خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 27 شهریور 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تولید علم اجتماعی بومی در گرو تحقق تفکر انتقادی و بازخوانی تراث

تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 27 شهریور 1404 - 11:12
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تأکید بر درنظرداشت تفکر انتقادی به علم اجتماعی مدرن می گوید: جهان اسلام نیازمند تولید علوم اجتماعی متناسب با فرهنگ، تاریخ و میراث خود است.
اجتماعي،علم،فرهنگ،مدرن،اسلامي،جوامع،تاريخ،علوم،جامعه،فرهنگي، ...

دکتر نعمت‌الله کرم اللهی، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، درباره ضرورت تولید علم اجتماعی بومی گفت: علوم انسانی و اجتماعی علوم فرهنگی هستند.
به این معنا که این علوم از یک سو ریشه در فرهنگ و تاریخ یک جامعه دارند و از سوی دیگر واجد تعین اجتماعی و فرهنگی هستند.
به بیان دیگر هر جامعه‌ای مبتنی بر مبانی معرفتی و شرایط اجتماعی و تاریخی خود علوم اجتماعی خاص خود را تولید می‌کند و هر صورتی از علوم اجتماعی نیز جهان اجتماعی خاص خود را بازتولید می‌کند.
وی ادامه داد:‌ بر این اساس یک جهان اجتماعی برای فهم و تبیین و تدبیر مسائل و پدیده‌های خود و پاسخ به نیازهای خویش نمی‌تواند به علوم اجتماعی ترجمه‌ای و عاریتی جوامع دیگر به ویژه جوامع با فرهنگ و تاریخ متفاوت و متباین بسنده و یا اعتماد کند و برای استمرار حیات فرهنگی و تمدنی خود ناگزیر از صورت‌بندی نظریات علمی متناظر با فرهنگ خویش است.
کرم‌اللهی با بیان این نکته که جامعه‌شناسی مدرن صورتی از علم اجتماعی ا‌ست که در قرن نوزدهم میلادی و متأثر از تحولات هستی‌شناختی، انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی غرب و در پاسخ به مسائل و نیازهای اجتماعی جوامع مدرن شکل گرفته، گفت:.
حضور این علم در خاستگاه تاریخی و فرهنگی به تحکیم، تعمیق، بازتولید و استمرار مدرنیته کمک می‌کند.
اما ترجمه و انتقال آن به جوامع غیرغربی از جمله جوامع اسلامی موجبات تحول فرهنگی و هویتی این جوامع را فراهم می‌آورد و با بریدن آنها از تاریخ و تراث خود آنها را به تاریخ غرب مدرن متصل می‌کند.
دانشیار جامعه شناسی برای پرهیز از این اتصال به تاریخ غرب مدرن خاطرنشان کرد: جهان اسلام ناگزیر از تولید علوم اجتماعی متلائم با فرهنگ و تاریخ و تراث حکمی و متناظر با مسائل و نیازهای خویش است.
علم اجتماعی جهان اسلام دارای دو جنبه ایجابی و سلبی است.
در ساحت سلبی ناگزیر از اتخاذ موضع نسبت به علم اجتماعی مدرن است.
او ادمه داد: حضور علم اجتماعی مدرن در محافل آکادمیک جوامع اسلامی و به ویژه کشور ایران در یک قرن اخیر معنای خاصی از علم را در ساحت فرهنگ نخبگانی و حتی فرهنگ عمومی غالب کرده است که با معنای قرآنی و اسلامی آن تفاوت و حتی تباین دارد.
این معنای از علم افزون بر انتقال باورها و ارزش‌های مدرن به نسل جوان جوامع اسلامی به بازتولید فرهنگ هویت و تاریخ مدرنیته در این جوامع و جامعه ایران منجر شده و بخش پرشماری از آنها را از تاریخ و فرهنگ اسلامی ایرانی خویش بریده و به تاریخ و فرهنگ غرب متصل کرده و حتی بسترساز و محرک مهاجرت آنها به جغرافیای غرب شده است.
همچنین این معنای از علم با دینداری و اجابت مراد تشریعی خداوند ناسازگار است.
استاد دانشگاه افزود: بر این اساس هرگونه اقدام در جهت تولید علم اجتماعی متناظر با فرهنگ، جغرافیا و تاریخ جامعه اسلامی مستلزم اتخاذ موضع انتقادی و بازسازانه در قبال علم اجتماعی مدرن است.
در این اتخاذ موضع باید مبانی و بنای علم اجتماعی مدرن را به دقت شناخت و پس از نقد و ارزیابی مکاتب و نظریات اجتماعی مدرن نسبت به استخراج ظرفیت‌ها و متناسب‌سازی آنها با شرایط تاریخی و فرهنگی و اجتماعی جوامع اسلامی اقدام کرد.
وی تأکید کرد: در ساحت ایجابی باید دو اقدام موازی و البته مکمل انجام داد؛ از یک سو باید تراث اندیشه و علم اجتماعی مسلمین را متناظر با نیازهای امروز جامعه اسلامی بازخوانی و به زبان روز ترجمه کرد، به نحوی که استادان و دانشجویان دانشکده‌های علوم اجتماعی را هم با محتوای اندیشه و هم با روش‌شناسی متفکران مسلمان در صورت‌بندی نظریاتشان آشنا کند.
این اقدام افزون بر آشناسازی جامعه علمی ایران معاصر با نظریات اجتماعی اندیشمندان مسلمان، همچنین آنها را نسبت به ساز و کار نظریه‌پردازی این اندیشمندان آگاه کرده و امکان الهام‌گیری از این متفکران را در فهم مسائل و پدیده‌های جامعه معاصر و صورت‌بندی نظریات تبیین‌گر این مسائل فراهم می‌آورد.
از سوی دیگر باید با شناسایی و استخراج و امتداد ظرفیت‌های حکمی، قرآنی و روایی فرهنگ اسلامی اقدام به نظریه‌پردازی کرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه اگر بپذیریم هر جهان اجتماعی یک جهان فرهنگی است و هر جامعه برای امتداد خویش در میان نسل‌های آینده نیازمند انتقال باورها، آرمان‌ها و ارزش‌های فرهنگی به این نسل‌هاست، افزود: بنابراین اصحاب علوم اجتماعی در ایران باید در عوض تقلید طوطیانه از جامعه‌شناسان غربی و ترجمه و تکرار نظریات اجتماعی مدرن همت خویش را مصروف صورت‌بندی نظریات متلائم با فرهنگ اسلامی و متناظر با مسائل جامعه اسلامی ایرانی بکنند.
انتهای پیام/