خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 24 شهریور 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کاهش 45 درصدی واردات محصولات چاپی/برنامه‌ریزی برای نوسازی ناوگان - تسنیم

تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 24 شهریور 1404 - 08:12
مدیر کل دفتر چاپ وزارت فرهنگ از کاهش 45 درصدی محصولات صنعت چاپ به کشور خبر داد و گفت: با وجود تقاضای زیاد، تلاش کردیم بر توانمندی داخل متمرکز باشیم.
چاپ،واردات،صنعت،كشور،محصولات،چاپي،فرهنگ،فرهنگي،تمركز،مديركل، ...

عباس زارع، مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از کاهش واردات محصولات چاپی به کشور خبر داد و گفت: بنا بر آمار احصا شده، از اول اسفند 1403 تا یازدهم مرداد سال جاری، میزان واردات محصولات چاپی برابر با 5.5 تُن بود؛ در حالی که این میزان در دوره مشابه سال پیش از آن(از اول اسفند 1402 تا 11 مرداد 1403) 9 تن ثبت شده است؛ بنابراین ما با کاهش 45 درصدی واردات محصولات در سال جاری مواجه بودیم.
چین و ترکیه؛ قطب‌های واردات محصولات چاپی
وی در ادامه با اشاره به تقاضا برای واردات انواع محصولات چاپی به کشور، ادامه داد: با وجود این تقاضا تلاش کردیم با مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین با تمرکز بر ظرفیت‌های داخلی و توان تولید، تا حد ممکن از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.
مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امسال بیشترین تقاضا برای واردات در "پاکت‌های چند لایه" و "قوطی‌های فلزی" بود.
همچنین مطابق آمار، بیشترین واردات همانند سال‌های گذشته، از کشورهای چین و ترکیه انجام شده است.
اعطای تسهیلات به فعالان حوزه چاپ
زارع به اصلی‌ترین چالش‌های صنعت چاپ ایران در سال‌های اخیر اشاره و اضافه کرد: ناوگان فرسوده، نبود سرمایه در گردش برای تهیه مواد اولیه و همچنین قطعی برق از جمله مهمترین موانعی لست که صنعت چاپ کشور در سال‌های اخیر با آن مواجه است.
تلاش داریم با طراحی تدابیری، بخشی از این مشکلات را برطرف کنیم‌.
به‌عنوان نمونه، برای اعطای تسهیلات بانکی وارد مذاکره شدیم تا از این طریق بتوانیم بخشی از مشکلات دست‌اندرکاران این صنعت را برطرف کنیم.
صنعت چاپ، پلی برای دیپلماسی فرهنگی
مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تأکید کرد: صنعت چاپ، چه در حوزه چاپ و بسته‌بندی و چه در حوزه نشر و چاپ کتاب، به عنوان پلی برای ارتقا و تقویت دیپلماسی فرهنگی است؛ از این جهت تقویت آن نه تنها منجر به تقویت بدنه اقتصادی کشور می‌شود، بلکه در زمینه فرهنگی نیز به رشد و بالندگی فرهنگ یاری می‌رساند.
صنعت چاپ ایران با داشتن سابقه و قدمت قابل تأمل و همچنین ظرفیت‌های متعدد، برای چند دهه به عنوان یکی از مراکز اصلی چاپ در منطقه شناخته می‌شد.
اما در سال‌های گذشته با توجه به ورود پرسرعت فناوری و ماشین‌های جدید به این عرصه و ظهور رقبای جدی، متاسفانه تا حدودی بازار خود را از دست داده است.
برخی از کارشناسان بر این باورند که تمرکز سرمایه‌گذاری بر این صنعت، می‌تواند جایگاه آن را در منطقه ارتقا دهد و زمینه‌های صادراتی ازدست‌رفته را پس بگیرد، به‌گفته آنها، دولت به‌جای سرمایه‌گذاری بر تولید کالاهایی که چندان با شرایط اقلیمی فعلی کشور همخوانی ندارد، باید روی صنایعی مانند چاپ و بسته‌بندی تمرکز کند که هم زمینه رشد اقتصادی و ارزآوری دارد و هم پتانسیل اشتغال‌زایی.
انتهای پیام/