خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 25 شهریور 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نقش کلیدی قطعه‌سازان استان مرکزی در زنجیره تأمین خودروسازی - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 25 شهریور 1404 - 20:12
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: استان مرکزی به ویژه شهر اراک، به عنوان قطب صنایع مادر کشور نقشی کلیدی در زنجیره تأمین خودروسازی دارد و مشکلات قطعه سازان این استان به طور مستقیم بر تولید ملی و اشتغال اثرگذار است.
استان،اراك،توليد،تأمين،اوليه،مركزي،صنايع،صنعت،مواد،مشكلات،قيمت

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سید محمد جمالیان، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، با اشاره به نقش صنایع استان مرکزی بر تولیدات ملی گفت: استان مرکزی به‌ویژه شهر اراک، به‌عنوان قطب صنایع مادر کشور نقشی کلیدی در زنجیره تأمین خودروسازی دارد و مشکلات قطعه‌سازان این استان به‌طور مستقیم بر تولید ملی و اشتغال اثرگذار است.
وی افزود: تقویت صنایع استان مرکزی به معنای تقویت تولید ملی و اشتغال پایدار است و توجه ویژه به مشکلات قطعه‌سازان می‌تواند موتور محرکه‌ای برای اقتصاد کشور و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باشد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش‌های جدی صنعت قطعه‌سازی در سال گذشته اظهار کرد: افزایش مداوم قیمت مواد اولیه، قیمت‌گذاری دستوری قطعات تولیدی، افزایش بدهی خودروسازان و کمبود نقدینگی از جمله چالش‌های شرکت‌های قطعه ساز استان مرکزی است.
جمالیان افزود: این مشکلات فشار زیادی را بر واحدهای تولیدی تحمیل کرده است با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه بر اساس نرخ ارز تعیین می‌شود اما قطعات تولیدی همچنان با قیمت دستوری عرضه می‌شوند و این موضوع موجب زیان سنگین به تولیدکنندگان شده است.
وی عنوان کرد: یکی از چالش‌های صنایع استان تأخیر در تخصیص ارز و مشکلات تأمین مواد اولیه است،در حالی که تأمین به‌موقع نقدینگی و تسویه مطالبات قطعه‌سازان می‌تواند به پایداری تولید کمک کند.
امروز بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان شرایط ادامه فعالیت بسیاری از واحدها را با تهدید جدی مواجه کرده است.
برون‌رفت از این شرایط، اصلاح فوری سیاست‌های قیمت‌گذاری، تأمین کسری نقدینگی قطعه‌سازان و تسهیل در تخصیص ارز باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
نماینده مردم اراک همچنین با ابراز نگرانی از خطر چینی‌زه شدن صنعت خودرو ایران اظهار کرد: توسعه بی‌رویه خودروهای چینی با کیفیت پایین، تهدیدی برای صنعت قطعه‌سازی داخلی است.
ما مخالف واردات اصولی نیستیم، اما بی‌توجهی به تولید داخلی و میدان دادن به خودروهای بی‌کیفیت خارجی، آینده صنعت خودرو و اشتغال هزاران نفر را به خطر می‌اندازد.
این در حالیست که همسان‌سازی نحوه تعیین قیمت خودرو و مواد اولیه تولید نیز می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند.
انتهای پیام/711/.