سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

فقر سرانه آموزشی در فردیس/ مدارس بافت قدیمی دارند/ فعالیت دوشیفته 90 درصد مدارس - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | شنبه، 05 مهر 1404 - 13:36
مدیر آموزش وپرورش ناحیه 2 کرج و شهرستان فردیس با بیان اینکه حدود 90 درصد مدارس این شهرستان دو شیفته هستند، گفت: 40 درصد مدارس فردیس بافت قدیمی دارند.
فرديس،تسنيم،مدارس،مدرسه،كرج،ناحيه،كمبود،فضاي،آموزش،آموزشي،تح ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، آموزش‌وپرورش ناحیه 2 کرج و شهرستان فردیس در سال گذشته میزبان 110 هزار دانش‌آموز بود که 90 هزار نفر در فردیس و 20 هزار نفر در ناحیه 2 کرج تحصیل کردند.
این منطقه برخلاف روند منفی رشد جمعیت در کشور، سالانه سه درصد رشد جمعیتی دارد.
ساماندهی نیروی انسانی، کلاس‌بندی، توزیع کتاب و بهسازی امکانات مدارس با همکاری خیرین انجام شده است، با این حال، کمبود فضای آموزشی، هنرستان، دبیرستان و نیروی انسانی (حدود 6 هزار ساعت کمبود معلم در متوسطه) از چالش‌های اصلی است.
سرانه فضای آموزشی در فردیس دو مترمربع و بسیار پایین‌تر از استاندارد جهانی (8 متر) و کشوری (5 متر) است.
90 درصد مدارس فردیس دو شیفته هستند و کیفیت آموزش به دلیل کلاس‌های پرتراکم و معلمان غیربومی رضایت‌بخش نیست.
طرح‌هایی مانند «شهید محمودوند» برای جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل اجرا می‌شود و هیچ دانش‌آموزی بدون مدرسه نخواهد ماند.
شهریه و روپوش اجباری نیست و کمک‌های مردمی داوطلبانه دریافت می‌شود.
خبرنگار تسنیم از کرج در راستای بررسی مباحث مطرح شده و وضعیت آموزش‌وپرورش شهرستان فردیس به گفت‌وگوی تفصیلی با ابوالحسن معظمی گودرزی، مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه 2 کرج و شهرستان فردیس پرداخته که در ادامه آن را از نظر می‌گذرانیم.
تسنیم: چه تعداد دانش‌آموز در این ناحیه مشغول تحصیل هستند؟
در سال تحصیلی گذشته، آموزش‌وپرورش ناحیه 2 کرج و شهرستان فردیس در مجموع 110 هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داد که از این تعداد، حدود 90 هزار دانش‌آموز در شهرستان فردیس و حدود 20 هزار دانش‌آموز در ناحیه 2 کرج تحصیل می‌کردند.
بر خلاف روند منفی رشد جمعیت در بسیاری از مناطق کشور، فردیس سالانه حدود سهدرصد رشد جمعیت دارد و وضعیت جمعیتی تثبیت شده است.
تسنیم: برای آغاز سال تحصیلی جدید چقدر آمادگی داشتید؟
ساماندهی نیروی انسانی، کلاس‌بندی و توزیع کتاب‌های درسی با موفقیت انجام شده است.
اقدامات عمرانی از جمله رنگ‌آمیزی مدارس، بهسازی آبخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی با همکاری انجمن اولیا و مربیان و خیرین به انجام رسیده و همچنین، کمیته انتصابات برای انتخاب مدیران مدارس تشکیل و آزمون مدیریت برگزار شده و اولویت ما انتخاب مدیرانی متعهد و متخصص است.
تسنیم: وضعیت سرانه آموزشی در این ناحیه چگونه است؟
ما موظف هستیم تمامی دانش‌آموزان را ساماندهی کنیم و هیچ دانش‌آموزی بدون مدرسه نخواهد ماند.
با این حال، کمبود هنرستان و دبیرستان در منطقه وجود دارد و کلاس‌های پرتراکم (40 تا 45 نفره) کیفیت آموزش را کاهش می‌دهد.
در بحث ثبت‌نام، محدودیتی برای پذیرش دانش‌آموزان نداریم و حتی در کلاس‌های پرتراکم نیز ثبت‌نام انجام می‌شود.
