور است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در بخشی دیگر از اظهاراتش با بیان اینکه توسعه فناوری می‌تواند زمینه نفوذ فناوری را در مناطق کم برخوردار کشور نیز فراهم کند، گفت: توسعه عدالت آموزشی از جمله خروجی‌های توسعه فناوری‌های کمک یادگیری است.
پورعباسی همچنین با ابراز نگرانی از پایین آمدن سن بروز دمانس درکشور، آزمون‌های تیمز و پرلز را دماسنج عملکرد شناختی دانش آموزان دانست و بر حمایت این ستاد از حوزه بازی‌های شناختی، توسعه پلتفرم‌های آموزشی، تولید محصولات آموزشی و توانمندسازی معلمان تاکید کرد.
کبیری دیگر سخنران این نشست نیز با اشاره به نتایج عملکرد دانش‌آموزان در آزمون‌های بین‌المللی و ملی، بر ضرورت توجه به فرهنگ و عدالت آموزشی تأکید کرد و گفت: ما نیازمند طراحی آزمون‌های استاندارد آموزشی هستیم که در پایان دوره ابتدایی رصد شوند و با سنجش‌های دوره‌ای بتوانیم الگوی یادگیری و رشد قابلیت‌های شناختی دانش‌آموزان را شناسایی کنیم.
در این نشست، علیرضا کیامنش نیز با اشاره به پیشینه حضور ایران در این ارزیابی‌ها گفت: ایران از سال ۱۳۷۲ تاکنون در آزمون‌های تیمز و پرلز شرکت داشته و نتایج آن جهت استفاده در نظام آموزشی کشور در دسترس است.