سرانه نیم متری فضای ورزشی دانش آموزان / 20 هزار فضای ورزشی در راه است
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: سرانه فضای ورزشی دانش آموزان در حال حاضر 0.38 مترمربع بوده که از این میزان، 0.21 مترمربع مربوط به فضاهای ورزشی درون مدرسه ای و 0.17 مترمربع مربوط به فضاهای برون مدرسه ای است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، آئین اعزام کاروان تجهیزات ورزشی و بهداشتی به مدارس تحت عنوان طرح مهر بانشاط و افتتاح طرح کیفیت بخشی با توسعه فضاهای ورزشی درون مدرسهای با مشارکت مردم تحت عنوان میدان همدلی امروز با حضور معاوت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در سالن آمفیتئاتر کانون فرهنگی و تربیتی امام علی (ع) کرج برگزار شد.
محمد جعفری، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در این مراسم با اشاره به اهمیت پرداختن به مسئله سلامت گفت: پرسشهایی همواره ذهن ما را به خود مشغول کردهاند که از آن جمله میتوان به این موارد اشاره کرد؛ چرا «تربیتبدنی و سلامت» اهمیت دارد؟
آیا این حوزه در سبد خانوار ما جایگاه واقعی خود را یافته است؟
آیا اسناد بالادستی کشور به مقوله تربیتبدنی و سلامت توجه کافی دارند؟
وی با طرح سئوالاتی همچون آیا ساعات تعیینشده برای درس تربیتبدنی پاسخگوی نیازهای حرکتی دانشآموزان ماست؟
و آیا فعالیتهای مکمل و فوقبرنامه ورزشی و بهداشتی میتواند به ارتقای سلامت، ارتقای سواد حرکتی و ارتقای سواد بهداشتی دانشآموزان کمک کند؟
مطرح کرد: با توجه به شرایط کنونی جامعه، ما با چالشهای جدی در حوزه سلامت عمومی مواجه هستیم.
معاوت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تاثیر مواردی از جمله سکون و کمتحرکی، تغذیه نامناسب، زندگی آپارتماننشینی و استفاده گسترده از فناوریهای نوین در ایجاد چالشهای مختلف افزود: بر اساس آخرین آمار ارائهشده در کمیسیون ورزش همگانی کمیته ملی المپیک و دادههای فدراسیون ورزش همگانی کشور، 42 درصد از مردم ایران مبتلا به فشار خون بالا هستند.
جعفری با اشاره به ابتلای 25 درصد از جمعیت ایران به افسردگی و 12 درصد به دیابت مطرح کرد: 46 درصد از مردم کلسترول بالا داشته و 25 درصد در مرحله پیشدیابت قرار دارند.
82 درصد از موارد مرگومیر ناشی از بیماریهای غیرواگیر است؛ بیماریهای خاموشی که بسیاری از افراد از وجود آنها در بدن خود بیاطلاعاند.
امید به زندگی در افراد دارای اضافهوزن و چاقی، چهار تا 10 سال کمتر از سایرین است.
53.5 درصد از مردم ایران ورزش نمیکنند
وی با اشاره به اینکه از نظر فعالیت بدنی نیز، سرانه ورزشی در ایران تنها 13 دقیقه در روز است، عنوان کرد: در حال حاضر 53.5 درصد از مردم ورزش نمیکنند و از میان 46.5 درصدی که ورزش میکنند، تنها 23.8 درصد فعالیت ورزشی مطلوب و استاندارد دارند و مابقی صرفاً به حرکات پراکنده و غیراصولی اکتفا میکنند.
این آمارها نشاندهنده یک هشدار جدی در حوزه سلامت عمومی است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اذعان کرد: اسناد بالادستی کشور، بهویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، توجه ویژهای به حوزه تربیتبدنی و سلامت داشتهاند.
بر اساس این سند، از میان 6 ساحت تربیتی، یک ساحت بهطور خاص تحت عنوان ساحت زیستی و بدنی تعریف شده است، یعنی مدیران مدارس باید به تمامی ابعاد تربیتی دانشآموزان توجه کنند.
جعفری ادامه داد: این بدان معناست که اگر قرار باشد مدیر مدرسه به تربیت همهجانبه دانشآموز توجه کند، باید به تمامی ابعاد از جمله اعتقادی، عبادی، اخلاقی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و زیباشناختی، فناورانه و زیستی و بدنی نظر داشته باشد؛ نه اینکه تنها بر یک بعد متمرکز شود.
بنابراین مدرسه باید بهعنوان نهادی آموزشی و تربیتی و مکانی امن برای دانشآموزان فعالیت کند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وظیفه مدرسه مبنی بر فراهم آوردن زمینه تحقق تربیت متوازن و همهجانبه اظهار کرد: هرچند امکانات محدودی وجود دارد اما این موضوع نباید بهانهای برای کمتوجهی به ورزش و سلامت باشد.
