آیین آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه استان تهران برگزار شد - تسنیم
آیین آغازین سال تحصیلی حوزه های علمیه استان تهران با تأکید بر هویت طلبگی و هشدار نسبت به آفت مدرک گرایی، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مراسم باشکوه آیین آغازین سال تحصیلی حوزههای علمیه استان تهران همزمان با عید علم، با حضور گسترده مسئولان، مدیران، اساتید و طلاب، در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد.
آیت الله رشاد ضمن تقدیر از مدیران، اساتید، طلاب و مدیریت حوزههای علمیه استان به جهت تشکیل این گردهمایی، بر عزم جدی جامعه حوزوی برای تداوم مسیر امام راحل (ره) و تعقیب رهنمودهای ایشان تأکید کرد و ادامه این مسیر را در اطاعت از خلف صالح امام و بهرهگیری از آموزههای اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دانست.
بررسی دستاوردهای چهار دهه اخیر حوزه
او با اشاره به قرارگیری حوزههای علمیه در «فرآیندی پویا از تحول و تکامل معنوی و علمی»، دستاوردهای چهار تا پنج دهه اخیر را از حیث «ساماندهی ساختاری»، «نظامبخشی به امور»، «تحول در آموزش و تهذیب»، «تعمیق ارتباط با جامعه»، «مهارتآموزی و مهارت افزایی» و «تأثیرگذاری بر نسل جوان»، قابل مقایسه با ادوار گذشته، حتی بازههای چهارصدساله، عنوان کرد.
رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران در ادامه خطاب به طلاب، محور اصلی سخن خود را تبیین یک ابرتهدید خواند و از آن به تهدید زوال هویت و گمگشتگی هویتی تعبیر کرد.
او با بیان اینکه اگرچه پیشرفتهای شگفتانگیزی کسب شده، اما فرصتهایی نیز از دست رفته است، هشدار داد: تهدید اصلی، زوال هویت حوزوی در بین طلاب است.
آیت الله رشاد با ابراز نگرانی از نفوذ آسیبهای نظامهای آموزشی وارداتی، افزود: حوزههای علمیه کهنترین و پرتاریخترین نهاد علمی زنده دنیاست و مدرک داشتن امری مطلوب، اما مدرکزدگی آفتی بزرگ محسوب میشود.
همچنین، درج عبارت معادل روی مدارک حوزوی عملی اسفبار و نشاندهنده خودباختگی در برابر دیگر نهادها است.
او تصریح کرد: هدایت طلاب به سمت اشتغالهای خارج از نهاد حوزوی تا جایی که در عمل از این نهاد مقدس خارج میشوند از دیگر آفات حوزه است.
همچنین پدیده دوزیستی و حجتالاسلامهای کت و شلواری به عنوان یکی از آفات تهذیبی مورد انتقاد قرار گرفت و بر این نکته تأکید شد که یک طلبه حتی بدون لباس حوزوی نیز باید از سیمای ظاهری، رفتار و گفتارش، هویت طلبگی او نمایان باشد.
تفاوت ذاتی حوزه و سایر نهادهای علمی: تربیت به جای صرف علمآموزی
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: از وجوه تمایز بنیادین حوزه با سایر نهادهای علمی، مادامالعمر بودن هویت طلبگی و عدم گسست از تحصیل است.
حضور در عرصههای خدمترسانی، مشروط به حفظ پیوند با تحصیل و توأمان بودن با تربیت و تهذیب است و لازم است بر ضرورت حضوری بودن و بهرهگیری از محضر استاد تأکید شود.
آیت الله رشاد هدف غایی حوزه را تربیت انسان معرفی کرد و گفت: تنها در سایه ذوب شدن نفس شاگرد در وجود استاد و الگوگیری از سیره، سبک زندگی و منش او این امر محقق میشود.
آیت الله رشاد با بیان اینکه هویت طلبگی با لباس آن عجین شده است، پوشش حوزوی را یک مؤلفه دینی و هویتساز خواند و وفاداری به این لباس را نشانه پایبندی به سنت پیامبر (ص) و اصالت ایرانی اسلامی برشمرد.
او ضمن اشاره به خوشپوشی، نظافت و آراستگی به عنوان وظایف طلبگی، از پیروی مدلهای متظاهرانه و خارج از شأن طلبه نهی کرد.
در پایان آیت الله رشاد، ضمن تقدیر از خدمات ارزنده آیت الله شبزندهدار، به تأسیس دفتر فقه معاصر اشاره کرد و گفت: بیش از صد استاد تقاضای تدریس این دروس را داشتند که این اقدام، گامی بلند در جهت پاسخگویی به نیازهای زمانه و تعمیق پژوهشهای حوزوی است.
انتهای پیام/