سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سید شهید مقاومت؛ از رهبری در کلام و عمل در میدان تا جهانی کردن عادلانه‌ترین آرمان دنیا - تسنیم

تسنیم | بین‌الملل | شنبه، 05 مهر 1404 - 12:53
شهید سید حسن نصرالله دارای شخصیتی کاریزماتیک بود که همه ابعاد سیاسی، مذهبی، فکری، فرهنگی و حزبی را در خود جمع کرده و نمونه یک رهبری خردمند را به کل جهان ارائه می داد و چه در دوره حیات و چه بعد از شهادت صدای بلند مظلومان و عادلانه ترین آرمان جهان بود.
شهيد،سيد،نصرالله،حسن،مقاومت،سياسي،فلسطين،حمايت،شخصيت،دشمن،عر ...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سالگرد شهادت سید حسن نصرالله بهانه‌ای است تا در این مناسبت به گوشه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی ایشان در سطوح مختلف مذهبی، سیاسی، فکری و حزبی بپردازیم.
ابعاد شخصیت والای شهید سید حسن نصرالله
شهید سید حسن نصرالله شخصیتی پیچیده داشت که ابعاد مذهبی، سیاسی، فکری و سازمانی را با هم ترکیب می‌کرد و ایشان را تبدیل به یک شخصیت تاثیرگذار، نه تنها در لبنان و منطقه، بلکه کل جهان کرد.
نظام اعتقادی ایشان مبتنی بر ترکیبی از دکترین شیعه و اندیشه انقلابی الهام گرفته از امام خمینی (ره) بود که هویت اسلامی را تقویت می‌کند و بر صبر و اعتقاد به عدالت آرمان خود تکیه دارد.
از این منظر، شهید سید حسن نصرالله، مقاومت مسلحانه را حق مشروع برای دفاع از سرزمین و حاکمیت و اسلام و مبنای تاسیس یک جامعه مستقل و برپایی عدالت می‌دانست.
ایشان به مسائل امت عربی و اسلامی از منظر یکپارچه نگاه می‌کرد و ولایت فقیه را یک مرجع دینی و سیاسی می‌دانست.
این دیدگاه شهید سید حسن نصرالله، با رویکرد محور مقاومت به عنوان یک اتحاد استراتژیک علیه هژمونی آمریکایی- صهیونیستی مرتبط بود.
مواضع سیاسی ایشان با دشمنی سرسختانه با رژیم اشغالگر صهیونیستی، رد هژمونی آمریکا و غرب و ایجاد روابط نزدیک با ایران و سایر اعضای محور مقاومت مشخص می‌شد.
شهید سید حسن نصرالله در داخل لبنان، بر رویکرد گفتگو و مشارکت در دولت سازی و حاکمیت و رد سلطه‌گری و قیمومیت خارجی‌ها تاکید داشت.
ایشان همچنین مبارزه با فرقه‌گرایی، تکفیر و فساد را در اولویت قرار می‌داد و آن را با مفهوم شهروندی و حفظ کرامت ملت مرتبط می‌کرد.
شخصیت کاریزماتیک سید مقاومت که او را تبدیل به رهبری جهانی کرد
اما در سطوح رفتاری و عاطفی، بعد انسانی آشکاری در گفتمان عمومی شهید سید حسن نصرالله پدیدار بود که از طریق ابراز غم یا همدلی با رنج‌های انسانی و خشم مقابل دشمن آشکار می‌شد.
ایشان فروتنی و خودجوشی را با قاطعیت و استحکام ترکیب می‌کرد و با اطمینان خاطر و آرامش با مخاطبان خود صحبت می‌نمود و مقابل دشمنان، کاملا استوار و قاطع و حساب شده رفتار می‌کرد.
سید شهید مقاومت در عین حال با انعطاف پذیری سیاسی و فکری، تحمل تفاوت‌ها و گرایش مداوم به خودسازی و تاکید بر اعتماد به نفس، بر همه چالش‌ها غلبه می‌کرد.
در سطح ارتباطات، شهید سید حسن نصرالله کلامی قوی داشت و یک شخصیت کاریزماتیک بسیار تاثیرگذار بود که از طریق آن توانست رابطه نزدیکی با همه مردم از مولفه‌های مختلف، چه در داخل لبنان و چه خارج از آن برقرار کند و به همین دلیل بود که شهید سید حسن نصرالله جایگاه ویژه‌ای، چه قبل و چه بعد از شهادت خود در میان همه اقشار و مذاهب داشت؛ حتی غیر مسلمانان از جمله مسیحیان.
سید شهید مقاومت؛ صدای رسای آرمان فلسطین
سخنرانی‌های شهید سید حسن نصرالله، ترکیبی از تحلیل سیاسی، زبان احساسی و استدلال‌های منطقی بود و در عین گفتمان و لحن قاطعی که داشت، از زبان عامیانه برای القای مطلب به عموم مخاطبان استفاده می‌نمود.