با حداقل امکانات نیز میتوان ورزش را ساده، کمهزینه و در دسترس قرار داد؛ آنچه اهمیت دارد، نگرش و باور متولیان تعلیم و تربیت است.
وی با بیان اینکه اگر سلامت دانشآموزان برای ما یک اولویت واقعی باشد، میتوانیم حتی با منابع اندک هم اقدامهای مؤثری را انجام دهیم، خاطرنشان کرد: بهویژه باید توجه داشت که در کنار تغذیه مناسب و خواب و استراحت کافی، فعالیت بدنی منظم یکی از مهمترین مسیرها برای ارتقای سلامت دانشآموزان است.
این نگاه باید وجود داشته باشد که ما و فرزندانمان نیازمند فعالیت بدنی هستیم.
ما در قبال سلامت دانشآموزان مسئولیم
جعفری اضافه کرد: در غیر این صورت، در درازمدت همان نگرانیها و مشکلات مذکور، بهطور جدی بروز خواهد کرد.
ما بهعنوان متولیان نظام تعلیم و تربیت، در قبال سلامت دانشآموزان مسئول هستیم.
توانمندسازی معلمان، فراهم کردن ابزارها و تجهیزات لازم و توجه به همه ابعاد یاددهی و یادگیری از وظایف اساسی ماست.
اگر تنها بر یک بعد متمرکز شویم، رسالت خود را بهطور کامل انجام ندادهایم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: این نگاه باید در ذهن مدیر، رئیس اداره و کارشناس نهادینه شود.
هرچند هزاران دغدغه و مشکل در مسیر مدیریت آموزشی وجود دارد، اما یک اصل مهم فراموشنشدنی است؛ تا زمانی که دانشآموز سالم نباشد، یادگیری نیز به شکل مطلوب اتفاق نخواهد افتاد.
سلامت باید بهعنوان زیرساخت اصلی تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گیرد.
وی عنوان کرد: برای آنکه درس تربیتبدنی، بهعنوان یکی از دروس مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و بخشی از جدول برنامه درسی از پایه اول تا پایه دوازدهم، بهطور واقعی و مؤثر اجرا شود و در کنار آن فعالیتهای فوقبرنامه ورزشی نیز تحقق یابد، وجود سه مؤلفه اساسی ضروری است؛ منابع انسانی توانمند و باکیفیت، محتوای آموزشی مناسب و فضا و تجهیزات استاندارد.
جعفری افزود: این سه مؤلفه باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا اهداف درس تربیتبدنی و سلامت در مدارس محقق شود.
بر همین اساس، برنامهریزی و اجرای چنین حرکتهایی پاسخی است به همین ضرورت و تأکید بر اهمیت این سه رکن بنیادین در کنار هم.
اگرچه معلم تربیتبدنی متخصص هم داشته باشیم، اما نبود فضا، تجهیزات و ابزار مناسب مانع تحقق اهداف این درس خواهد شد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: حتی اگر معلم توانمند، کتاب راهنمای معلم و کتاب کار دانشآموز وجود داشته باشد، بدون امکانات لازم، پیشبرد برنامهها امکانپذیر نیست.
باید توجه داشت که دانشآموزان به درس تربیتبدنی علاقهمند هستند؛ آنان فعالیت، بازی، مهارتآموزی و ورزش را دوست دارند و وظیفه ما فراهم کردن بستر و شرایط لازم برای پاسخگویی به این علاقه طبیعی است.
توجه به ورزش دانشآموزی، پایهگذار ورزش همگانی و قهرمانی
وی تصریح کرد: در این مسیر، نباید تنها در انتظار کمکهای مالی دولت و مصوبات مجلس ماند؛ زیرا این نگاه به تنهایی کافی نیست و عملاً به نتیجه نخواهد رسید.
لازم است از تمام ظرفیتهای موجود در کشور بهره گرفت؛ ظرفیتهای محلی، دستگاههای مختلف، خیرین، اولیا و نیز منابع دولتی و غیردولتی.
تنها با همافزایی این امکانات میتوان در راستای ارتقای سلامت دانشآموزان گام برداشت.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: ورزش و فعالیت بدنی کارکردهای متنوع و گستردهای دارد؛ از جمله کارکردهای اجتماعی، اقتصادی، دیپلماسی، فرهنگی، سلامتمحور، امیدآفرینی، افزایش نشاط و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی.
بنابراین باید از ورزش بهعنوان ابزاری کارآمد برای تحقق این اهداف استفاده کنیم.
در این میان، رویکرد اصلی و چشمانداز ما باید سلامت باشد.
