قدرت روزافزون موتورسواران در خط ویژه؛ تصادف کنید 50درصد مقصرید!
در حالی که هم من و تقریباً راکب موتورسیکلت در اینکه او مقصر اصلی و کلی این تصادف است، پس از حضور افسر پلیس راهور و نظر کارشناسی اش، راکب موتورسیکلت راضی و من متعجب و شاکی شدم. نظر کارشناس پلیس این بود که هرکدام از ما، 50درصد در وقوع تصادف مقصر هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در سالهای اخیر، خطوط ویژه اتوبوسرانی تهران با معضل حضور گسترده و بیملاحظه موتورسیکلتها، بهویژه در محور پرتردد خیابان جمهوری، مواجه شدهاند؛ وضعیتی که چهره ترافیک شهری و کارکرد سیستم حملونقل عمومی را بهکلی دگرگون ساخته است.
برخلاف تصور اولیه از خط ویژه به عنوان سهمی اختصاصی برای عبور سریع و ایمن اتوبوسهای شرکت واحد، ورود بیضابطه موتورسواران نهتنها این کارایی را مختل کرده، بلکه مشکلات عدیدهای را برای شهروندان، رانندگان اتوبوس و سایر رانندگان رقم زده است.
در نبود نظارت مداوم و مؤثر بر این خطوط، موتورسیکلتها بیهیچ نگرانی از جریمه یا توقف، به سادگی وارد مسیر ویژه شده، گاه حتی در ساعات اوج تردد، باعث شکلگیری ترافیک سنگین و رفتوآمدهای بینظم میشوند.
این بیسامانی ضمن کاهش چشمگیر سرعت حرکت اتوبوسها و افزایش تأخیر در جابجایی مسافران، به ایجاد تصادفات خطرناک، خدشه به امنیت عابران و رانندگان، و بالا رفتن هزینههای حقوقی و عملیاتی برای شرکت واحد منجر میشود.
در نهایت، استمرار این وضعیت به نوعی نمایانگر ضعف ساختاری در طراحی و اجرای مکانیزمهای کنترل شهری و فقدان بازدارندگی مؤثر، و نیز بیتفاوتی سیستمهای اجرایی نسبت به تضییع حقوق عمومی است—مسیری که ادامه آن میتواند زیرساخت حملونقل تهران را با بحران جدی مواجه کند.
پیش از این تصادف رانندگان اتوبوس شرکت واحد با موتورسیکلتها، باعث دردسرهای متعددی برای رانندگان اتوبوس میشد اما در سالهای اخیر با تقویت حمایت حقوقی از رانندگان دغدغه آنها کمتر شده است تا جایی که رانندگان اتوبوس میگویند در حال حاضر در صورت تصادف با موتورسیکلتها در خطوط ویژه، معطلی و دردسری ندارند و مسائل کاملاً از طریق شرکت مربوطه یا شرکت واحد پیگیری میشود.
اما در سوی دیگر ماجرا، تردد تقریباً آزاد موتورسیکلتها در خط ویژه خیابان جمهوری، مشکلی جدیتر برای رانندگان عبوری از تقاطعهای خیابانهای منتهی به خیابان جمهوری ایجاد میکند.
یک شهروند که برای دومین مرتبه در تقاطع با خط ویژه خیابان جمهوری با موتورسیکلت تصادف کرده است، به خبرنگار تسنیم گفت: روز گذشته، در خیابان جمهوری در حال حرکت با خودرو بودم که قصد داشتم در تقاطع خیابان دانشگاه به سمت چپ تغییر مسیر داده و وارد خیابان دانشگاه شوم.
با علم به حضور گسترده موتورسیکلتها در این مسیر و همچنین تجربه قبلی، کاملاً مسیر را بررسی کردم و وارد خط ویژه شدم تا از طریق آن وارد خیابان دانشگاه شوم.
اما در آستانه ورود به خیابان دانشگاه، ناگهان یک موتورسیکلت از سمت چپ با خودروی من برخورد کرد.
آقای کیا ادامه داد: مرتبه قبلی که این اتفاق برای من رخ داد، راکب موتورسیکلت که روی زمین افتاده بود و به من بابت رانندگیام اعتراض میکرد، به محض اینکه از یک راننده دیگر شنید که به دلیل رانندگی در خط ویژه، مقصر اصلی تصادف خودش است، به سرعت از محل حادثه گریخت؛ اما در تصادف روز گذشته به دلیل اینکه خسارت وارده به خودروی من قابل توجه بود، با پلیس تماس گرفتم و تصادف را گزارش کردم.
وی گفت: در حالی که هم من و تقریباً راکب موتورسیکلت در اینکه او مقصر اصلی و کلی این تصادف است، پس از حضور افسر پلیس راهور و نظر کارشناسیاش، راکب موتورسیکلت راضی و من متعجب و شاکی شدم.
نظر کارشناس پلیس این بود که هر کدام از ما، 50درصد در وقوع تصادف مقصر هستیم.
این شهروند افزود: افسر پلیس، علت 50درصد قصور من را، حق تقدم موتورسیکلت به دلیل مستقیم بودن مسیر حرکتیاش عنوان کرد در حالی که اگر این نظر صحیح و کارشناسی باشد، اساساً دیگر در هیچ کدام از تقاطعهای خیابان جمهوری (غرب به شرق)، هیچ خودرویی نباید اجازه گردش به چپ و عبور از محل خط ویژه داشته باشد؛ درحالی که اعتراض من به پلیس جوان این بود که مگر موتورسیکلت در مسیر خلاف حرکت نمی کند، با توجیه عجیب پلیس مواجه شدم که حتی اگر راکب موتورسار خلاف حرکت کند، حق تقدم با کسی است که مستقیم حرکت میکند.
نکته مهمتر هم این است که اساساً تردد موتورسیکلت در خط ویژه ممنوع است و وقتی من با رعایت کامل جوانب به مسیر خود ادامه دادم، نباید 50درصد خسارت را متقبل شوم؛ به همین دلیل از ثبت شکایت از راکب موتورسیکلت گذشتم.
این اتفاق، شاید در نگاه اول یک اتفاق و تصادف ساده است که خوشبختانه بدون خسارت جانی و مالی خاصی خاتمه یافته است اما در اصل نمایانگر افزایش حضور آزادانه و راحت راکبان موتورسیکلت در خطوط ویژه به ویژه خیابان جمهوری باشد.
در این وضعیت، احتمالاً راکبان موتورسیکلت جدای از نگرانی تصادف با اتوبوسهای شرکت واحد، درباره تصادف با سایر خودروها در تقاطعهای خط ویژه، خیالشان راحت است که راننده وسیله نقلیه مقابل، حداقل 50درصد در وقوع تصادف و خسارت، مقصر شناخته میشود.
انتهای پیام/