توانمندسازی شغلی 666 زندانی در ندامتگاه مرکزی کرج
سرپرست ندامتگاه مرکزی کرج با اشاره به برگزاری 24 دوره آموزش حرفه آموزی در بیش از 10 رشته به صورت تئوری و عملی در این ندامتگاه، گفت: 666 زندانی در رشته های مختلف شرکت و آموزش های لازم را کسب کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، در سالهای اخیر، توجه به توانمندسازی و بازپروری زندانیان بهعنوان یکی از مؤثرترین رویکردها در حوزه اصلاح و تربیت، مورد تأکید کارشناسان و مسئولان حوزههای اجتماعی و قضایی قرار گرفته است.
رویکردهای سنتی که عمدتاً بر مجازات صرف مبتنی بودند، به مرور جای خود را به برنامههایی دادهاند که همزمان با تأمین عدالت، زمینه بازگشت مؤثر و پایدار افراد به جامعه را فراهم میکنند.
از جمله ابزارهای مهم در این زمینه، ارائه آموزشهای مهارتی و حرفهای به زندانیان است که نقش کلیدی در کاهش بازگشت به بزهکاری و افزایش استقلال اقتصادی آنان دارد.
تحقیقات نشان میدهد که دسترسی زندانیان به فرصتهای آموزشی و مهارتی میتواند اثرات مثبت متعددی داشته باشد.
این دورهها نه تنها موجب افزایش دانش و مهارت فنی افراد میشود، بلکه اعتماد به نفس و حس مسئولیتپذیری آنان را نیز تقویت میکند.
در نتیجه بازگشت افراد به جامعه با آمادگی بیشتر، احتمال ارتکاب جرم مجدد را کاهش میدهد و در عین حال، به انسجام اجتماعی و کاهش آسیبهای اجتماعی کمک میکند.
علاوه بر ابعاد اجتماعی، توانمندسازی شغلی زندانیان دارای بعد اقتصادی مهمی نیز هست.
افراد پس از خروج از زندان، اگر مهارتهای کاربردی و قابل استفاده در بازار کار را فرا گرفته باشند، میتوانند به سرعت وارد چرخه اشتغال شوند.
در این صورت آنها میتوانند از بیکاری و مشکلات اقتصادی که یکی از عوامل اصلی بازگشت به جرم است، دور بمانند.
به همین دلیل، برنامههای آموزشی در محیطهای اصلاحی باید با نیازهای واقعی بازار کار و تواناییهای فردی متقاضیان هماهنگ بوده تا اثرگذاری واقعی داشته باشد.
همچنین، آموزش حرفهای و مهارتی فرصتی است برای ترویج فرهنگ کار و بهرهوری، تقویت روحیه خوداتکایی و ایجاد حس مفید بودن در زندانیان.
تجربه نشان داده افرادی که در دوران بازداشت خود به یادگیری مهارتهای عملی مشغول بودهاند، پس از آزادی با انگیزه و توان بیشتری برای ساختن زندگی مستقل و مولد وارد جامعه میشوند؛ همچنین مهارتهای کسبشده اعتماد به نفس آنها را تقویت و نقش مهمی در تصمیمگیریهای درست زندگی آیندهشان ایفا کرده و به کاهش فشارهای اجتماعی و روانی ناشی از بازگشت به جامعه کمک میکند.
آموزش حرفهای؛ گامی برای بازپروری زندانیان
سید جواد تهامی، سرپرست ندامتگاه مرکزی کرج در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از کرج گفت: در راستای توانمندسازی شغلی زندانیان، بههمت اداره اشتغال و حرفه آموزی ندامتگاه مرکزی کرج و با همکاری ادارات مهارت آموزی استان البرز، 24 دوره آموزش حرفه آموزی در بیش از 10 رشته بهصورت تئوری و عملی با هدف آمادهسازی زندانیان برای بازگشت موفق به جامعه در ندامتگاه مرکزی برگزار شد.
وی عنوان کرد: 666 زندانی در رشتههای مختلف از جمله، آشپزی، خیاطی، برق ساختمان، صنایع چوب، جوشکاری، نانوایی سنتی و ماشینی، لوله کشی سرد و گرم، پیرایشگری مردانه، تابلوسازی برق و ...
