خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 02 مهر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

خط 11 متروی تهران در مرحله تفاهم‌نامه؛ اجرای پروژه منوط به بازبینی - تسنیم

تسنیم | اجتماعی و حوادث | چهارشنبه، 02 مهر 1404 - 07:30
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: در حال حاضر در مرحله امضای تفاهم نامه برای احداث خط 11 متروی تهران هستیم، اما اجرای این پروژه منوط به بازنگری در میزان مسافرپذیری آن و تأیید شورای عالی ترافیک است.
خط،تهران،ترافيك،11،شوراي،مترو،مسافرپذيري،احداث،شهرداري،بررسي ...

محسن هرمزی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره غیرقانونی بودن امضای تفاهم نامه شهرداری تهران برای احداث خط 11 متروی تهران به دلیل ایرادات شورای عالی ترافیک به احداث این خط، اظهار کرد: طبق مصوبه 190 شورای عالی ترافیک، امکان احداث 4 خط شامل خطوط 8، 9، 10 و 11 برای متروی تهران داریم، اما شورای عالی ترافیک نکته ای درباره خط 11 مطرح کرده مبنی بر اینکه بارگذاری شهرسازی این خط و میزان مسافرپذیری آن باید مجدداً توسط شورای عالی ترافیک بررسی و صحه‌گذاری شود.
وی با بیان اینکه با این حال، کلیت چهار خط یادشده توسط مشاور مربوطه از سال 1396 طراحی شده و در شورای ترافیک به تصویب رسیده است، ادامه داد: در حال حاضر با قرارگاه خاتم‌الانبیا در مرحله امضای تفاهم‌نامه برای احداث خط 11 هستیم، به این شرط که موضوعی که به آن اشاره شد (یعنی بررسی مجدد مسافرپذیری) در شورای ترافیک مورد بازنگری قرار گرفته و گزارش آن ارائه شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: با توجه به رشد جمعیت تهران و اینکه نقاطی از مسیر خط 11، رینگ پیرامونی شهر تهران را تکمیل می‌کند، این خط اهمیت بالایی در شبکه مترو دارد.
پیش‌بینی کارشناسان و سازمان ترافیک نیز این است که خط 11، مسافرپذیری لازم را کسب خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه تفاهم اولیه با قرارگاه خاتم منعقد شده و پس از آن نیز هماهنگی‌هایی نهایی برای ادامه کار انجام خواهد شد، گفت: آنچه شورای عالی ترافیک درباره خط 11 مطرح کرده ایراد نیست، بلکه تکمیل این مصوبه است؛ به این معنا که فقط باید مسافرپذیری این خط دوباره بررسی شود؛ وقتی در فضای عمومی گفته می‌شود یک خط ایراد دارد، ابهاماتی در موضوع ایجاد میکند.
هرمزی خاطرنشان کرد: در مجموع، شورای عالی ترافیک احداث چهار خط مترو (8، 9، 10 و 11) را مصوب کرده و فقط درباره خط 11 به دلیل شرایط خاص جمعیتی و مسافرپذیری، بررسی مجددی در دستور کار قرار گرفته است.
پس از تأیید مجدد شورا، فرآیند نهایی‌سازی پروژه انجام خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری تهران برای امضای تفاهم‌نامه عجله داشته است؟
گفت: عجله شاید تعبیر درستی نباشد؛ موضوع این است که شهرداری تهران باید خطوط مترو را همزمان و همگام با یکدیگر پیش ببرد، در پروژه‌های جدید مترو، روش سرمایه‌گذاری به شکلی است که پیمانکار موظف است در قالب پالت‌های 5 درصدی کار را آغاز کند، تا زمانی که فاینانس از طرف دولت تأمین شود که این موضوع جزو مصوبات و تکالیف دولت نیز هست.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: هر خط مترو، نیازمند مطالعات و پیش‌مطالعات سنگین است تا به مرحله اجرایی و شروع قرارداد برسد بنابراین شهرداری تهران در این دوره عزم خود را جزم کرده که اگر در هر یک از خطوط نیاز به مقدمات باشد، آن را آغاز کند تا زمان به نفع شهر و شهروندان ذخیره شود.
وی درباره محور پوشش دهی خط 11 مترو نیز اظهار کرد: این خط به طول 31 کیلومتر است و از ایستگاه چیتگر آغاز می‌شود و به صورت قطری، تهران را از ضلع جنوب‌غربی تا منطقه دولت‌آباد طی می‌کند.
این خط، مناطق کمتر برخوردار از مترو مانند مناطق 18، 19 و 21 را تحت پوشش قرار می‌دهد و از این جهت، نقش مهمی در توسعه عدالت حمل‌ونقلی در تهران دارد.
انتهای پیام/