تأکید برنامه هفتم توسعه بر احداث مدارس بزرگ مقیاس با بیش از 1000 دانش آموز
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: مدنظر بند «د» ماده 92 برنامه هفتم توسعه، توجه به مدارس بزرگ مقیاس با بیش از یک هزار دانش آموز است؛ به این معنا که مدارس باید حداقل 36 کلاس درس داشته باشند.

حمیدرضا خانمحمدی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از کرج از بهرهبرداری از دو مدرسه 12 کلاسه یعنی جمعاً 24 کلاس درس در شهرک وحدت واقع در استان البرز با حدود 60 میلیارد تومان هزینه با مشارکت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی خبر داد.
وی اذعان کرد: از همه مهمتر توجه به معماری و فضای حیات پویا و دقت به جزئیات این دو پروژههاست، زیرا دو مدرسه در کنار یکدیگر قرار دارند و حیاط بین این دو فضای آموزشی جدا نشده است و تنها با یک جداکننده مشخص از یکدیگر جدا و بهگونهای طراحی شدهاند تا تلفیقی به نظر برسد و راه ارتباطی میان دو فضا وجود داشته باشد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور مطرح کرد: مدنظر بند «د» ماده 92 برنامه هفتم توسعه، توجه به مدارس بزرگمقیاس با بیش از یک هزار دانشآموز است؛ به این معنا که این مدارس باید حداقل 36 کلاس درس داشته باشند که امیدواریم بتوانیم به این مهم نیز دست پیدا کنیم.
در این راستا از نقش خیرین نباید غافل شد.
خانمحمدی ضمن قدردانی از خیرین و حامیان آموزشوپرورش بهویژه بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی بیان کرد: مهمترین عنصر در فرآیند یادگیری، موضوع فضاست؛ چراکه تا فضای مناسب ایجاد نشود، یادگیری بهطور مطلوب محقق نخواهد شد.
بهویژه در مناطق متراکم، یکی از مشکلات اساسی تراکم دانشآموزی در کلاسهای درس است.
معاون عمرانی وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه با احداث دو مدرسه مذکور در شهرک وحدت، این مشکل در این منطقه تا حدودی برطرف شد، مطرح کرد: احداث هر مدرسه علاوه بر کاهش تراکم، موجب افزایش سرانه آموزشی میشود و هر دو عامل در ارتقای کیفیت یادگیری تأثیرگذار هستند.
وی اظهار کرد: ما بررسیهای لازم را انجام دادیم؛ هرچند عمده قبولشدگان از مدارس تیزهوشان و نمونههای مشابه بودند، اما در آن مدارس سرانه آموزشی و تراکم کلاسی بهطور استاندارد رعایت شده است.
اگر بهدنبال تحقق عدالت آموزشی هستیم، باید به این دو شاخص که در برنامه هفتم توسعه نیز بهعنوان نشانگر ذکر شدهاند دست یابیم.
خانمحمدی با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی در برنامه هفتم توسعه 1.6 مترمربع برای هر دانشآموز پیشبینی شده است، مطرح کرد: در حالیکه میانگین سرانه آموزشی کشور 5.45 مترمربع و این شاخص در البرز حدود سه مترمربع است که با برنامههای نهضت مدرسهسازی، طی کمتر از یک سال به چهار مترمربع خواهد رسید.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور البرز را آخرین استان از نظر سرانه فضای آموزشی خواند و گفت: به دلیل مهاجرپذیری این استان دستیابی به سرانه 6.1 مترمربع کمی دشوار است اما در صورت جلوگیری از رشد جمعیت این منطقه امیدواریم با همت و تلاش رئیسجمهور، خیرین، بنیاد مستضعفان و سایر مجموعهها به این عدد برسیم.
انتهای پیام/