شرکت و آموزشهای لازم را کسب کردند.
این دوره ها به صورت تخصصی و ادواری (استاد شاگردی) در حال برگزاری هستند تا مهارتهای عملی و حرفهای زندانیان به بهترین نحو تقویت شود.
سرپرست ندامتگاه مرکزی کرج بیان کرد: در ادامه مهارت آموزی زندانیان، 11 دوره مهارت آموزی نیز بهصورت تئوری و عملی با همکاری جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی استان البرز در رشته های پرواربندی دام سبک، پرورش زنبور عسل و تولیدات صنایع چوب و چرم برای 320 زندانی در حال برگزاری است.
این امر ضمن اثربخشی در بازاجتماعی کردن و اصلاح و تربیت زندانیان، به آینده شغلی آنها کمک میکند.
با مرور برنامهها و اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش و توانمندسازی زندانیان، میتوان به این نکته مهم رسید که بازپروری و اصلاح زندانیان بدون فراهم کردن ابزارها و فرصتهای عملی امکانپذیر نیست.
تجربههای جهانی و مطالعات نشان میدهند که ورود مهارتآموزی و آموزشهای تخصصی به محیط زندان، سطح تعامل مثبت با محیط و دیگر افراد را افزایش میدهد و فرآیند اصلاح و تربیت را تسهیل میکند.
بنابراین، توجه به کیفیت و تنوع آموزشها اهمیت زیادی دارد تا پاسخگوی نیازهای مختلف زندانیان باشد و امکان تطبیق با شرایط واقعی جامعه پس از آزادی فراهم شود.
آموزش مهارتی، علاوه بر بعد فردی و اجتماعی، دارای بعد فرهنگی نیز هست؛ این برنامهها به ایجاد انگیزه برای یادگیری مستمر و تقویت مهارتهای زندگی روزمره زندانیان نیز کمک و فرهنگ یادگیری و خودبهبودی را در بین زندانیان ترویج میکنند.
آموزش مهارتی، راهکاری برای کاهش جرم و ناهنجاریهای اجتماعی
این امر موجب میشود که زندانیان نه تنها برای کسب مهارتهای شغلی، بلکه برای توسعه شخصیت، اخلاق حرفهای و روحیه مسئولیتپذیری نیز انگیزه پیدا کنند.
این فرآیند میتواند نقش مهمی در کاهش ناهنجاریهای رفتاری و تقویت روابط سالم میان زندانیان ایفا کند.
از سوی دیگر، توانمندسازی شغلی زندانیان موجب کاهش فشار اقتصادی آنها پس از آزادی میشود.
افراد با داشتن مهارتهای کاربردی، شانس بیشتری برای یافتن شغل یا راهاندازی کسبوکار دارند و از این طریق، احتمال بازگشت به جرائم کاهش مییابد.
به عبارت دیگر، آموزشهای حرفهای به زندانیان، بهعنوان ابزاری برای پیشگیری از جرم در سطح جامعه عمل میکند و میتواند سهم قابل توجهی در کاهش آمار جرم و ناهنجاریهای اجتماعی داشته باشد.
همچنین، برنامههای آموزشی منظم در زندانها فرصت تعامل مثبت میان مربیان، کارشناسان و زندانیان را ایجاد میکنند و به ایجاد محیطی حمایتگر و تشویقکننده منجر میشوند.
این تعاملات باعث میشود که زندانیان علاوه بر یادگیری مهارت، تجربه کار گروهی، رعایت نظم و همکاری با دیگران را نیز کسب کنند که مهارتهایی ضروری برای زندگی اجتماعی و حرفهای پس از آزادی هستند.
در نهایت، میتوان گفت که سرمایهگذاری در آموزش و مهارتآموزی زندانیان، نه تنها یک اقدام اصلاحی، بلکه یک سیاست کلان اجتماعی و اقتصادی و زمینهساز بازگشت موفق و مولد زندانیان به جامعه، کاهش آسیبهای اجتماعی و افزایش بهرهوری جامعه است.
آموزشهای عملی و مهارتی باید مستمر، هدفمند و متناسب با نیازهای جامعه طراحی شوند؛ این امر کلید موفقیت برنامههای توانمندسازی در محیطهای اصلاحی است.
انتهای پیام/