بیش از 25 هزار دانشآموز کردستانی تحت حمایت قرار گرفتند - تسنیم
مدیرکل کمیته امداد کردستان، گفت: 25 هزار و 885 نفر دانش آموز تحت پوشش کمیته امداد استان بوده که از این تعداد 51 درصد دختر و 49 درصد پسر هستند.

رضا طوسی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان کردستان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از حمایت از دانشآموزان نیازمند خبر داد و اظهار کرد: موضوع بازماندگان از تحصیل و ترک تحصیل دانشآموزان عمدتاً تحت تأثیر مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.
این عوامل تأثیر مستقیم بر فرزندان مشغول به تحصیل در استان دارد و نمیتوان هر یک از این مسائل را به تنهایی مؤثر دانست.
وی افزود: در حوزه کودکان کار و خیابان، خانوادهها گاها به دلایل فرهنگی اجازه ادامه تحصیل فرزند خود را نمیدهند یا باور دارند که یادگیری سواد کافی است و فرزند باید به کسب درآمد و کمک به معیشت خانواده بپردازد.
این امر در کنار مشکلات اقتصادی و وجود آسیبهای اجتماعی مانند اعتیاد یا بیماری روانی والدین، دانشآموزان را به ترک تحصیل سوق میدهد.
مدیرکل کمیته امداد استان کردستان با اشاره به اینکه 80 هزار خانواده و بالغ بر 163 هزار کردستانی تحت پوشش این نهاد هستند، خاطرنشان کرد: 25 هزار و 885 نفر تحت پوشش کمیته امداد بوده که از این تعداد 51 درصد دختر و 49 درصد پسر هستند؛ 38 درصد در مناطق روستایی و 62 درصد در مناطق شهری هستند.
وی درباره توزیع تحصیلی دانشآموزان تحت پوشش عنوان کرد: 23 درصد: دوره ابتدایی اول، 27 درصد: دوره ابتدایی دوم، 28 درصد: متوسطه اول و 22درصد: متوسطه دوم هستند.
طوسی بیان کرد: در میان افراد تحت پوشش، 1572 نفر دانشجو و 698 نفر در برنامههای نخبهپروری مشارکت دارند.
وی از شناسایی 20 نفر از دانشآموزان ترک تحصیل در سال گذشته در استان خبر داد و عنوان کرد: اقدامات حمایتی همچون گرفتن مشاورین مجرب تحصیلی، تأمین منابع و بستههای آموزشی و برگزاری کلاسهای تقویتی و جبرانی برای این افراد صورت گرفته است.
مدیرکل کمیته امداد استان کردستان اذعان داشت: عوامل فردی مانند ضعف درسی، بیعلاقگی به تحصیل و نیاز شدید مالی و عوامل خانوادگی و اجتماعی شامل فقر، کمسوادی والدین، مشکلات خانوادگی و ازدواج زودهنگام دختران، از مهمترین دلایل بازماندگی تحصیلی است.
طوسی با بیان اینکه اقدامات حمایتی شامل حمایتهای مالی، معیشتی و آموزشی، همکاری تمام دستگاههای اجرایی، به ویژه صدا و سیما، و اجرای قوانین حمایتی و حاکمیتی، میتواند اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد، اظهار داشت: در روستاها، اختصاص یک معلم برای هر دو دانشآموز در مناطقی مانند اورامان و عباسآباد مثال موفقی از تلاش برای جلوگیری از ترک تحصیل بوده است.
همچنین، توسعه مدارس شبانهروزی در مناطق کمبرخوردار و روستایی میتواند نقش مؤثری در کاهش بازماندگی تحصیلی ایفا کند.
انتهای پیام/483/