خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 25 شهریور 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

هجوم شخصیت‌های کارتونی غربی به بازار لوازم‌التحریر/ خلأ نمادهای ایرانی همچنان پابرجاست - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 25 شهریور 1404 - 13:53
با آغاز سال تحصیلی جدید، بازار لوازم التحریر شاهد حضور پررنگ شخصیت های کارتونی خارجی است؛ روندی که به گفته والدین نتیجه تبلیغات گسترده جهانی و نبود تولیدات جذاب ایرانی در این حوزه است.
كودكان،محصولات،ايراني،فرهنگي،تبليغات،داخلي،انتخاب،بازار،نماد ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با نزدیک شدن به روزهای پایانی شهریور و آغاز سال تحصیلی جدید، بازار لوازم‌التحریر حال و هوای پررونقی به خود گرفته است، در میان این شور خرید، آنچه بیش از همه جلب توجه می‌کند حضور پررنگ شخصیت‌های کارتونی غربی بر روی دفترها، کیف‌ها و سایر اقلام مورد استفاده دانش‌آموزان است؛ شخصیت‌هایی مانند «بتمن»، «سوپرمن»، «مرد عنکبوتی» و «باب اسفنجی» که به انتخاب اول بسیاری از کودکان تبدیل شده‌اند.
والدین اما نگاهی انتقادی به این روند دارند، یکی از مادران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: معمولاً بچه‌ها این شخصیت‌ها را بیشتر دوست دارند، چون تنوع‌شان زیاد است و در دنیا تبلیغات گسترده‌ای برایشان شده.
یکی دیگر از مادران که برای خرید همراه فرزند خود آمده بود، گفت: مسلماً ما ترجیح می‌دهیم نمادهای ایرانی و فرهنگی‌مان روی لوازم‌التحریر باشد، اما واقعیت این است که تبلیغات جهانی کار خودش را کرده و محصولات ایرانی هم کمتر به چشم می‌خورند و روی فرزندان به راحتی اثرگذار هستند.
پدر دیگری نیز با اشاره به کمبود تولیدات داخلی بیان کرد: تا الان که در بازار گشتم، نمونه‌های ایرانی خیلی کم بوده، نه اینکه اصلاً وجود نداشته باشد، اما محدود است، تازه همان‌هایی هم که هستند کیفیت چندانی ندارند، به همین دلیل بچه‌ها بیشتر به سمت طرح‌های خارجی می‌روند.
لوازم‌التحریر ابزاری فراتر از مصرف روزمره، حامل فرهنگ و هویت نسل آینده
علی جعفری، یک کارشناس مسائل فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به تأثیر تبلیغات جهانی بر ذائقه کودکان، اظهار کرد: واقعیت این است که شخصیت‌های کارتونی غربی طی سال‌های گذشته از طریق رسانه‌های بین‌المللی، شبکه‌های ماهواره‌ای، بازی‌های رایانه‌ای و حتی فضای مجازی در ذهن کودکان ما نهادینه شده‌اند.
به گفته وی، این نمادها نه‌تنها جذابیت بصری بالایی دارند، بلکه با تبلیغات مستمر و حرفه‌ای توانسته‌اند خود را به‌عنوان بخشی از سبک زندگی معرفی کنند و طبیعی است که وقتی کودکان هر روز با این تصاویر در کارتون‌ها، بازی‌ها و فضای مجازی مواجه می‌شوند، در زمان خرید لوازم‌التحریر نیز همان نمادها را انتخاب کنند.
جعفری در ادامه با تأکید بر لزوم تقویت تولیدات داخلی، افزود: اگر بخواهیم کودکان به سمت انتخاب محصولات ایرانی گرایش پیدا کنند، باید چند اقدام اساسی انجام شود، نخست آن که تولیدکنندگان داخلی به کیفیت و طراحی محصولات توجه بیشتری داشته باشند، چرا که صرفاً درج یک نماد ایرانی روی محصول، بدون جذابیت و کیفیت کافی، نمی‌تواند در برابر حجم تبلیغات خارجی رقابت کند، دوم، ضرورت دارد رسانه ملی و نهادهای فرهنگی سرمایه‌گذاری بیشتری بر تولید و پخش انیمیشن‌ها و برنامه‌های کودک با محوریت نمادهای اصیل ایرانی - اسلامی داشته باشند و سوم، حمایت جدی دولت از تولیدکنندگان داخلی برای عرضه گسترده‌تر و ارزان‌تر این محصولات می‌تواند سهم آن‌ها را در بازار افزایش دهد.
این کارشناس فرهنگی با تاکید بر اینکه مهم‌تر از همه، نقش خانواده‌ها در هدایت فرزندان بسیار تعیین‌کننده است، گفت: والدین باید ضمن آگاه‌سازی کودکان درباره ارزش‌های فرهنگی خودمان، آن‌ها را تشویق به انتخاب محصولات بومی کنند، ترکیب حمایت خانواده، تولید داخلی باکیفیت و تبلیغات مؤثر می‌تواند در درازمدت سیطره شخصیت‌های خارجی بر ذهن و انتخاب کودکان را کاهش دهد.
در این میان، تولیدکنندگان داخلی نیز در تلاشند پای نمادهای فرهنگی و اسلامی-ایرانی را به بازار لوازم‌التحریر باز کنند.
کارشناسان حوزه فرهنگ بر این باورند که لوازم‌التحریر صرفاً کالایی مصرفی نیست، بلکه نقشی مهم در انتقال فرهنگ‌ها و نمادها به نسل آینده دارد، سال‌ها پخش انیمیشن‌ها و کارتون‌های غربی موجب شده شخصیت‌های خارجی در ذهن کودکان تثبیت شوند و حالا بر روی محصولات ایرانی نیز خودنمایی کنند.
جمع‌بندی این روند نشان می‌دهد اگر برای تولید و پخش انیمیشن‌ها و محصولات فرهنگی بومی سرمایه‌گذاری مؤثر صورت گیرد، می‌توان امیدوار بود در سال‌های آینده سلطه شخصیت‌های غربی در بازار لوازم‌التحریر کاهش یابد و جای خود را به نمادهای اصیل ایرانی-اسلامی بدهد؛ نمادهایی که می‌توانند هم جذابیت بصری برای کودکان داشته باشند و هم حامل پیام‌های فرهنگی ارزشمند باشند.
انتهای پیام/