خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 29 شهریور 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

وقتی معدنکاران سنگان جاده زندگی را می‌سازند - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | شنبه، 29 شهریور 1404 - 14:30
در دل کویر شرقی خراسان، جایی که معادن سنگ آهن سنگان خواف به عنوان قلب تپنده فولاد ایران شناخته می شود، معدنکاران با احداث باند دوم جاده سنگان به تربت حیدریه جاده ای می سازند که جان مردم را ایمن تر و مسیر تولید را هموارتر می کند.
كيلومتر،سنگان،قطعه،خواف،جاده،مسير،فولاد،معادن،وزارت،شركت،معد ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خواف، جایی که کویر با کوه‌های آهن پیوند خورده و سنگان به قلب تپنده فولاد ایران بدل شده است، این روزها شاهد روایتی تازه است؛ روایتی که فراتر از معدنکاری و خطوط تولید بر خاک خشک جاده‌ها نقش بسته است.
معدنکاران این بار نه‌فقط برای صنعت، بلکه برای زندگی مردم دست به کار شده‌اند؛ ساخت باند دوم محور سنگان به تربت‌حیدریه، مسیری که قرار است هم امنیت جان انسان‌ها را تضمین کند و هم مسیر تولید را هموارتر کند.
طرح اولیه این جاده در سال 1398 با الگوی مشارکتی میان وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های معدنی شکل گرفت.
قرار بود 50 درصد هزینه‌ها را شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تأمین کند و 50 درصد دیگر برعهده شرکت‌های معدنی باشد.
اما این مدل در عمل به سرانجام نرسید.
وزارت راه هر بار مدعی پرداخت سهم خود بود و معادن نیز ادعای مشابهی داشتند.
نتیجه آن شد که طی چند سال، تنها 7/3 کیلومتر از کمربندی برآباد به بهره‌برداری رسید و یک قطعه محدود آغاز شد؛ این روند کند و فرسایشی مردم منطقه را به ناامیدی کشانده بود.
در دولت چهاردهم، مسیر پروژه جان تازه‌ای گرفت و پس از تشکیل یک تیم تخصصی، مسئولان شهرستان و نماینده مردم خواف در مجلس به این نتیجه رسیدندکه مدل قدیمی قابلیت اجرا ندارد.
راه‌حل پیشنهادی مسئولان تقسیم دقیق مسیر بر اساس ظرفیت تولید شرکت‌های معدنی بود؛ مدلی شفاف که جای هیچ بهانه‌ای برای هیچ‌یک از طرفین باقی نمی‌گذاشت.
بر این اساس، فولاد سنگان و اپال پارسیان هر کدام 12/5 کیلومتر و سه شرکت دیگر نیز هر یک 6/5 کیلومتر از مسیر را بر عهده گرفتند.
مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف وابسته به ایمیدرو نیز مکلف شد براساس تبصره 5 ماده 14 قانون اصلاح معادن و از محل حقوق دولتی، 22 کیلومتر از مسیر را بسازد.
بدین ترتیب، مجموعاً 66/5 کیلومتر از این جاده بر دوش معادن منطقه سنگان خواف قرار گرفت و بخش باقی‌مانده نیز در تعهد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، وزارت راه و شهرسازی ماند.
با این تقسیم کار، امروز هر قطعه آن روی زمین معنا گرفته است.
از سه‌راهی رجکو تا سه‌راهی نشتیفان به طول 16/5 کیلومتر در اختیار وزارت راه است.
از سه‌راهی نشتیفان تا پلیس‌راه خرگرد به طول 6/5 کیلومتر سهم فولاد شرق خراسان شد.
قطعه خواف تا سلامی به طول 21 کیلومتر تحویل موقت شده است.
از خروجی شهر سلامی تا پیچ روستای میان‌رودی به طول 8/4 کیلومتر بر عهده فولاد سنگان است و این شرکت 3/6 کیلومتر دیگر از میان‌رودی تا ابتدای روستای سلمان را نیز اجرا خواهد کرد.
ادامه مسیر تا نزدیکی روستای مهدی‌آباد رشتخوار، شامل 12/5 کیلومتربه اپال پارسیان سنگان سپرده شد.
بخش عمده قطعه ششم به طول 13/5 کیلومتر و همچنین کمربندی شهرستان رشتخوار به طول 8/5 کیلومتر نیز به مجتمع سنگ‌آهن سنگان واگذار شد.
در ادامه مسیر به سمت تربت‌حیدریه، بخش نخست قطعه هشتم از ابتدای روستای عبس‌آباد به طول 6/5 کیلومتر به فولاد شرق کاوه واگذار شد و بخش دوم نیز به همان طول به شرکت توسعه فراگیر سناباد یا همان سیمیدکو رسید.
باقی‌مانده قطعه هشتم، به همراه قطعات نهم و دهم از عباس‌آباد فرامیشان تا ورودی تربت‌حیدریه به طول 33 کیلومتر در تعهد وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
امروز وضعیت پروژه نسبت به گذشته تفاوت آشکاری یافته است.
قطعه دهم، 5 کیلومتر آن در گذشته تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و 7/5 کیلومتر باقیمانده نیز در مهرماه افتتاح خواهد شد.
قطعه نهم در حال اجراست و قطعات ششم و هشتم نیز خیز اجرا برداشته است.
قطعه هفتم در مرحله برگزاری مناقصه است.
قطعه چهارم تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.
قطعه دوم نیز تا پایان امسال تکمیل می‌شود و قطعه نخست از سه‌راهی رجکو تا سه‌راهی‌نشتیفان خواف تا پایان پاییز آماده بهره‌برداری خواهد شد.
این جاده برای مردم شرق خراسان شریان حیاتی زندگی است.
سال‌ها کامیون‌های سنگین حامل مواد معدنی در کنار خودروهای سواری در محور تربت‌حیدریه به سنگان خواف حرکت کردند و تصادف‌های خونین در جاده معروف به جاده مرگ، جان بسیاری را گرفت.
امروز اما با تقسیم مسئولیت روشن و ورود جدی معادن، امیدی تازه زنده شده است.
امیر توکلی‌رودی،نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی با تغییر مدل تامین مالی و تقسیم دقیق مسئولیت‌، گره‌ای چندساله را گشود و این پروژه‌ را که سال‌ها در رکود مانده بود، دوباره به حرکت درآورد.
امروز اگر جاده سنگان تربت‌حیدریه با شتابی تازه در حال تکمیل است، نتیجه همان اراده و نگاه تازه‌ای است که از دل منطقه برخاست.
معدنکاران سنگان خواف نشان دادند که رسالتشان تنها در دل معادن و کارخانه‌ خلاصه نمی‌شود.
ساخت این جاده روایت مسئولیت اجتماعی است؛ روایتی که در آن صنعت و مردم دست در دست هم داده‌اند تا جاده‌ای ساخته شود که هم زندگی را ایمن‌تر کند و هم آینده‌ای روشن‌تر برای توسعه کشور رقم بزند.
این همان‌جاست که می‌توان گفت وقتی معدنکاران سنگان جاده زندگی را می‌سازند.
انتهای پیام/282