سهم 15 درصدی ناوگان اتوبوسرانی در حمل ونقل مشهد/ ورود اتوبوس های 18 متری
استاندار خراسان رضوی با اشاره به سهم 15 درصدی ناوگان اتوبوسرانی در حمل ونقل مشهد گفت: این رقم در قیاس با استانداردها فاصله دارد و باید با تلاش جمعی آن را به سطح قابل قبول رساند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد،غلامحسین مظفری در آیین بهرهبرداری از 35 دستگاه اتوبوس جدید شهرداری مشهد با بیان اینکه زیرساخت حملونقل عمومی و محیط زیست از شاخصهای اصلی توسعهیافتگی شهری است، اظهارکرد: حملونقل عمومی علاوه بر تامین آسایش و آرامش مردم، تاثیر مستقیم بر ارتقای شاخصهای زیستمحیطی دارد.
در شهری بزرگ مانند مشهد، با مسائل درهمتنیده، یکی از راهکارهای کاهش مشکلات، توجه ویژه به حملونقل عمومی است.
وی با اشاره به سهم 15 درصدی ناوگان اتوبوسرانی در حملونقل شهری مشهد افزود: این رقم در قیاس با استانداردها فاصله دارد و باید با تلاش جمعی آن را به سطح قابل قبول رساند.
دولت نیز در حوزه مترو همین اراده را دارد و کمکهایی که در تفاهمنامهها پیشبینی شده باید مورد استفاده قرار گیرد.
استاندار خراسان رضوی ضمن تاکید بر فرهنگسازی استفاده از حملونقل عمومی ادامه داد: لازم است استفاده از وسایل حملونقل عمومی را حداقل در روزهای سهشنبههای بدون خودرو ترویج کنیم.
بسیاری از مسیرهای شهری را میتوان با پیادهروی یا دوچرخه پیمود.
مظفری با بیان اینکه مسیرهای دوچرخهسواری طراحیشده در مشهد بهتر از شهرهای با زیرساخت نسبتاً مناسب است، خاطرنشان کرد: لازم است این مسیرها بیشتر تبلیغ و استفاده شوند.
دوچرخهسواری یک ورزش مفید و اقدامی همسو با حفاظت محیط زیست است.
وی همچنین با اشاره بر مسئولیت مشترک دولت و مدیریت شهری در تامین زیرساختها عنوان کرد: لازم است پروژههای اقتصادی به شکلی تعریف شوند که سود متناسب با سرمایهگذاری بخش خصوصی تامین شود و مردم نیز بهره کافی را ببرند.
ورود اتوبوسهای 18 متری به ناوگان مشهد؛ گامی بزرگ در توسعه حملونقل عمومی
محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهد نیز، با اشاره به فضای معنوی شهر در هفته دفاع مقدس و برگزاری کنگره بزرگداشت شهدا در مشهد اظهار کرد: این روزها شهر ما بوی ایثار و شهادت میدهد و امیدوارم مردم عزیز، بهویژه مشهدیها، در برنامهها و نمایشهای فاخر این ایام شرکت کنند؛نمایش حماسی در مجموعه آیهها از جمله برنامههای شاخصی است که تماشای آن خالی از لطف نیست.
وی افزود:بهترین تبلیغ برای مدیریت شهری ارائه خدمت مؤثر به مردم است.
در این مسیر با تلاش جمعی در شهرداری، شورای شهر و همراهی دستگاههای مختلف استانی، پروژههای مهمی به ثمر نشسته است.
یکی از نمونههای همکاری ارزشمند، تصویب و تأیید سریع خرید اتوبوسهای جدید بود که با حمایت شورای شهر و کمیته تطبیق فرمانداری انجام شد و امروز ثمرات آن را در ارتقای ناوگان حملونقل عمومی میبینیم.
قلندرشریف گفت:موضوعات محیطزیستی همواره برای ما در اولویت بوده و هر پروژهای علاوه بر حل مشکلات شهری و ارتقای زیرساختها، باید اثری مثبت در کاهش آلودگی و بهبود محیط زیست داشته باشد.
توسعه مترو، نوسازی تاکسیها و ورود اتوبوسهای جدید، نقش تعیینکنندهای در این مسیر دارند.
این خط که از میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی را پوشش میدهد، در ایام اخیر نقشی حیاتی در تردد زائران و مجاوران داشته است.
اگر این پروژه در سالهای گذشته پیش نمیرفت، امکان جابجایی آسان مسافران وجود نداشت.
شهردار مشهد تصریح کرد:امروز مشهد تنها شهر کشور است که بهطور همزمان در سه خط مترو فعالیت دارد.
در شرایط اقتصادی سخت، برخی تحقق این پروژهها را غیرممکن میدانستند، اما با روحیه ریسکپذیری مدیریت شهری و تصویب شورای شهر، توانستیم وارد عرصه اوراق مشارکت شویم.
