خصوصیسازی تنها راه نجات خودروسازی
رضا تقیپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از ادامه تصدیگری دولت در صنعت خودرو گفت: تجربه جهانی نشان داده دولتها بنگاهداران موفقی نیستند. آنچه باعث رشد و رقابتپذیری صنایع شده، سپردن مدیریت به بخش خصوصی است. صنعت خودرو ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.

رضا تقیپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از ادامه تصدیگری دولت در صنعت خودرو گفت: تجربه جهانی نشان داده دولتها بنگاهداران موفقی نیستند.
آنچه باعث رشد و رقابتپذیری صنایع شده، سپردن مدیریت به بخش خصوصی است.
صنعت خودرو ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.
کد خبر: 737194 | ۱۴۰۴/۰۶/۲۹ ۱۷:۲۱:۵۲
او با اشاره به ساختار سهامداری در خودروسازان افزود: اکنون سهام یکی از خودرو سازان متعلق به هزاران سهامدار خرد است.
تصمیمگیری درباره سرنوشت این بنگاه بدون مشارکت و اطلاعرسانی شفاف، نه قانونی است و نه منطقی.
سازمان بورس و وزارت صمت موظفاند کارهای واگذاری را انجام دهند.
تقیپور با بیان اینکه ایرانخودرو در اقتصاد کشور نقشی فراتر از یک بنگاه عادی دارد، توضیح داد: ایرانخودرو بهنوعی یک اقتصاد کوچک است که اکنون با خصوصیسازی بخش زیادی از زیان جبران شد.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین تأکید کرد: دولت باید نقش خود را از مالکیت و مدیریت به تسهیلگری تغییر دهد.
تجربه کشورهای موفق نشان داده زمانی که دولت دست از دخالت مستقیم در اداره بنگاهها برداشته، رقابت افزایش یافته، کیفیت محصولات ارتقا پیدا کرده و صنایع به سمت سودآوری حرکت کردهاند.
تقیپور در پایان با اشاره به وضعیت نامناسب بعضی خودرو سازان گفت: نمیتوان یک خودروساز را خصوصی کرد و دیگری را همچنان دولتی نگه داشت.
امروز بعضی خودرو سازان با افت شدید تولید و بدهیهای سنگین مواجه هستند و ادامه مدیریت دولتی فقط این وضعیت را بدتر میکند.
وی گفت: وقت آن رسیده خودرو سازی هم بهطور واقعی به بخش خصوصی واگذار شود تا این صنعت از چرخه ناکارآمدی دولتیها نجات پیدا کند.