فعال شدن مکانیسم ماشه قیمت خودروهای داخلی را بالا میبرد؟
روزنامه دنیای اقتصاد، شوک اولیه بازگشت تحریم ها بر صنعت خودرو را بررسی کرده است.

کد خبر: 736250 | ۱۴۰۴/۰۶/۲۵ ۱۹:۵۰:۰۹
روزنامه دنیای اقتصاد، شوک اولیه بازگشت تحریم ها بر صنعت خودرو را بررسی کرده است.
به گزارش دنیای اقتصاد، اگرچه اثرگذاری بلندمدت تحریمها بر بخش تولید خودرو کمتر از تصور بوده، اما شوک اولیه ناشی از محدودیتهای تامین قطعه، خروج شرکای خارجی و همچنین نقلوانتقال مالی، بلافاصله خود را در خطوط تولید نشان داده و افتی کمسابقه در صنعت خودرو رقم زده است.
این روزنامه افزوده است: فعال شدن مکانیسم ماشه در کوتاهمدت باعث افزایش نااطمینانی، نوسانات ارزی، تکانههای تورمی و دشوار شدن مسیر تجارت خارجی میشود اما در بلندمدت نباید انتظار اثر اقتصادی فراگیر را داشت، بلکه این اثر روی اقتصاد و صنایع مختلف محدود خواهد بود.با این حال بررسی تولید خودرو در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۸ (سالهای آغاز تحریم خودرو) نشان از افت سنگین تیراژ به ترتیب به ۶۹۸ هزار دستگاه و ۷۵۶ هزار دستگاه دارد، چرا که به دلیل خروج شرکای مهم خودروسازی کشور و عدم امکان خرید قطعات خارجی، توان تولیدی از خودروسازان گرفته شد.