شهریور ماه خونبار تصادفات در ایران؛ این ۳ اتوبان تهران اتوبان مرگ است
بیستم شهریور ماه جاری، «احمد کرمیاسد»، رییس پلیس راه فراجا با اشاره به اینکه شهریور پرتصادفترین ماه سال است، اعلام کرد: در تمام ماههای سال، تصادفات مرگبار در جادههای کشور رخ میدهد، اما آمار تصادفات جادهای و تعداد مجروحان و فوتی آنان در شهریور ماه به قدری زیاد است که معتقدم این ماه، خونبارترین ماه تصادفات در سال است.

بیستم شهریور ماه جاری، «احمد کرمیاسد»، رییس پلیس راه فراجا با اشاره به اینکه شهریور پرتصادفترین ماه سال است، اعلام کرد: در تمام ماههای سال، تصادفات مرگبار در جادههای کشور رخ میدهد، اما آمار تصادفات جادهای و تعداد مجروحان و فوتی آنان در شهریور ماه به قدری زیاد است که معتقدم این ماه، خونبارترین ماه تصادفات در سال است.
کد خبر: 737028 | ۱۴۰۴/۰۶/۲۹ ۰۹:۱۴:۲۹
تصادفهای رانندگی یکی از معضلات جدی و همیشگی در ایران است که سالانه جان هزاران نفر را میگیرد و خسارات جبرانناپذیری به خانوادهها وارد میکند.
ایران جزو کشورهایی است که آمار تصادفات و مرگومیر ناشی از آن در آن بالاست.
دلایل متعددی در وقوع این حوادث دخیل است؛ عوامل انسانی که شامل سرعت و سبقت غیرمجاز، خستگی و خوابآلودگی راننده، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی، نبستن کمربند ایمنی، رانندگی در حالت مستی یا تحت تاثیر موادمخدر و بیتوجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی میشود.
عوامل محیطی و جادهای که شامل: کیفیت پایین جادهها، نبود یا ضعف روشنایی کافی در شب، موقعیت جغرافیایی خاص و وضعیت آب و هوا میشود.
عوامل مربوط به وسایل نقلیه که شامل نقص فنی در خودرو، فرسودگی خودرو و نبود سیستم ایمنی مدرن در خودروها میشود.
عوامل ساختاری و مدیریتی که شامل نظارت ناکافی بر رانندگی و تخلفات، آموزش ناکافی رانندگان، فرهنگ پایین رانندگی و کمبود امدادرسانی سریع میشود.
به گزارش اعتماد، بیست و پنجم شهریور ماه جاری، «ابوالفضل نیکوکار»، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران از افزایش ۲۶درصدی فوتیهای تصادفات رانندگی در چهار ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: «در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۴، مجموع جانباختگان ناشی از تصادفات رانندگی در استان تهران به هزار و ۴۳۹ نفر رسیده است؛ ۵۵۶ نفر از فوتیها مربوط به درونشهر تهران بوده و ۱۶۲ نفر نیز در محورهای برونشهری جان باختهاند.
این در حالی است که آمار فوتیها در مدت مشابه سال گذشته ۴۴۲ نفر بوده و شاهد افزایش ۲۶ درصدی در این حوزه هستیم.»
همچنین بیست و چهارم شهریور ماه جاری، «ابوالفضل موسویپور»، رییس پلیس راهور تهران در مورد میزان تصادفات در مردان و زنان گفت: «میزان تصادفات خانمها کمتر از مردان است.»
شهریور؛ پرتصادفترین ماه سال
بیستم شهریور ماه جاری، «احمد کرمیاسد»، رییس پلیس راه فراجا با اشاره به اینکه شهریور پرتصادفترین ماه سال است، اعلام کرد: «در تمام ماههای سال، تصادفات مرگبار در جادههای کشور رخ میدهد، اما آمار تصادفات جادهای و تعداد مجروحان و فوتی آنان در شهریور ماه به قدری زیاد است که معتقدم این ماه، خونبارترین ماه تصادفات در سال است؛ زیرا در این ماه اکثر مردم جز تعطیلات، در تمام روزهای هفته این ماه به سفر میروند و به همین دلیل آمار تصادفات نیز بسیار زیاد است.
