کاهش تکرار پایه در مدارس ابتدایی/ طرح «حامی» 49 درصد تجدیدیها را کاهش داد - تسنیم
معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: اجرای طرح «حامی» با برگزاری بیش از هزار کلاس تابستانی موجب شد تعداد دانش آموزان نیازمند به تجدید در پایان سال تحصیلی گذشته 49 درصد کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، امروز در نشست خبری ویژه بازگشایی مدارس اظهار کرد: اقدامات نظام آموزشی باید بیش از پیش به فضای واقعی مدارس و میدان عمل نزدیک شود و این امر نیازمند مشارکت گسترده در تدوین برنامههاست.
وی افزود: برنامههای این معاونت در سه محور اصلی شامل ارتقای کیفیت آموزش، توسعه عدالت آموزشی و ایجاد فرصتهای متنوع یادگیری دنبال میشود.
در همین راستا، طرحهایی نظیر توانمندسازی مدیران و معلمان، ارتقای مهارتهای دانشآموزان و راهاندازی مدارس الگوی تراز سند تحول بنیادین اجرا شده است.
حکیمزاده با اشاره به اجرای طرح «مدرسه الگو» گفت: تاکنون بیش از 70 هزار مدیر مدرسه آموزشهای لازم را در سه سطح ملی، استانی و منطقهای گذراندهاند.
وی ادامه داد: در قالب طرح «توانا»، بیش از 257 هزار معلم ابتدایی آموزش دیدهاند.
این طرح با استقبال 96 هزار معلم در سراسر کشور همراه بود و در نهایت 99 اثر برگزیده بهعنوان برگزیدگان کشوری معرفی و هفته گذشته با حضور مسئولان تجلیل شدند.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به مشارکت 287 هزار نفر از کادر آموزشی در بیش از 23 هزار اجتماع یادگیری، بر تأثیر این الگو در توسعه حرفهای معلمان تأکید کرد.
او درباره عدالت آموزشی گفت: نرخ تکرار پایه به میزان 0.14 درصد کاهش یافته و سال گذشته 30 هزار کودک بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازگشتهاند.
همچنین شمار هنرستانهای فنی و حرفهای از 105 به 119 مدرسه افزایش یافته است.
حکیمزاده در توضیح طرح «حامی» که حمایت آموزشی از دانشآموزان نیازمند را در 1352 کلاس تابستانی دنبال میکند، اظهار داشت: اجرای این طرح منجر به کاهش 49 درصدی تعداد دانشآموزان نیازمند به تجدید در پایان سال تحصیلی شد.
وی درباره سنجش دانشآموزان جامانده نیز توضیح داد: مقرر شده است همه کودکانی که تاکنون سنجش آموزشی آنها انجام نشده، در زمان مناسب برای ارزیابی به مراکز مربوطه معرفی شوند.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به مشکلات طرح «شهاب» گفت: این طرح از سوی معاونت ابتدایی ارائه نشده و انتظار میرود هماهنگی بیشتری میان معاونتها برای رفع چالشهای آن صورت گیرد.
او تأکید کرد: سیاستگذاری باید مدرسهمحور باشد و در معاونت ابتدایی تلاش داریم بسیاری از امور از طریق استانها به مدارس واگذار شود.
حکیمزاده همچنین از ضرورت ایجاد دبیرخانه ویژه برای ارتقای مهارتهای سواد پایه خبر داد و تصریح کرد: تجربههای جهانی نشان میدهد موفقیت آموزشی تنها به افزایش ساعات یادگیری وابسته نیست، بلکه به کاهش زمانهای هدررفته و ارتقای کیفیت آموزش حضوری بستگی دارد؛ بهویژه در دوره ابتدایی که آموزش مجازی نمیتواند جایگزین آموزش حضوری شود.
وی با تأکید بر پرهیز از تصمیمگیریهای لحظهای در حوزه مدارس ابتدایی، خاطرنشان کرد: مدارس باید آخرین گزینه در تصمیمات مرتبط با صرفهجویی انرژی یا سایر مسائل باشند.
معاون آموزش ابتدایی در پاسخ به پرسشی درباره طرح مجلس برای کاهش سن ورود به مدرسه و توسعه پیشدبستانی گفت: رایگان و اجباری شدن این دوره برای تحقق عدالت آموزشی ضروری است، زیرا کاهش شدید پوشش پیشدبستانی موجب شکاف اجتماعی در مناطق محروم شده است.
وی افزود: توسعه پیشدبستانی میتواند نقش مؤثری در بهبود وضعیت آموزشی کشور داشته باشد و باید به پوشش 100 درصدی برسد.
این امر به معنای کاهش سنوات تحصیل نیست، بلکه تأکید دارد که همه کودکان باید به آموزش رایگان و باکیفیت دسترسی داشته باشند.
حکیمزاده همچنین با اشاره به ضرورت کاهش تراکم کلاسها گفت: تراکم مطلوب بین 16 تا 20 نفر است، اما آمارها نشان میدهد بسیاری از کلاسها همچنان با ازدحام روبهرو هستند که این موضوع باید اصلاح شود.
وی در پایان تأکید کرد: نظام آموزشی برای ارتقای کیفیت و تحقق عدالت، نیازمند پیگیری مداوم، اصلاح ساختار و تأمین منابع کافی است.
انتهای پیام/