خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 31 شهریور 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

متوسط سرعت قطار در کشور ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت است /روسازی ۱۵۰ کیلومتر از راه آهن سریع السیرتهران- قم- اصفهان

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | دوشنبه، 31 شهریور 1404 - 09:55
مجری طرح راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان از پیشرفت عملیات روسازی مسیر اصفهان - قم مسیر خبر داد و اعلام کرد که در صورتی که موانعی وجود نداشته باشد این پروژه تا قبل از پایان دولت چهاردهم به اتمام می‌رسد.
طرح،قطار،السير،سريع،توسعه،كشور،صلواتي،قم،آهن،اصفهان،پروژه،خطوط

باشگاه خبرنگاران جوان؛محبوبه کباری - علیرضا صلواتی در برنامه روزی نو رادیو اقتصاد گفت: راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان مهمترین و بزرگترین پروژه عمرانی وزارت راه است که بیش از یک دهه از عمر آن می‌گذرد، چهار رئیس جمهور به خود دیده و فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۵۰ کیلومتر از مسیر ۲۴۵ کیلومتری اصفهان ـ قم آماده روسازی است و بخش عمده معارضات برطرف شده است گفت: در مسیر اصفهان - قم راه آهن نداریم و ۷۵ درصد زیرسازی آن به اتمام رسیده است و اکنون در مرحله انجام روسازی و ریل گذاری در محور هستیم.
صلواتی با تأکید بر اینکه «قطار سریع السیر اصفهان ـ قم ـ تهران تنها یک پروژه استانی نیست»، گفت: باید ضرورت این طرح برای همگان مشخص شود چرا که این طرح در حقیقت قطار ملی ایران و مقدمه‌ای برای توسعه خطوط به مشهد، تبریز، یزد و دیگر شهر‌های کشور است.
وی بااشاره به قدمت ناوگان ریلی افزود: توقع مردم این است که از قطار برقی و سریع‌السیر به روز استفاده کنند و این ایستگاه علاوه بر نقش حمل ونقلی، تأثیر مستقیمی بر توسعه پیرامونی خواهد داشت.
مجری طرح راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان به مزیت‌های طرح اشاره کرد و گفت: با این طرح فناوری پیشرفته وارد کشور می‌شود.
سرعت متوسط قطار در کشور ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت است که برای ما خوب نیست، و سهم جابجایی ریلی ۷ درصد است در حالی که در کشور چین به ۴۰ درصد هم می‌رسد.
صلواتی اظهار کرد: ایجاد خطوط قطار سریع السیر برای جابه‌جایی مسافر منجر به افزایش اشتغال و توسعه گردشگری و انتقال فناوری به داخل می‌شود و می‌تواند نقش موثری در توسعه اصفهان و شهر‌های قم و تهران داشته باشد.
وی افزود: کشوری به این گستردگی و پیشرفت در زمینه‌های مختلف علمی، نظامی و شایسته نیست که به این دانش فنی مجهز نباشیم.
مجری طرح راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان اظهار امیدواری کرد: این طرح در حقیقت قطار ملی ایران و مقدمه‌ای برای توسعه خطوط به مشهد، تبریز، بندرعباس، شیراز و دیگر شهر‌های کشور است.
صلواتی در پایان با اظهار امیدواری برای اتمام این طرح، در مورد موانع پیش روی این پروژه گفت: بیشترین مشکل این پروژه بحث تمدید بازگشایی اسناد مالی طرح است که همراهی بانک مرکزی را می‌طلبد و امیدواریم با همراهی سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت راه و شهرسازی و...
تا قبل از پایان دولت چهاردهم این طرح به ثمر برسد.