مسیر پیشرفت علمی سیستان و بلوچستان نیازمند برنامهریزی بلندمدت است - تسنیم
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در دیدار مدیرکل و جمعی از معاونین آموزش و پرورش استان با تاکید بر ضرورت ارتقای مهارت و رشد علمی معلمان برای تربیت نسل آینده، گفت: مسیر پیشرفت علمی استان نیازمند برنامه ریزی بلندمدت و همت مضاعف است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، آیتالله مصطفی محامی بعد از ظهر امروز در دیداری که مدیرکل و جمعی از معاونین آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان با وی داشتند ضمن گرامیداشت یاد شهدا، امام شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان در آستانه هفته دفاع مقدس و تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: دستگاه آموزش و پرورش کاری مهم و حساس را بر عهده دارد و انتظار ارتباط بیشتر و ارائه گزارشها و گفتگوهای بیشتر نسبت به کارها وجود دارد.
امام جمعه زاهدان افزود: اخیرا جلسهای با حضور آقای استاندار با آیتالله اعرافی رئیس حوزههای علمیه کشور در قم برگزار شد و ایشان صحبتهای زیادی در خصوص اهمیت آموزش و پرورش داشتند و به ایشان گفتم شما به عنوان رئیس حوزههای علمیه تنها در خصوص آموزش و پرورش صحبت کردید و این نشان دهنده اهمیت کار در آموزش و پرورش است و پس از پایان جلسه به آقای استاندار گفتم واقعیت این است که شورای آموزش و پرورشی که در استان برگزار میشود، عمدتاً دستور جلسات را مسائل مالی و ساخت و سازها تشکیل میدهد و از آنجا که من تخصصی در این زمینهها ندارم، شرکت نکردم؛ اما اگر موضوعات محتوایی در دستور کار باشد و بتوانم کمکی کنم، حاضرم در جلسه شرکت کنم و حال همین حرف را برای شما به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش استان هم تکرار کردم تا در جریان باشید.
وی در ادامه و در واکنش به گزارش ارائه شده از سوی مدیرکل آموزش و پرورش استان مبنی بر کسب رتبههای برتر توسط دانش آموزان و معلمان استان در سطح کشوری و بینالمللی گفت: وقتی یک ورزشکار موفق به کسب مدال میشود سریع تبلیغ و اطلاعرسانی میشود اما برای این برندگان و موفقیتهای علمی و آموزشی چنین چیزی نیست و لازم است تا چنین موفقیتها و دستاوردهایی به خوبی باید برای مردم بازگو شود و روابط عمومی و کل سیستم آموزش و پرورش نیز باید در این جهت فعال و حساس باشد.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: گزارشهایی که ارائه میشود عمدتاً جنبههای مثبت دارد و من در این گزارشها همیشه سؤال میکنم که مثلاً اگر گفته میشود 200 کار انجام شده، نیاز واقعی چقدر است؟
اگر نیاز 300 باشد، هرچند 200 اقدام بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است، اما نباید تصور شود که وضعمان خیلی خوب است، چرا که همچنان 100 کار انجامنشده باقی مانده است.
وی افزود: به عنوان نمونه در حوزه سرویس روستا مرکزی مدارس اگر نیاز 3000 دستگاه است و اکنون 1000 سرویس تأمین شده، این فاصله قابل توجه باید دیده شود و باید به مردم گفته شود چه اقداماتی انجام شده، اما واقعیت فاصلهها نیز اطلاعرسانی شود تا ذهنیت درستی شکل بگیرد و خبرهای خوش باید واقعی باشد و نقاط قوت و ضعف در کنار هم بیان شود.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: گزارشها باید آماری و مقایسهای باشد و بنده در جلسات قبلی حساسیت نشان دادهام چرا که در این صورت واقعیت بهتر روشن خواهد شد و گزارشهای مقایسهای برای مدیران هم مفید است، چرا که نشان میدهد سال قبل کجا بودهایم، اکنون در چه وضعیتی قرار داریم و برای آینده چه هدفگذاری انجام شده است.
وی ادامه داد: در برنامه تحول بنیادین آموزش و پرورش، آن زمان که مشاهده کردم، برنامه نسبتاً جامع و ارزشمندی بود اگر این روند با گزارشهای واقعی و مقایسهای دنبال شود، هم نقاط قوت و ضعف آشکار میشود و هم امکان برنامهریزی درست برای جبران کاستیها فراهم خواهد شد و ما نباید لاپوشانی کنیم، بلکه باید دقیقاً بدانیم در کجای کار هستیم.