جعفری با اشاره به اینکه هرچند توجه به ورزش دانشآموزی یا ورزش تربیتی، پایهگذار ورزش همگانی و در ادامه ورزش قهرمانی خواهد بود، اظهار کرد: نمونه روشن این امر، موفقیتهای اخیر ورزشکاران ایرانی در میادین بینالمللی است.
اگر امروز کشتیگیران و دیگر قهرمانان ما پرچم جمهوری اسلامی ایران را در عرصههای جهانی به اهتزاز درمیآورند، ریشه این دستاوردها در ورزش دانشآموزی نهفته است.
وی با اشاره به اینکه سرمایهگذاری در این حوزه آینده تیمهای ملی ما را تضمین میکند، گفت: برای نمونه، در دو ژیمنازیاد دانشآموزی که طی ماههای اخیر با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، دانشآموزان ما در رشتههای مختلف حدود 133 مدال رنگارنگ کسب کردند؛ یعنی 133 بار پرچم جمهوری اسلامی ایران توسط آنها در میادین بینالمللی به اهتزاز درآمد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این دستاورد بهروشنی نشان میدهد که توجه به ورزش دانشآموزی، آیندهای روشن برای ورزش کشور رقم خواهد زد، مطرح کرد: البته رویکرد ما تنها به ورزش قهرمانی محدود نمیشود؛ ما به دنبال تحقق ورزش برای همه و دستیابی به جامعهای فعال و سلامتمحور هستیم که تحقق این اهداف نیازمند سه مؤلفه اساسی است.
توزیع یک میلیون و 460 هزار بسته ورزشی
جعفری یکی از این مؤلفهها را فضا و تجهیزات استاندارد دانست و افزود: در همین راستا، از فروردین سال جاری، با همکاری مدیران کل آموزش و پرورش استانها، معاونان تربیتبدنی و سلامت و همکاران و بر اساس اعتبارات موجود و تفاهمنامههای منعقدشده، سازوکارهایی برای اجرای این برنامهها طراحی و عملیاتی شده که لازم میدانم از همه عزیزانی که در این مسیر تلاش کردهاند، صمیمانه قدردانی کنم.
وی عنوان کرد: در حوزه تجهیزات ورزشی، تاکنون یکمیلیون و 460 هزار بسته ورزشی و 40 هزار بسته بهداشتی تهیه و توزیع شده که ارزشی بالغ بر 600 میلیارد تومان داشته و این رقم تنها مربوط به کمکهای تخصیصیافته است و جدای از مشارکتهای دیگر دستگاهها و نهادها محسوب میشود.
این اقدامات نوید آن را میدهد که در آینده بتوانیم فعالیتهای گستردهتر و موثرتری را رقم بزنیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دانشآموزان محروم و کمبرخوردار در اولویت این حمایتها قرار دارند، گفت: محیط یادگیری تنها به کلاس درس محدود نمیشود.
فضاهای مختلف مدرسه، همچون نمازخانه، آزمایشگاه و بهویژه فضاهای ورزشی، میتوانند موقعیتها و فرصتهای یادگیری ارزشمندی را برای دانشآموزان فراهم کنند؛ حتی گاهی اثربخشتر از خود کلاس درس.
جعفری اعلام کرد: بر اساس آخرین آمار احصاشده و ارزیابیهای گروههای نظارتی در سطح کشور، سرانه فضای ورزشی دانشآموزان در حال حاضر 0.38 مترمربع بوده که از این میزان، 0.21 مترمربع مربوط به فضاهای ورزشی درونمدرسهای و 0.17 مترمربع مربوط به فضاهای برونمدرسهای است.
این ارقام نشان میدهد که همچنان نیازمند توسعه و بهبود جدی در حوزه فضاهای ورزشی دانشآموزی هستیم.
وی بیان کرد: بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، دستگاههای اجرایی موظف هستند تا پایان این برنامه پنجساله، سرانه فضاهای ورزشی درونمدرسهای را به یک مترمربع به ازای هر دانشآموز برسانند.
این در حالی است که در حال حاضر این سرانه تنها 0.21 مترمربع است.
بنابراین با فاصلهای عمیق در این زمینه مواجه هستیم که رفع آن، نیازمند توجه جدی و برنامهریزی منسجم است.
