استفتاء از آیتالله جوادی آملی؛ روش نوین افزایش قدرت باروری - تسنیم
آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی، مرجع تقلید شیعیان درباره روش نوین افزایش قدرت باروری در زنان سالمند، این عمل را به شرط آنکه موجب لمس یا نظر حرام نشود، بلامانع دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با توجه به پیشرفت روزافزون شیوههای نوین درمان ناباروری و کمکباروری و نیز طرح پرسشهای تازه فقهی در این زمینه، جمعی از پژوهشگران مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی، پرسشی فقهی را در ارتباط با یکی از روشهای جدید کمک باروری از محضر آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی، مرجع تقلید شیعیان، مطرح کردهاند.
متن کامل پرسش و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:
پرسش: با احترام، همان گونه که مستحضر میباشید یکی از دستاوردهای علمی دانشمندان کشور بومیسازی و توسعه روشهای درمان ناباروری است.
به گونهای که این پیشرفتهای علمی ایران را در زمره 8 کشور برتر دنیا در حوزه بیولوژی تولیدمثل قرار داده است؛ یکی از روشهایی که باعث افزایش میزان موفقیت در درمان ناباروری میگردد، انتقال هسته تخمک میباشد.
در بانوان سلول جنسی (تخمک) که از سه بخش غشا، لایه بیرونی سیتوپلاسم مایع درونی و هسته تشکیل شده است با افزایش سن دچار تغییرات در سیتوپلاسم و غشا میشوند که از قدرت تقسیم سیتوپلاسم و نهایتا قدرت باروری میکاهد.
در روش درمانی پیشرو هسته تخمک که فاقد آسیب میباشد از داخل تخمک در زنان سالمند خارج و به سلول جنسی زنان جوان که قبلاً هسته آن تخلیه شده منتقل میگردد.
به این ترتیب سلول جنسی جدیدی حاوی هسته یک زن سالمند و سیتوپلاسم و غشا مربوط از یک زن جوان ایجاد میشود که دارای قابلیت باروری بیشتر میباشد.
لازم به ذکر است بیش از 99 درصد از عوامل وراثتی DNA سلول در هسته موجود میباشد و بخش اندکی از آن در سیتوپلاسم وجود دارد به همین دلیل از این روش برای حذف بیماریهای ژنتیکی منتقل از سیتوپلاسم نیز استفاده مینمایند بیماریهای ژنتیکی منتقل از سیتوپلاسم باعث عوارض شدید ژنتیکی از جمله ناشنوایی میشوند لذا با توجه به توضیحات فوق پاسخ به مسائل شرعی ذیل از محضر حضرت عالی مورد استدعا میباشد:
1- انجام چنین عملی بهمنظور افزایش قدرت باروری در زنان سالمند جایز میباشد؟
2- انجام چنین عملی به منظور جلوگیری از انتقال بیماریهای ژنتیکی شدید به فرزند جایز میباشد؟
3- در صورت جواز و تولد فرزند به این روش مادر فرزند چه کسی خواهد بود؟
پاسخ: 1- عمل مذکور اگر موجب لمس یا نگاه حرام نباشد، مانعی ندارد.
2- جایز است.
3- مادر فرزند همان است که پیوند را پذیرفته و کودک را به دنیا آورده است و صاحب تخمک بنا بر احتیاط با کودک ازدواج نکند.
انتهای پیام/