خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 23 شهریور 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ساخت آزادراه ساوه-سلفچگان با هزینه 120 هزار میلیاردی

تسنیم | اقتصادی | یکشنبه، 23 شهریور 1404 - 12:53
بر اساس مصوبه هیئت وزیران ساخت آزادراه 65 کیلومتری ساوه-سلفچگان با برآورد هزینه حدود 120 هزار میلیاردی با تامین مالی 90 درصدی بخش خصوصی ساخته خواهد شد.
شركت،قرارداد،پروژه،تأييد،تأمين،ماده،مالي،اجراي،وزارت،كشور،00 ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده واحده قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع مالی و پولی کشور مصوب 1366، تصویب کرد:
ماده 1-شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور (که از این پس "شرکت" نامیده می‌شود) به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی (که از این پس "وزارت" نامیده می‌شود) مجاز است با حفظ مالکیت دولت، نسبت به تأمین منابع مالی، اجرای عملیات تعریض آزادراه ساوه – سلفچگان از دو خط به چهار خط به طول حدود 65 کیلومتر اقدام کند.
برآورد هزینه اجرای این پروژه بر اساس فهرست بهای سال 1402 معادل 119,788,000,000,000 ریال (11 هزار و 978 میلیارد تومان) است.
پروژه شامل؛ تأمین مالی، طراحی و تکمیل مطالعات، خدمات فنی و مهندسی، تملک املاک و اراضی، مستحدثات، هزینه‌های ستادی و پیش‌بینی‌نشده، پایش و کنترل کیفی خدمات، کسورات قانونی، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه تمام‌خطر مهندسی، تعدیل دوره ساخت، احداث (تعریض) و نگهداری و بهره‌برداری و انتقال است.
امضای قرارداد مشارکت با شرکت منتخب (که از این پس "شرکت طرف قرارداد" نامیده می‌شود) به روش فراخوان و مذاکره صورت گرفته و رعایت همه ضوابط فنی، زیست‌محیطی و پدافند غیرعامل الزامی است.
همچنین ارائه گزارش EMP (مدیریت زیست‌محیطی) مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست، پیش‌شرط آغاز عملیات خواهد بود.
ماده 2- شرکت طرف قرارداد متعهد است 90 درصد منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه و تأسیسات جانبی آن را تا مرحله بهره‌برداری تأمین کند.
سهم شرکت (ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور) نیز 10 درصد است که از محل عوارض آزادراه ساوه – سلفچگان در دوره احداث (تعریض)، پس از استهلاک اصل و سود سرمایه‌گذاری تأمین خواهد شد.
تبصره: شرکت مجاز است همزمان با اجرا یا بهره‌برداری آزادراه علاوه بر استفاده از ظرفیت قانونی موضوع آیین‌نامه‌های مربوط در راستای مولدسازی و تسریع استهلاک اصل و سود آورده طرف قرارداد، نسبت به واگذاری اراضی پیشنهادی شرکت طرف قرارداد (با رعایت قوانین و مقررات مربوط و پس از استعلام از دستگاه‌های متولی) اقدام کند.
ماده 3- شرکت طرف قرارداد مکلف است پیشنهاد قیمت اجرای پروژه را همراه با تحلیل (آنالیز) قیمت بر اساس مطالعات مصوب شرکت و آخرین فهرست‌های بهای ابلاغی سازمان برنامه و بودجه کشور و ضرایب مربوط، با اعمال ضریب به‌روزرسانی شاخص تعدیل، مالیات بر ارزش افزوده، حق بیمه‌های سهم کارفرما و سایر هزینه‌های جانبی مرتبط ارائه دهد.
هزینه‌های مذکور پس از تأیید شرکت و تصویب وزارت، به عنوان هزینه‌های قابل قبول سرمایه‌گذاری منظور خواهد شد.
تبصره 1: انجام امور طراحی و مطالعات پروژه بر عهده شرکت طرف قرارداد بوده و هزینه‌های آن نیز پس از تصویب و تأیید توسط شرکت، جزء هزینه‌های قابل قبول سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.
تبصره 2: حداکثر ضریب اضافه پیشنهادی در قرارداد پیمانکاری شرکت طرف قرارداد با پیمانکاران واجد صلاحیت، با رعایت قوانین و مقررات و تأیید شرکت، براساس متوسط ضرایب پیشنهادی در قراردادهای منعقده بخش راه طی شش ماه اخیر تعیین خواهد شد.
انتهای پیام/