قطعا پرترددترین و پرترافیکترین جادههای کشور، جادههای شمالی هستند که حتی در یک آخر هفته معمولی نیز شلوغ هستند، اما در این جادهها، به خاطر نوع ترافیک، رانندهها نمیتوانند با سرعت زیاد رانندگی کنند یا سبقت بگیرند به همین دلیل میزان تصادفات در این جادهها کم است.»
رییس پلیس راه فراجا در ادامه گفت: «پر تصادفترین جادههای کشور نیز جادههای تهران - مشهد، اصفهان، کرمان و خوزستان هستند.
در این جادهها چون مسیر طولانی و یکنواخت است، هم رانندگان سرعت مجاز را رد میکنند و هم ممکن است خوابآلوده شوند و در واقع خلوتی این معابر، راه را برای بیقانونی باز میکند و رانندگان با دست بازتری رانندگی میکنند.
بنا بر دستورات فرماندهی راهور کشور، از ابتدای شهریور ماه، هر رانندهای که حتی یک تخلف حادثهساز نیز در جادهها انجام دهد، در ابتدا جریمه و بعد گواهینامهاش به مدت سه ماه توقیف خواهد شد.
در این حالت برای فردی که مرتکب تخلف شده، پیامک جریمه ارسال میشود.
همچنین پیامک دیگری با مضمون توقیف گواهینامه به صورت سیستمی نیز ارسال میشود.
البته اگر شماره راننده در سیستم پلیس راهور ثبت باشد.
در این صورت است که فرد متخلف تا سه ماه شبیه به فردی است که گواهینامه ندارد، در نتیجه نباید رانندگی کند و در صورت تصادف با او مثل یک فرد بدون گواهینامه برخورد میشود و در واقع انگار جرمی مرتکب شده است.»
کرمیاسد همچنین گفت: «در ۱۷ روز ابتدایی شهریور، ۶۵۶ نفر جان خود را در تصادفات از دست دادهاند.
توجه به تعطیلات پایانی تابستان، بهویژه در نیمه دوم شهریورماه، شاهد حجم عظیمی از تردد در محورهای مواصلاتی کشور هستیم.
محورهای منتهی به استانهای شمالی همچون مازندران، گیلان، گلستان و همچنین شهرهای قزوین و رشت از مقاصد اصلی مسافران هستند که این امر موجب بار سنگین ترافیک هم در مسیر ورود به استانها و هم در خروجی آنها شده است.
تلاقی دو موج سنگین ترافیکی باعث کندی عبور و مرور در این محورها شده است.
در برخی مقاطع که امکان یکطرفه کردن مسیر وجود داشته باشد، همکاران بنده به صورت مقطعی و در بازههای زمانی مشخص مسیرها را یکطرفه کرده تا امکان تردد روانتر برای سایرین فراهم شود.
اکنون آزادراه تهران- شمال با بار فوقالعاده پرحجم مواجه است و محور هراز نیز چه در مسیر شمال به جنوب و چه در مسیر جنوب به شمال با ترافیکی بسیار سنگین روبهرو است.
بهویژه محدودههای چلاو، لاسم و گزنک جزو سه مقطع پرترافیک این محور هستند که تیمهای گشتی پلیس بر اساس حوزه جغرافیایی خود در این نقاط مستقر شدهاند.
پیشبینی میکنیم در روزهای پایانی تعطیلات تابستان بیشترین حجم و تقاضای سفر در محورهای برونشهری ثبت شود.
شهریورماه یکی از ماههای پرتصادف در کشور است.
سال گذشته در همین ماه ۱۵۳۷ نفر از هموطنان در حوادث جادهای جان باختند.