امام جمعه زاهدان در بخش دیگری از سخنانش به بحث کیفیت آموزشی پرداخت و اظهار داشت: تلاشهایی که برای توسعه آموزش در استان صورت گرفته، چه در حوزه ابتدایی و چه در مقاطع دیگر، بسیار ارزشمند است، اما نباید از کیفیت غفلت شود به عنوان مثال، معدل دانشآموزان استان در امتحانات نهایی باید با معدل میانگین کشوری مقایسه شود و اگر فاصلهای وجود دارد باید آن را شناسایی کنیم و امتحانات نهایی که در سراسر کشور یکسان برگزار میشود، معیار روشنی برای این مقایسه است.
وی با اشاره به ضرورت هدفگذاری بلندمدت خاطرنشان کرد: اکنون تلاش میکنیم که به میانگین کشور برسیم، اما هدف ما باید فراتر از این باشد و باید روزی به جایگاههای برتر کشور دست پیدا کنیم البته این مسیر دشوار و نیازمند تلاش فراوان است، اما شدنی است و با همت مضاعف و توکل به خدا میتوانیم این هدف بزرگ را محقق کنیم.
آیتالله محامی گفت: دال مرکزی در رشد علمی و فکری نسل جدید، رشد عقل و قدرت اندیشه است و صرف ارائه اطلاعات زیاد کافی نیست؛ بلکه لازم است سیستم آموزشی تحول یابد تا فکر و قدرت تحلیل دانشآموزان تقویت شود.
وی افزود: این تحول کار سختی است و باید از مرکز و وزارتخانه پیگیری شود، اما در استان نیز در حد توان باید گامهایی در این جهت برداریم و لازمه این کار، معلمی است که دارای تفکر، توانایی و دلسوزی برای آموزش باشد.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: معلم باید خود رشد کند تا بتواند دانشآموزان را رشد دهد و اگر معلم در حد دانشآموز رشد نکند، چیزی برای انتقال ندارد و رشد علمی و تربیتی دانشآموزان وابسته به رشد عقلانی و مهارتهای معلم است و اگر معلم دارای فکر، اندیشه و تعهد باشد، حتی بدون مربی پرورشی، میتواند تأثیرگذاری بالایی داشته باشد، معلمی که ریاضی، فیزیک، زبان یا هر درس دیگری را تدریس میکند، اگر اهل پرورش و تربیت باشد، تأثیرش از مربی پرورشی نیز بیشتر خواهد بود.
آیتالله محامی افزود: معلمان نباید در رشد ایمانی، تعهدی و انگیزشی خود درجا بزنند، بلکه باید روزبهروز مهارتهای خود را ارتقا دهند و ارتباط خود با دانشآموزان را افزایش دهند و فرصتهای تابستان و فضای مجازی نیز میتواند به عنوان تبزاری مناسب برای فعالیت بیشتر و تقویت مهارتها مورد استفاده قرار گیرد.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان گفت: از حیث اداری مراجعات مختلفی داریم و اداره کل آموزش و پرورش باید به درستی از ماهیت، هویت و حیثیت خود دفاع کند و بخشی از این دفاع با درست کار کردن است تا تخلفی صورت نگیرد و سوژهای برای ضربه زدن به دستگاه ایجاد نشود.
بخش دیگر اطلاعرسانی نسبت به افتخارات و امتیازات است و این موضوع شخصی نیست، بلکه بحث یک دستگاه حاکمیتی و نظام است.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به آموزههای دینی تصریح کرد: همانطور که در تعالیم دینی آمده باید از موضع تهمت پرهیز کنید، چرا که جان، مال و آبروی مؤمن محفوظ است و کسی حق ندارد به آن تعرض کند و در مقابل خود فرد هم حق ندارد با رفتار خود، آبرو یا مال خود یا مجموعه تحت مدیریت خود را به حراج بگذارد.
وی عنوان کرد: در فضای مجازی حرف و حدیثها وجود دارد و متأسفانه این اسیب در استان ما وجود دارد اما مهم است به گونهای رفتار شود که گمان نرود تصمیمگیریها مبتنی بر تعصب قومی یا مذهبی است؛ بلکه باید شفاف و مبتنی بر شایستهسالاری باشد.
آیتالله محامی همچنین بر اهمیت استمرار جلسات مشترک بین آموزش و پرورش و حوزههای علمیه تأکید کرد و گفت: قبلاً کمیته همکاری آموزش و پرورش و حوزه علمیه برگزار میشد که بسیار مفید بود و این جلسات برد-برد برای هر دو مجموعه فرهنگی بود، چرا که هم آموزش و پرورش به حوزه کمک میکرد و هم حوزه علمیه به آموزش و پرورش و این جلسات باید دوباره فعال شوند و مصوبات آن با جدیت مورد پیگیری قرار بگیرد.
انتهای پیام/