طرح «شهید محمودوند» برای شناسایی و جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل اجرا می‌شود و از هموطنان درخواست می‌کنیم دانش‌آموزانی که به دلایل مالی یا مشکلات خانوادگی ترک تحصیل کرده‌اند را معرفی کنند تا جذب آن‌ها صورت گیرد.
تسنیم: چه تعداد دانش‌آموز اتباع در ناحیه وجود دارد؟
حدود 3 هزار و 200 دانش‌آموز اتباع خارجی در سال گذشته در فردیس و ناحیه 2 کرج مشغول به تحصیل بودند و شاهد کاهش به سزای جمعیت دانش‌آموزان اتباع در سال تحصیلی جدید بودیم؛ مدارس غیردولتی نقش مهمی در کاهش فشار جمعیتی بر مدارس دولتی ایفا کرده‌اند و از آن‌ها قدردانی می‌کنیم.
تسنیم: آیا شهریه و روپوش اجباری در این ناحیه جای دارد؟
شهریه اجباری در مدارس دولتی نداریم و کمک‌های مالی صرفاً به‌صورت داوطلبانه و مردمی دریافت می‌شود.
تأکید می‌کنیم که هیچ مدیری حق ندارد دریافت وجه را اجبار کند و در صورت ارائه مستندات، با متخلفان برخورد خواهد شد.
استفاده از روپوش یکسان برای دانش‌آموزان، در راستای ایجاد عدالت و فرهنگ‌سازی است، اما تهیه آن اجباری نیست و همین که لباس متعارف باشد کافی است.
تسنیم: درباره چالش‌های زیرساختی موجود توضیح دهید؟
نقطه ضعف اصلی ما کمبود فضای فیزیکی است.
استاندارد ایده‌آل، حضور 25 دانش‌آموز در هر کلاس درس و تک‌شیفت بودن همه مدارس است اما در حال حاضر، 90 درصد مدارس فردیس دو شیفته هستند و در ناحیه 2 کرج حدود 20 درصد مدارس به‌صورت دوشیفته فعالیت می‌کنند.
در مشکین‌دشت و فردیس، وضعیت فضای آموزشی مناسب نیست و سرانه فضای آموزشی در فردیس حدود دو مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است، در حالی که استاندارد جهانی هشت مترمربع و استاندارد کشوری پنج مترمربع و در استان البرز این سرانه سه مترمربع است.
تسنیم: قانون مدرسه‌سازی انبوه‌سازان اجرا می‌شود؟
برای رفع مشکل کمبود فضای آموزشی، پیشنهاد می‌شود شهرداری‌ها از انبوه‌سازان، به ازای هر واحد مسکونی ساخته‌شده، مبلغی را برای ساخت مدرسه دریافت کنند.
طبق قانون، انبوه‌سازان با ساخت بیش از 200 واحد مسکونی باید یک مدرسه احداث کنند، اما برخی با ساخت 198 واحد از این تعهد شانه خالی می‌کنند که این موضوع باید اصلاح شده تا توازن در ساخت مدارس برقرار شود.
تسنیم: چه تعداد مدرسه در حال ساخت است؟
در دوره مدیریت کنونی، با تلاش‌های انجام‌شده و همچنین دوره مدیر اسبق مرحوم احمدی، 12 مدرسه ساخته شده و 9 مدرسه دیگر در حال احداث هستند که تعدادی در مهرماه امسال افتتاح شدند و مابقی تا مهر سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.
افتتاح مدرسه در میانه سال صورت نمی‌گیرد.
تسنیم: آیا با کمبود نیروی انسانی مواجه هستید؟
در دوره ابتدایی کمبود معلم نداریم، اما در دوره متوسطه اول و دوم حدود 6 هزار ساعت کمبود معلم وجود دارد.
همچنین در بخش مشاوران، مربیان پرورشی، نیروهای خدماتی و سرایدار کمبود شدید احساس می‌شود.
در این راستا در سال جاری، 252 نفر از طریق ماده 28 دانشگاه فرهنگیان جذب شدند.