امسال نیز تا روز ۱۷ شهریور ۶۵۶ نفر در صحنه تصادفات جان خود را از دست دادهاند.
اگرچه این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته، اما این افراد عزیزانی بودند که میشد با رعایت اصول ایمنی از مرگشان جلوگیری کرد.
عمده این سوانح ناشی از خطاهای انسانی است.
توصیه موکد پلیس به رانندگان این است که بهطور جدی از رفتارهای پرخطر مانند سرعت و سبقت غیرمجاز، رانندگی در شرایط خستگی و خوابآلودگی و استفاده از تلفن همراه حین رانندگی خودداری کنند؛ چراکه این عوامل اصلی وقوع حوادث ترافیکی محسوب میشوند.»
استفاده از کمربند ایمنی تا ۶۰ درصد مصدومیت تصادفات را کاهش میدهد
اوایل شهریور ماه جاری، «کامیار مقدم»، رییس پلیس شهرستان بستانآباد تبریز با اشاره به استفاده از کمربند ایمنی گفت: «براساس یافتههای علمی، استفاده از کمربند ایمنی احتمال آسیبدیدگی را تا ۶۰ درصد کاهش میدهد.
لازم است تمام سرنشینان، حتی در صندلی عقب، حتما از کمربند استفاده کنند.
عدم توجه به جلو یکی از عوامل اصلی تصادفات است.
باید از رانندگان خواست حین رانندگی از استفاده از تلفن همراه، خوردن و آشامیدن، استعمال دخانیات و هرگونه رفتار حواسپرتکننده پرهیز کنند.
پیش از سفر، خودرو را از نظر فنی بررسی و هرگونه نقص را برطرف کنید.
در صورت نیاز به کمک، رانندگان میتوانند با شماره ۱۱۰ تماس بگیرند.»
خشم و عصبانیت، یکی از دلایل تصادفات هولناک
اواخر مرداد ماه امسال، «رابعه جوانبخت»، رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به نقش مستقیم وضعیت روانی رانندگان در بروز بسیاری از تصادفات پایتخت گفت: «اضطراب، نگرانی، پرخاشگری و تصمیمات لحظهای میتوانند زمینهساز وقوع حوادث رانندگی باشند و ایمنی شهری را با چالش مواجه کنند.
رانندگی، تنها یک فعالیت مکانیکی نیست؛ بلکه رفتاری اجتماعی است که به شدت تحت تاثیر شرایط روحی و روانی فرد قرار دارد.
خشم، اضطراب، نگرانی و شوکهای روانی ناشی از تماسهای تلفنی یا اخبار ناگوار میتوانند تمرکز راننده را مختل کرده و تصمیمگیریهای لحظهای را به خطر بیندازند.
پنج سبک رفتاری در رانندگی تحت تاثیر اختلالات روانی شکل میگیرند؛ نخست، بروز رفتارهای تهاجمی در رانندگان است؛ رفتارهایی مانند بوق زدنهای مکرر، سبقتهای ناگهانی و درگیریهای لفظی که معمولا از خشم و بیقراری ناشی میشوند.
دوم، کاهش توانایی تصمیمگیری منطقی است که باعث واکنشهای آنی و بدون فکر میشود و راننده را در موقعیتهای خطرناک قرار میدهد.
سومین مورد، افزایش تمایل به سرعت بالا و پذیرش ریسکهای غیرمنطقی است که در رانندگانی با روحیه پرخاشگر و هیجانطلب بیشتر دیده میشود.
چهارم، افت تمرکز و توجه هنگام رانندگی است که احتمال بروز تصادف را به طور چشمگیری افزایش میدهد و درنهایت، تاثیرات بلندمدت روانی میتواند منجر به شکلگیری سبک رانندگی تهاجمی شود؛ بهطوری که این رفتارها به مرور زمان به بخشی از شخصیت راننده تبدیل میشوند.