گفتمان ایشان محدود به مخاطبان داخلی نبود؛ بلکه کل جهان عربی و اسلامی و نیز همه دنیا را مخاطب قرار می‌داد، جایی که صدای شهید سید حسن نصرالله معروف به صدای آرمان فلسطین بود و ایشان همواره به عنوان یک رهبر متحد کننده عربی- اسلامی که فراتر از وابستگی‌های ملی و فرقه‌ای است، معرفی می‌شود.
شهید سید حسن نصرالله نه تنها یک رهبر سیاسی و فرمانده نظامی؛ بلکه یک متفکر استراتژیست بود که توانست ایدئولوژی مقاومت را فراتر از مرزهای جغرافیایی و فرقه‌ای پایه‌گذاری کند.
شهید نصرالله کاملا آگاه بود که درگیری با صهیونیست‌ها صرفاً یک درگیری مذهبی یا قومی نیست؛ بلکه نبرد ضد ظلم و اشغالگری است.
سید شهید مقاومت بر همین مبنا مسئله فلسطین را از یک موضوع ملی عربی به یک مسئله انسانی جهانی تبدیل کرد.
در تحلیل الگوهای مقاومت فکری؛ ما بر توانایی گفتمان سیاسی برای آگاهی دهی به افکار عمومی تمرکز می‌کنیم.
شهید نصرالله در این راه از گفتمان واحدی استفاده کرد و گروه‌های مختلف فلسطینی را که دارای جهت‌گیری‌های ایدئولوژیک متعدد بودند، به سمت ایجاد یک جبهه مقاومت واحد با پشت سر گذاشتن همه شکاف‌های سیاسی و ایدئولوژیک هدایت کرد.
تلاش‌های شهید نصرالله در راستای واحد کردن جبهه‌های مقاومت در فلسطین، تنها به رهنمودهای لفظی منحصر نبود؛ بلکه در چارچوب یک استراتژی عملی قرار داشت که از طریق هماهنگی مستقیم و حمایت مستمر ایشان از مقاومت در غزه و کرانه باختری اجرا شد.
یکی از برجسته‌ترین نمونه‌ها در این زمینه، حمایت شهید نصرالله از مقاومت فلسطین به دنبال امضای توافق اسلو میان رژیم صهیونیستی و سازمان آزادی بخش در سال 1993 بود؛ یعنی زمانی که دشمن با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطین قصد داشت ایدئولوژی و عملکرد مقاومت را در فلسطین به طور کامل نابود کند.
شهید نصرالله در آن زمان موفق شد خلأ ایدئولوژیک را در فلسطین با چارچوب‌بندی مقاومت به عنوان تنها گزینه برای رهایی از اشغالگری پر کند.
این چارچوب مبتنی بر درک عمیق سید شهید مقاومت از تاثیر قدرت اتحادها بود.
با بررسی سخنرانی‌های شهید سید حسن نصرالله و تحلیل پیام‌های ایشان برای مخاطبان عرب و مسلمان، متوجه می‌شویم که او بسیار ماهرانه از راهبردهای بلاغی در جملات خود استفاده می‌کرد که یادآور سبک متفکرانی است که به دنبال برچیدن هژمونی رسانه‌ای دشمن هستند.
شهید سید حسن نصرالله همچنین در گفتمان‌های خود بر روشن کردن ماهیت درگیری با رژیم صهیونیستی از منظر ظالم و مظلوم می‌پرداخت که همین مسئله به آرمان فلسطین یک بعد انسانی داد و مرزهای مذهبی و سیاسی را درنوردید و موجب شد فلسطین به جای یک موضوع عربی و اسلامی تبدیل به یک مسئله جهانی شود.
استراتژی صبر راهبردی شهید سید حسن نصرالله
در زمینه رهبری و مدیریت هم شخصیت شهید سید حسن نصرالله ترکیبی از تصمیم گیری متمرکز و اجرای غیرمتمرکز بود که هم اثربخشی و هم انعطاف پذیری را ممکن می‌سازد.
ایشان استراتژی‌های بلند مدتی داشت، چالش‌های سیاسی و نظامی را قبل از وقوع پیش بینی می‌کرد و بر یک ساختار سازمانی دقیق تکیه داشت که تداوم و توانایی تاثیرگذاری آن را تضمین می‌کند.
این رهبر شهید مقاومت در مسائل حیاتی، از سیاست صبر راهبردی استفاده می‌کرد و علاوه بر تمرکز بر امنیت، اطلاعات و مدیریت منابع انسانی و اتحادها و روابط خارجی را در اولویت قرار می‌داد.
از نظر فکری و فرهنگی، شخصیت سید شهید مقاومت دارای فرهنگ مذهبی و سیاسی گسترده‌ای بوده و با تجربیات انقلابی و نظامی به خوبی آشنا بود.
همین ویژگی‌های شهید سید حسن نصرالله موجب شده بود تا یک سیستم علمی در داخل حزب الله بر اساس جمع آوری و تحلیل اطلاعات، انتشار دانش و تفکر استراتژیک شکل بگیرد.