وی ادامه داد: نتیجه این ریسک، شکستن رکورد کشور در سه سال اخیر بود؛ بهطوریکه سال 1402 رقم 3900 میلیارد، سال 1403 حدود 5350 میلیارد و امسال در سال 1404، 8 همت اوراق مشارکت منتشر شد، این رکورد حتی تهران را هم پشت سر گذاشته است.
8 همت یعنی خدمت بیسابقه به مردم مشهد؛ خدمتی در حوزه مترو، اتوبوسرانی و خدمات شهری.
قلندرشریف بیان کرد:امروز مشهد در حوزه خدمات شهری و هوشمندسازی فضای سبز رتبه اول کشور را دارد، در حوزه حملونقل مترویی رتبه دوم و در سرانه اتوبوسرانی نسبت به جمعیت رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
شهردار مشهد عنوان کرد:این اوراق بهصورت هدفمند صرف توسعه مترو، اتوبوسرانی و خدمات شهری میشود و به ما کمک میکند به اهداف تعیینشده در قانون حملونقل کشور برسیم؛ از جمله افزایش سهم مترو به 40 درصد، کاهش سهم خودروهای شخصی از 60 درصد به 25 درصد و در نهایت بهبود چشمگیر کیفیت هوا و محیط زیست از ثمرات آن بوده است.
وی خاطرنشان کرد: مشهد امروز به کارگاهی بزرگ تبدیل شده است که شامل پروژههای زیرزمینی مانند خطوط مترو تا پروژههای روی زمین همچون تقاطعهای غیرهمسطح و طرحهای چند ده هزار میلیاردی میشود.
بهزودی پروژه چپگرد میدان شهید فهمیده در 15 آبان به بهرهبرداری خواهد رسید.
تامین 2 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حملونقل عمومی مشهد
پوریا محمدیانیزدی، معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز با اشاره به جمعیت سه و نیم میلیونی این شهر و انجام روزانه حدود 7 میلیون سفر شهری اظهارکرد:در حال حاضر 40 درصد سفرها توسط حملونقل عمومی و 60 درصد توسط خودروهای شخصی انجام میشود.
وی افزود: بر اساس قانون توسعه حملونقل عمومی، هدف ما رساندن سهم حملونقل همگانی به 75 درصد و کاهش سهم خودروهای شخصی به 25 درصد است.
محمدیانیزدی گفت:هماکنون روزانه حدود یک میلیون سفر با اتوبوس انجام میشود که معادل 15 درصد کل سفرهای شهری است.
این میزان باید به دو میلیون سفر افزایش یابد.
برای تحقق این هدف، تعداد اتوبوسهای شهر باید از 1700 دستگاه فعلی به 3هزار دستگاه برسد و تقویت خطوط BRT در دستور کار قرار دارد.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد تصریح کرد:در حال حاضر روزانه بین 250 تا 300 هزار سفر با مترو انجام میشود که 5 درصد سهم سفرهای شهری را شامل میشود.
با تکمیل خطوط 3 و 4 مترو و تأمین ناوگان مورد نیاز شامل 60 دستگاه واگن برای خط 1 و 210 دستگاه برای خط 3، این سهم باید به 15 درصد افزایش یابد.
وی افزود:روزانه حدود یک و نیم میلیون سفر با تاکسی انجام میشود.
سیاست ما در این حوزه حفظ تعداد تاکسیها و تمرکز بر نوسازی و ارتقای کیفیت خدمات است.
محمدیانیزدی اظهارکرد: شهرداری مشهد در سال گذشته 300 میلیارد تومان اوراق برای توسعه ناوگان منتشر کرده بود، با تلاشهای صورتگرفته، این رقم در سال جاری به 2 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
اتوبوسهایی که امروز وارد مشهد شدهاند از محل فروش همین اوراق مشارکت تأمین شدهاند.
وی خاطرنشان کرد: ورود اولین سری اتوبوسهای 18 متری با استاندارد یورو 5 و تجهیزات ایمنی بهروز به ناوگان اتوبوسرانی از اقدامات مهم ما بوده، امسال در مجموع 80 دستگاه اتوبوس دوکابین 18 متری به مشهد اضافه خواهد شد که نقش مهمی در جابهجایی مسافران بهویژه در اطراف حرم مطهر رضوی ایفا میکند.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت:ما موفق به انعقاد قرارداد خرید 300 دستگاه اتوبوس جدید به ارزش 3.2 همت از منابع داخلی شهرداری شدهایم.
این قراردادها در کنار برنامههای بازسازی 180 دستگاه اتوبوس موجود، موجب افزایش سهم اتوبوسرانی در سفرهای شهری و کاهش بار ترافیکی خواهد شد.
محمدیانیزدی بیان کرد:با تکمیل این برنامهها امیدواریم سهم اتوبوسرانی از 15 درصد فعلی بهطور مستمر افزایش یابد و گام مهمی در جهت تحقق مشهد بهعنوان شهری با حملونقل عمومی کارآمد و پایدار برداشته شود.
انتهای پیام/282/.