اجرای طرح میدان همدلی با مشارکت همگانی
جعفری افزود: در همین راستا، طرحی که با عنوان شهید سردار سلیمانی و با هدف توسعه، ایجاد، بهسازی و تبدیل بهاحسن کردن فضاهای ورزشی درونمدرسهای اجرا میشد، با تغییر رویکرد دولت و تأکید بر کیفیت و عدالت آموزشی، تحت عنوان میدان همدلی ادامه یافته و در آن اصل بر کیفیتبخشی از طریق توسعه فضاهای ورزشی درونمدرسهای با مشارکت مردم، مسئولان و تمامی ظرفیتهای موجود است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت پای کار آمدن همه ظرفیتها در این میدان خاطرنشان کرد: در این چارچوب، بخشی از اعتبارات توسط وزارت آموزش و پرورش و دولت تأمین شده و بخش دیگر باید از طریق خیرین، شهرداریها، دهیاریها، سازمان برنامه و بودجه و سایر ظرفیتهای مردمی و غیردولتی تأمین شود.
وی عنوان کرد: اگر سلامت دانشآموزان برای ما یک اولویت واقعی است، باید برای رسیدن به حداقل استاندارد یک مترمربع سرانه فضای ورزشی به ازای هر دانشآموز تلاش همگانی صورت گیرد.
در قالب تفاهمنامه «میدان همدلی»، احداث و بهسازی 2 هزار و 862 فضای ورزشی درونمدرسهای برنامهریزی شده که از جمله آنها میتوان به زمینهای چمن مصنوعی و کفپوشهای روباز اشاره کرد.
جعفری اضافه کرد: این پروژهها همچنین شامل کلاسهای درس تربیتبدنی (تیپ پنجم سالنهای ورزشی بر اساس زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری آموزشی)، تکمیل سالنهای ورزشی و تعمیر و بهسازی فضاهای ورزشی و بهداشتی هستند.
اعتبارات سهم وزارت آموزش و پرورش به استانها ابلاغ و مقرر شده است این فضاها در چهار مرحله افتتاح شوند و به بهرهبرداری برسند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: در مرحله اول و دوم تفاهمنامه میدان همدلی که در فروردین ماه منعقد شد، مقرر شده بود تا پایان سال اعتبارات لازم به استانها پرداخت شود که با حمایتهای دولت، مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه، بدهیهای وزارت آموزش و پرورش به استانها تسویه شد و استانها با تلاش شبانهروزی، پروژهها را بهخوبی پیش بردند.
افتتاح 874 فضای ورزشی در کشور
وی با بیان اینکه در مراحل اول و دوم یک هزار و 503 پروژه از مجموع 2 هزار و 862 پروژه ورزشی افتتاح شد که تقریباً معادل 50 درصد برنامه پیشبینی شده است، افزود: در مرحله سوم که امروز، با فرمایشات مقام عالی وزارت، افتتاح میشود، 874 فضای ورزشی در کشور به بهرهبرداری میرسد.
این پروژهها شامل 530 هزار مترمربع فضای ورزشی است که به سرانه فضاهای ورزشی کشور اضافه خواهد شد.
جعفری با بیان اینکه در مرحله چهارم نیز 485 فضای ورزشی در هفته تربیتبدنی یعنی 26 مهرماه افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: برای اجرای این 874 فضای ورزشی، با مشارکت استانها و اعتبارات ابلاغشده توسط وزارت آموزش و پرورش، حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
مقرر شده تا پایان برنامه هفتم، 20 هزار فضای ورزشی میانگین 600 مترمربعی در سراسر کشور ایجاد شود.
به گفته وی، همچنین، پروژههای نیمهتمامی که پیشتر توسط استانها آغاز شدهاند، با اعتبارات تخصیصیافته ادامه یافته و کمک شایانی به تحقق اهداف این حوزه خواهند کرد.
علاوه بر آن، مشارکت خیرین در توسعه فضاهای ورزشی و سلامت نقش مؤثری دارد.
در این راستا، کارگروه تربیت بدنی و سلامت در مجمع خیرین مدرسهساز تشکیل و مسیر بهرهگیری از ظرفیت خیرین نیز فراهم شده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اذعان کرد: رویکرد دولت و تاکید ریاست جمهور، بر این است که هر فضای آموزشی جدید، همراه با یک فضای ورزشی برای دانشآموزان ساخته شود تا ورزش دانشآموزی از همان پایه به صورت فراگیر توسعه یابد.
با توکل به خداوند متعال و تلاش همه، امید است که سال تحصیلی جدید و مهری آرام، با نشاط و بدون دغدغه برای دانشآموزان آغاز شود.
جعفری با بیان اینکه معاونت تربیت بدنی و سلامت، برنامههای خود را در سال تحصیلی شامل اجرای درس تربیت بدنی و فعالیتهای سلامتمحور با جایگاه ویژه دنبال میکند، افزود: همچنین، المپیادهای ورزشی درونمدرسهای در هفته تربیت بدنی در مدارس سراسر کشور کلید میخورد و سپس مسابقات ورزشی بین مدارس برگزار میشود.
هدف این برنامهها ایجاد نشاط، انگیزه و امید در میان دانشآموزان است.
انتهای پیام/