تحقق عدالت در اخذ مالیات و کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص با تبصره ماده 100
یک اقتصاددان گفت: با تکیه بر سازوکار تبصره ماده 100، علاوه بر بهره مندی مودیان از مزایایی نظیر عدم نگه داری دفاتر مالیاتی و تقسیط مالیات، امکان بروز خطاهای انسانی و مفاسد احتمالی از بین می رود که منجر به عدالت در اخذ مالیات خواهد شد.

حسین محمودی اصل، اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در ارتباط با دریافت مالیات بخش مشاغل و اصناف ذیل تبصره ماده 100 و دور شدن از روندهای سلیقه و ممیزمحور مالیاتستانی از این بخش تصریح کرد: قطعا هر چقدر نقش مأموران مالیاتی در مالیاتستانی کاهش پیدا کند به نفع کشور است و مزیتهای بیشتری برایمان دارد.
وی ادامه داد: حذف سلیقه از همه امور برای کشور مزیت دارد.
مالیاتستانی نیز یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی کشور است که باید در راستای حذف نقش انسان از آن گام برداریم.
هر چقدر استفاده از سیستمها و سامانهها در بخش مالیاتی افزایش پیدا کند، کارآمدی نظام مالیاتی کشور بیشتر میشود.
این به نفع حاکمیت و مودیان است.
این اقتصاددان توضیح داد: نیاز است مالیاتستانی در کشور بر اساس سامانهها، سیستمها و روندهای هوشمند صورت بگیرد.
در این صورت، دقت در نظام مالیاتی افزایش پیدا میکند و زمینه دریافت مالیات عادلانه از همگان ایجاد میشود.
محمودی گفت: هوشمندسازی روند دریافت مالیات از مشاغل و اصناف به درستی در دستور کار قرار دارد.
در گذشته این روند به صورت دستی و ممیزمحور پیش میرفت که مشکلاتی ایجاد میکرد.
حذف روندهای قدیمی به افزایش سرعت و دقت انجام کارها میانجامد که ثمرات زیادی برای کشور دارد.
وی ادامه داد: دریافت مالیات در چارچوب تبصره ماده 100 به صورت هوشمند صورت میگیرد و مبنای مالیاتستانی گردش مالی است.
این روندها به لحاظ ایجاد انضباط در مالیاتستانی برای کشور نفع دارد.
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: هوشمندسازی دریافت مالیات از مشاغل و اصناف ذیل تبصره ماده 100 به لحاظ کاهش هزینهها برای حاکمیت نفع دارد.
در این سازوکار، سازمان امور مالیاتی نیازی به در اختیار داشتن نیروی انسانی زیاد به منظور رسیدگی دستی به اظهارنامهها ندارد.
محمودی گفت: با توجه به مزیتهایی که دریافت مالیات ذیل تبصره ماده 100 برای کشور دارد، به درستی اعطای مشوقهایی به مودیان به منظور افزایش انگیزه آنها برای پرداخت مالیات در چارچوب این سازوکار مدنظر قرار گرفته است.
وی ادامه داد: وقتی بر اثر استفاده از روندهای هوشمند کاهش هزینه مالیاتستانی صورت میگیرد، بهتر است این مبالغ در قالب تخفیف مالیاتی به مودیان بازگردانده شود.
در این صورت، افزایش رضایت عمومی از روندهای مالیاتستانی در کشور صورت میگیرد.
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه در بالا توضیح داده شد، امکان پرداخت اقساطی مالیات و بهرهمندی از تخفیف ذیل تبصره ماده 100 مثبت ارزیابی میشود.
محمودی گفت: به طور کلی، فاصله گرفتن از روندهای دستی و ممیزمحور مالیاتستانی مزیتهای بیشماری برای کشور دارد.
این روشها، منافع حاکمیت و مردم را به صورت همزمان تأمین میکند.
وی ادامه داد: نیاز است روند هوشمندسازی دریافت مالیات در بخشهای مختلف از جمله در حوزه مشاغل و اصناف با دقت پیگیری شود.
به نحوی که کارآمدی نظام مالیاتی کشور افزایش پیدا کند و اعتماد مودیان و مردم به روندهای مالیاتستانی بالاتر برود.
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: با تکیه بر سازوکار تبصره ماده 100، علاوه بر بهرهمندی مودیان از مزایایی نظیر عدم نگهداری دفاتر مالیاتی و تقسیط مالیات، امکان بروز خطاهای انسانی و مفاسد احتمالی از بین میرود که منجر به عدالت در اخذ مالیات خواهد شد و هزینه مالیاتستانی برای کشور نیز کاهش خواهد یافت.
انتهای پیام/