تسنیم: کیفیت آموزش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
کیفیت آموزش به دلیل معدل پایین دانش‌آموزان رضایت‌بخش نیست، هدف‌گذاری ما افزایش حداقل نیم تا یک نمره در معدل دانش‌آموزان است.
عواملی مانند کمبود فضای فیزیکی، کلاس‌های پرتراکم و استخدام معلمان غیربومی بر کیفیت آموزش تأثیر منفی دارند.
معلمان غیربومی که گاهی به‌صورت «پروازی» از استان‌های همجوار در البرز و سایر استان‌ها فعالیت می‌کنند، به دلیل خستگی و مشکلات انتقال، کارایی لازم را ندارند.
پیشنهاد می‌شود در استخدام معلمان، معلمان بومی به‌عنوان اولویت در نظر گرفته شوند.
تسنیم: آیا استاندار به آموزش‌وپرورش توجه کافی دارند؟
استاندار البرز از ابتدای فعالیت خود آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده و هر هفته جلسات نهضت مدرسه‌سازی و شورای آموزش و پرورش را برگزار می‌کند.
این اقدامات تأثیر بسزایی دارند و فردیس مورد تأکید ویژه استاندار است.
رئیس‌جمهور هم به موضوع آموزش‌وپرورش توجه ویژه‌ای دارد و این حوزه جزو اولویت‌های اوست.
مشکل اصلی، کمبود زمین برای ساخت مدرسه است؛ با جدایی فردیس از کرج، امیدواریم با تخصیص زمین‌های جدید، وضعیت سرانه آموزشی بهبود یابد.
تسنیم: چند درصد مدارس فردیس قدیمی هستند؟
حدود 40 درصد مدارس منطقه دارای بافت قدیمی هستند و تخریب و بازسازی این مدارس به دلیل نبود فضای جایگزین برای انتقال دانش‌آموزان با مشکل مواجه است.
برای مثال، مدارسی مانند عرفان به‌صورت خانه‌های ویلایی هستند و نیاز به تخریب و بازسازی دارند، اما فضای کافی برای جابه‌جایی موقت دانش‌آموزان وجود ندارد؛ برای رسیدن به استاندارد استان‌البرز، حداقل 20 مدرسه جدید باید به‌صورت دو شیفته ساخته شود.
تسنیم: آیا البرز اردوگاه دارد؟
استان البرز فاقد اردوگاه مناسب، مرکز مشاوره مجهز، پژوهش‌سرا و فرهنگ‌سراست که همگی برای ارتقای کیفیت آموزش ضروری هستند.
انتظار می‌رود با همکاری نهادهای مختلف این کمبودها برطرف شود.
ساختمان آموزش و پرورش شهرستان فردیس تا دهه مبارک فجر آماده خواهد شد.
تسنیم: آیا شهرداری‌های یاری می‌رسانند؟
سه درصد از درآمد شهرداری‌ها به حساب خزانه واریز و برای بازسازی و تغییرات در مدارس هزینه می‌شود.
از شهرداری کرج انتظار همکاری بیشتری داریم.
به‌عنوان مثال، مدرسه شهدای شهرداری می‌تواند به‌عنوان پایلوت فرهنگی بازسازی شود اما اقدامات انجام‌شده در این زمینه محدود بوده است.
در مقابل، شهرداری فردیس پیشتاز در آسفالت مدارس بوده و حدود 25 مدرسه (معادل 50 مدرسه با توجه به دو شیفته بودن) را آسفالت کرده است.
دو سال پیش نیز شهرداری کرج آسفالت 10 مدرسه را انجام داد که جای قدردانی دارد.
در پایان از این گفت‌وگو می‌توان این نتیجه را گرفت که با وجود پیشرفت‌های حاصل‌شده، همچنان چالش‌های متعددی در حوزه فضای آموزشی، نیروی انسانی و کیفیت آموزش وجود دارد که همکاری همه نهادها از جمله شهرداری، راه و شهرسازی، فرمانداری و استانداری برای رفع این مشکلات ضروری است.
همچنین پیشنهاد دریافت مبلغ در ازای ساخت هر مسکن یا واحد جای تلنگر دارد و طرحی شایسته در راستای توازن در ساخت‌وساز و مدرسه خواهد بود.
گفت‌وگو: امیررضا خروطی
انتهای پیام/