براساس مشاهدات و تحلیلهای صورت گرفته، میتوان رانندگان را از نظر سبک رفتاری به چهار دسته اصلی تقسیم کرد؛ نخست، رانندگانی با شخصیت پرخطر و هیجانجو هستند که معمولا تمایل به سرعت بالا، سبقتهای غیرمجاز و رفتارهای پرریسک دارند.
دوم، رانندگان قانونمدار و وظیفهشناس هستند که با رعایت مقررات، نقش مهمی در حفظ نظم و ایمنی ترافیک ایفا میکنند.
دسته سوم، رانندگان عصبی و تکانشی هستند که تحتتاثیر شرایط روحی، واکنشهای سریع و گاه غیرمنطقی از خود نشان میدهند و درنهایت، رانندگان خلاق و منعطف قرار دارند که با درک موقعیتهای مختلف، تصمیمات هوشمندانهتری اتخاذ میکنند و در مواجهه با چالشهای رانندگی، انعطافپذیری بیشتری دارند.
رانندگانی که در شرایط روحی نامناسب قرار دارند، پیش از رانندگی زمانی را به بازیابی آرامش اختصاص دهند.
همچنین لازم است از پاسخگویی به تماسهای تلفنی ناراحتکننده یا تمرکز بر اخبار ناگوار حین رانندگی اجتناب شود، چراکه این موارد تاثیر مستقیم بر کاهش تمرکز و افزایش احتمال بروز حادثه را دارند.»
سه اتوبان مرگبار برای رانندگان
جوانبخت همچنین اعلام کرد: «۴۷ درصد از تصادفات فوتی شهر تهران، مربوط به موتوسیکلتسواران است.
اصلیترین دلیل فوت موتوسیکلتسواران، ضربه به سر و استفاده نکردن از کلاه ایمنی است.
اکثر تصادفات منجر به فوت موتوسیکلتسواران، در سه اتوبان پرتردد تهران اتفاق میافتد.
این سه اتوبان مرگبار عبارتند از: اتوبان امام علی، اتوبان همت و اتوبان آزادگان.
بسیاری از موتورسواران توجه کافی به رعایت اصول ایمنی نداشته و ازسوی دیگر، شرایط خاص بزرگراهها ازجمله سرعت بالا و خلوتی برخی مسیرها در ساعات مشخص، محیطی نامناسب برای تردد ایمن این وسایل نقلیه ایجاد کرده است؛ بنابراین لازم است موتورسواران با دقت و احتیاط بیشتری در بزرگراهها تردد کنند.
بیشتر جانباختگان این حوادث از قشر جوانان جامعه هستند و این امر نشان میدهد که جوانان بیشترین استفاده را از موتوسیکلت دارند و در معرض خطرات بیشتری نسبت به گروههای سنی دیگر قرار میگیرند؛ افراد زیر ۱۸ سال ۵درصد، ۱۸ تا ۲۵ سال ۲۴درصد، ۲۵ تا ۳۵ سالهها ۳۰درصد، ۳۵ تا ۴۵ سال ۱۹درصد، ۴۵ تا ۵۵ سالهها ۹درصد، ۵۵ تا ۶۵ سالهها ۹درصد و بالای ۶۵ سالهها ۴درصد آمارها در تصادف را به خود اختصاص داده است.»
اوایل شهریور ماه جاری نیز «مصطفی زینیوند»، رییس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به سهم ۳۷درصدی عابران پیاده در سه ماهه اول امسال از آمار تصادفات فوتی پایتخت و لزوم انجام اقدامات لازم برای متوقف کردن این آمار گفت: «به منظور آشکارسازی تابلوها، در طرحی ابتکاری و جدید، قابی از جنس شبرنگ فسفری که دارای قابلیت بازتاب نور هم در شب و هم در روز است دورتادور تعدادی تابلوی گذرگاه عابر پیاده نصب شده و این تابلوها به صورت آزمایشی در محل گذرگاههای عابرپیاده طول خیابان ولیعصر حدفاصل پل پارکوی تا میدان تجریش نصب شده است.»