شهید سید حسن نصرالله در فرایند تصمیم گیری، از نظرات کارشناسان و تحلیلگران استفاده می‌نمود و بر یادگیری مداوم و ایجاد حافظه سازمانی که تجربیات را حفظ می‌کند، تاکید داشت و به طور کلی سبک رهبری ایشان بر پایه مشورت و هم فکری بود و هرگز به تنهایی تصمیم نمی‌گرفت.
مفهوم جهاد در نگاه سید شهید مقاومت
در سطح جهادی، شهید سید حسن نصرالله جهاد را یک وظیفه دینی، ملی و انسانی می‌دانست و شهادت از نظر ایشان بالاترین ارزش تلقی می‌شد.
از نظر شهید سید حسن نصرالله تقابل با دشمن تنها محدود به سطح نظامی نمی‌شود؛ بلکه جنبه‌های رسانه‌ای، سیاسی و اقتصادی را نیز در بر می‌گیرد و در اینجا ضرورت جهاد تبیین (جهاد روشنگری) برای روشن کردن حقایق مشخص می‌شود و در نهایت این مفهوم به حمایت از مظلومان در همه جا، از فلسطین گرفته تا عراق و یمن و سراسر دنیا گسترش می‌یابد؛ همانطور که سید شهید مقاومت در حمایت از مظلومان فراتر از منطقه عربی - اسلامی حرکت می‌کرد و به مسائل جهانی مانند بوسنی نیز توجه داشت.
شهید سید حسن نصرالله یک معلم واقعی بود که نقش آموزشی در افزایش آگاهی در میان نسل‌ها، ترویج ارزش‌های دینی و سیاسی، القای فرهنگ مقاومت و تمرکز بر آموزش و فرهنگ دینی و سیاسی را ایفا می‌نمود.
ایشان بر پایبندی به ارزش‌های بشردوستانه و ملی تاکید داشت و نسل جدید را به سمت خودکفایی در همه زمینه‌ها سوق می‌داد.
در مدیریت نبردها، شهید سید حسن نصرالله به استراتژی صبر طولانی، مانور سیاسی و توانایی ایجاد بازدارندگی متکی بود.
ایشان همچنین همانطور که دشمن نیز اعتراف می‌کند، در مدیریت جنگ روانی ضد دشمن مهارت خیره کننده‌ای داشت و به خوبی در رسانه‌ها از هویت مقاومت، محافظت و دفاع می‌کرد.
شهید سید حسن نصرالله حتی از مذاکره با مخالفان هم ابایی نداشت و به شکل هوشمندانه و بدون به خطر انداختن اصول اساسی و در راستای اهداف ملی و مبارزاتی، هر زمان که نیاز بود مذاکره نیز می‌کرد.
شهید نصرالله؛ الگوی منحصر به فرد رهبری در میان بحران
شهید سید حسن نصرالله در سطح اجتماعی هم شخصیتی والا داشت و از طریق شبکه‌های امدادی و رفاه اجتماعی، موسسات بهداشتی و آموزشی، حمایت از زنان و کودکان، مراقبت از خانواده‌های شهدا و جانبازان، همواره از اقشار مختلف جامعه حمایت می‌کرد و حمایت اجتماعی، جایگاه برجسته‌ای در پروژه ایشان داشت.
سید شهید مقاومت، عشق الهی را به عنوان یک پایه معنوی وحدت بخش برای شخصیت خود در نظر گرفته بود و این عشق، منبع هدایت، پایداری، محرک عدالت و برابری و انگیزه‌ای برای فداکاری در راه خدا بود.
عشق الهی به خوبی در ادغام معنویت و عمل سیاسی شهید سید حسن نصرالله و اعتقاد راسخ ایشان به اینکه پیروزی، پیش از هرگونه محاسبه نظامی و سیاسی به لطف الهی حاصل می‌شود، کاملا آشکار بود.
بر همین اساس، می‌توان شخصیت شهید سید حسن نصرالله را شخصیتی در هم تنیده و متعادل میان رهبری دینی و سیاسی، جهادی و اجتماعی، معنوی و عملی دانست که ایشان را به یک الگوی منحصر به فرد برای رهبری در مواقع بحرانی و تحولات بزرگ تبدیل کرد.
شهید سید حسن نصرالله به مثابه ملتی در داخل یک انسان بود که هر آنچه که داشت و در نهایت جانش را در راه حمایت از آرمانی که همواره مردم را به مبارزه برای حفظ آن دعوت می‌کرد، فدا کرد.
او همانند پدری که نگران فرزندانش است، نگران فلسطین بود و بنابراین وظیفه حامیان مقاومت و همه آزادگان جهان است که پروژه‌های ایشان را در راه حمایت از ضعفا و ستم دیدگان ادامه دهند.
درست است که با شهادت سید حسن نصرالله ما مهم‌ترین رهبر مقاومت منطقه را از دست دادیم، اما جنایت صهیونیست‌ها در ترور ایشان، عزم و استواری مقاومت را در برابر این رژیم افزایش می‌دهد؛ زیرا طبق پروژه شهید سید حسن نصرالله، مقاومت اساساً یک ایدئولوژی است و ایدئولوژی را هرگز نمی‌توان ترور کرد و از بین برد.
انتهای پیام/