خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 27 شهریور 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کمبود زمین مانعی برای مدرسه‌سازی در همدان - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 27 شهریور 1404 - 13:36
مدیرکل نوسازی مدارس استان همدان با اشاره به اجرای 124 پروژه آموزشی و ورزشی در این استان، کمبود زمین را اصلی ترین مانع توسعه مدرسه سازی دانست و گفت: برای احداث مدارس جدید به ویژه مدارس محله محور و بزرگ مقیاس با مشکل جدی تأمین زمین مواجه هستیم.
مدارس،استان،همدان،آموزشي،احداث،عنوان،پروژه،مشكل،زمين،توسعه،س ...

محمد شهلایی سیدحسنی، مدیرکل نوسازی توسعه وتجهیز مدارس استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان گفت: در حال حاضر، 124 پروژه آموزشی، ورزشی و پرورشی در استان همدان در دست اجراست.
از این تعداد، 108پروژه در قالب نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی با میانگین پیشرفت پنجاه درصدی در حال پیگیری می‌باشند.
وی با اشاره به اعتبارات پروژه ها عنوان کرد: در سال 1403، مبلغ 670 میلیارد تومان اعتبار دولتی برای این پروژه‌ها هزینه شده است.
همچنین 200 میلیارد تومان نیز از طریق اعتبارات مردمی، مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های صنعتی، بنیاد برکت و به صورت رایگان تامین گردیده است.
تخصیص 870 میلیارد تومان برای 124 پروژه آموزشی و ورزشی در همدان
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان تصریح کرد: بدین ترتیب، مجموع اعتبارات دولتی و غیردولتی اختصاص یافته به پروژه‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی استان همدان در سال 1404، بالغ بر 870 میلیارد تومان بوده است.
وی در مورد احداث مدارس با مقیاس بزرگ و محله محور افزود: پیگیری‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام شده است.
با توجه به اینکه احداث مدارس بزرگ‌مقیاس در قانون برنامه هفتم به عنوان یکی از وظایف وزارت آموزش و پرورش تصریح شده است، متأسفانه در استان همدان با مشکل تأمین زمین مواجه هستیم.
شهلایی خبر داد: به لطف خدا اقدامات لازم پیگیری شده و در کوی پرواز و کوی فرهنگیان، دو قطعه زمین در حال نهایی‌شدن است.
به محض تحویل این زمین‌ها، واگذاری آن‌ها به مشاور برای طراحی مدارس صورت خواهد پذیرفت تا در این دو محله، احداث مدارس انجام شود.
وی با بیان اینکه در داخل شهر همدان، حدود 20 مدرسه از نوع حیات طیبه نیاز به احداث است، افزود: تقریباً در هفت یا هشت مورد از این مدارس، در صورت امکان تخریب فضاهای قدیمی، اقدامات لازم تقریباً نهایی شده است و می‌توان بر روی آن‌ها به عنوان مدارس حیات طیبه و محل‌محور حساب باز کرد.اما مشکل اصلی در همدان، موضوع تأمین زمین است.
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان درمورد وضعیت در شهرستان‌های بزرگ استان، توضیح داد: در شهرستان‌های ملایر، اسدآباد و نهاوند، سه پروژه کلید زده شده است که فعلاً در حد احداث یک مقطع تحصیلی در آن زمین‌ها در حال ساخت می‌باشند.
وی افزود: با تخصیص اعتبار در سال‌های آتی، امکان تکمیل این مدارس و اضافه کردن مقاطع دیگر به عنوان حیات طیبه فراهم خواهد شد.
زمین‌های این سه شهرستان از شرایط مطلوبی برخوردار هستند .
شهلایی عنوان کرد: در شهرهای کوچک نیز به دلیل کمبود زمین، متأسفانه امکان حرکت در زمینه مدارس محله ‌محور به صورت کامل فراهم نشده است.
با این حال، در تمامی شهرستان‌های رزن، کبودآهنگ، بهار و تویسرکان.پروژه‌هایی در دست اجرا می‌باشد.
وی افزود: در این شهرستان‌ها پروژه‌های بزرگی مانند مدارس پانزده کلاسه در دست اجرا می‌باشد، اما به دلیل مشکل زمین، تاکنون امکان حرکت به سمت احداث مدارس بزرگ‌مقیاس فراهم نشده است.
مشکل اول تأمین زمین و مشکل بعدی تأمین اعتبار است.
سرانه فضای آموزشی همدان پایین‌تر از میانگین کشوری
مدیرکل نوسازی توسعه وتجهیز مدارس استان خبرداد: متاسفانه وضعیت سرانه فضای آموزشی، سرانه کلاس‌های درس در استان همدان پایین‌تر از استانداردها و میانگین کشوری قرار دارد.استان همدان در دسته استان‌های کم‌برخوردار محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: لازم به ذکر است برخی استان‌های بزرگ مانند تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و اصفهان نیز در رده استان‌های کم‌برخوردار از نظر سرانه فضای آموزشی قرار می‌گیرند و وضعیت مطلوبی ندارند.
شهلایی با بیان اینکه اگرچه سطح پیشرفت و درآمد استان همدان اندکی از میانگین کشوری پایین‌تر است،گفت: استان همچنان در زمره استان‌های نسبتاً برخوردار کشور محسوب می‌شود.
با این وجود، در مرکز استان با مشکل کمبود فضای آموزشی به ویژه در مقطع پسرانه مواجه هستیم که سرانه آن حدود سه و نیم متر مربع می‌باشد.
مشارکت 71 درصدی خیران در پروژه‌های مدرسه‌سازی همدان
وی از کمک مالی 147 میلیارد تومانی خیران از مهرماه سال1403تاکنون خبرداد و اظهار کرد: مردم وخیران در 71درصد از پروژه‌ها نقش پررنگی داشته‌اند.
این مشارکت به صورت احداث مدرسه یا اهدای کمک‌های نقدی بوده است.
در هر یک از این180پروژه، یک نفر از اهالی روستا، محله یا یک معلم بازنشسته به عنوان مسئول مردمی برای پیگیری امور معرفی شده است.
مدیرکل نوسازی توسعه وتجهیز مدارس استان درمورد طرح مدرسه یاری عنوان کرد: اقداماتی در زمینه تجهیز مدارس، تهیه کیف، کفش و لباس برای دانش‌آموزان و همچنین تجهیز هنرستان‌ها (شامل دستگاه‌های برش، چرخ‌های صنعتی و رایانه ) انجام شده است.
وی توضیح داد: میزان این کمک‌ها در سال 1404 در حدود ده الی پانزده میلیارد تومان بوده است.
این کمک‌ها ادامه دارد و تعداد زیادی از دانش‌آموزان تحت پوشش این حمایت‌ها قرار گرفته‌اند.
انتهای پیام/