تشکیل سازمان مدیریت مصرف انرژی برای پایان ناهماهنگی نفت و نیرو
محمدجواد نوفرستی با تاکید بر بحران انرژی کشور گفت تشکیل سازمان مدیریت مصرف انرژی میتواند با تمرکز سیاستگذاری، تعرفهگذاری پلکانی و پایش مصرف، ناترازیهای سوخت و برق را کاهش دهد.

محمد جواد نوفرستی در گفتکو با خبرنگار مهر در رابطه تشکیل سازمان مدیریت مصرف انرژی گفت: مساله انرژی در کشور به دوبخش تقسیم میشود یکی سوخت که مرتبط با وزارت نفت است و بخش دیگر انرژی که معمولاً تلفیقی است که به وزارت نیرو مربوط میشود.
وزارت نیرو بخش عمده برق در نیروگاههای گازی تولید میشود یعنی برای تولید برق سوخت مورد نیاز را از وزارت نفت تامین میکنند اما متاسفانه بین این ارگانها یک نا هماهنگی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکتی به نام بهینه سازی مصرف سوخت وجود دارد ادامه داد: این شرکت یکی از شرکتهای زیر مجموعه شرکت ملی نفت است که تنها در حوزه سوخت مسئولت دارد که به گاز، بنزین و گازوئیل میپردازد و مرتبط با برق نیست و موضوعات مرتبط با برق درشرکت های تابعه وزارت نیرو نظیر ساتبا و ساتنا مورد بررسی قرار میگرفت.
این کارشناس انرژی اضافه کرد: برای آنکه یک سیاست گذاری متمرکز صورت بگیرد تشکیل سازمان مدیریت مصرف انرژی در نظر گرفته شده است که سازمانهای موازی که مسئولیت بهینه سازی را دارند به صورت متمرکز فعالیت کنند و حتی شاید وزارت انرژی تأسیس شود زیرا وزارت خانه نفت و نیرو در شرایط حاد یکدیگر را مقصر میدانند به همین لازم است برای پیش نیامدن چنین شرایطی به صورت متمرکز عمل کند و خروجی نهایی مهم است و منابعی تعریف شده که اگر این سازمان به درستی شکل بگیرد و مدیر عامل شایسته ای برای آن انتخاب شود با منابعی که برای ن در مظر گرفته شده میتواند به خوبی عمل کند زیرا این سازمان، سازمانی فرا دستگاهی است و به عنوان یکی از معاونتهای ریاست جمهوری عمل خواهد کرد.
نوفرستی با اشاره به اینکه با تشکیل این سازمان وظیفه دار مدیریت انرژی در کشور میشود تاکیرد کرد: این سازمان میتواند در تمام بخشها اعم از خانگی، تجاری، صنعتی، حمل و نقل، کشاورزی و....
بر عهده این سازمان است.
وی در رابطه با تعرفه گذاری توسط این سازمان اضافه کرد: یکسری از قوانین وجود دارد اما متولی اجرا وجود نداشت البته انرژیهای تجدید پذیر اقدامات درخور توجهی انجام داده اند و حتی در اصلاح ساختار تعرفه گذاری برق وزارت نیرو اقدامات جدی تر ی انجام داد در حالیکه در گاز کمتر شاهد آنیم.
این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر بهینه سازی عملاً نادیده گرفته شد خاطر نشان کرد: طی سالهای اخیر بود و نبود شرکت بهینه سازی تاثیری در صرفه جویی نداشت و نقشی که میتوانست برای بهینه سازی را داشته باشد عملاً از دست داد.
به عبارت بهتر از سال ۸۴ تا کنون بهینه سازی معنای خود را از دست داد که با اشتباه مجلس وقت و طرح تثبیت قیمت هدیه مجلس هفتم به مردم آغاز شد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر به تشکیل این سازمان امیدواریم زیرا الان شرایط سختی داریم و درصورتی که ۱۰ سال پیش یا ۲۰ سال پیش در حوزه بهینه سازی انرژی فعالیت داشتیم تشکیل این سازمان تصمیم عاقلانه ای بود در حالی که اکنون به علت بحران انرژی که در کشور وجود دارد ناچار به تشکیل این سازمان هستیم.
نوفرستی اضافه کرد: در اینده قطعلا به یک پکیچ قیمتی و غیر قیمتی نیاز داریم و اینکه گمان کنیمبدون اصلاح قیمت امکان بهینه سازی وجود دارد، امکان پذیر نیست زیرا توجیه اقتصادی ندارد البته باید در نظر داشت که تنها راهکار هم نیست اقدامی که در سال ۸۹ قیمت گاز ۷ برابر شد و در سالهای بعد مصرف نیز افزایش پیدا کرد.
وی ادامه داد: افزایش قیمتها باید به صورت تصاعدی برای مشترکان پر مصرف باشد نه کسانی که مطابق الگوی مصرف، برق و گاز مصرف میکنند چرا که با افزایش تعرفه برای این مشترکان فشار اقتصادی به آنها وارد میشود به همین جهت باید افزایش تعرفه برای کسانی صورت بگیرد که چندین برابر الگو مصرف برق و گاز دارند.
به گفته این کارشناس انرژی برای گاز و بنزین ایجاد سامانه پایش از مبدا تا مقصد از قاچاق جلوگیری کنیم و بدانیم بنزین و گازوئیل موجود دقیقاً کجا مصرف میشود.، با وجود آنکه رئیس جمهور اعلام کرد ۲۰ میلیون متر مکعب بنزین قاچاق میشود اما هیچ اقدامی در این راستا انجام نشد.
نوفرستی با اشاره به اینکه تعرفه گذاری پلکانی و پایش مبدا تا مقصد میتواند برای دهکهای بالا بازدارندگی داشته باشد، تاکید کرد: در این شرایط منابعی ایجاد میشود که میتوان در راستای بهینه سازی عمل کرد.
به طوری که تجهیزات با راندمان بالا را جایگزین پرمصرف کرد که در این شرایط بسیاری از ناترازی های موجود کاهش پیدا میکند.