نقش امارات و توافق ابراهیم در نجات رژیم اسرائیل طی دوره جنگ
یک رسانه عبری زبان اعلام کرد، در سایه رقابتی که بین امارات متحده عربی و ترکیه در زمینه حمل و نقل هوایی وجود دارد، می توان گفت که این فقط صنعت هوانوردی اسرائیل است که از توافق های ابراهیم سود برد.

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه عبری زبان و اقتصادی گلوبس در گزارشی که امروز شنبه منتشر شد اعلام کرد: میتوان گفت که فقط از توافقنامههای ابراهیم سود برده است چون شرکتهای بزرگ و مدرن باکیفیت اماراتی وارد بازار حمل و نقل مسافر در اسرائیل شدند و تمامی شرکتهای مسافربری اسرائیلی به امارات متحده عربی مسیر پروازی ایجاد کردند.
ارتباط با فرودگاه دبی دسترسی به شرق را برای اسرائیلی ها آسان کرد و جایگزینی واقعی برای یکی از بزرگترین فاجعههای صنعت هوانوردی اسرائیل، یعنی خروج شرکتهای ترکیهای از سرویس دهی در اسرائیل، فراهم آورد.
توافقنامههای ابراهیم شامل یک عنصر کلیدی به نام گشایش حریم هوایی بود.
برای اولین بار، توافقنامههای رسمی هوانوردی امضا شد که امکان پروازهای مستقیم بین اسرائیل، دبی و ابوظبی را فراهم آورد.
دهها پرواز هفتگی برای مسافران و بار انجام میشد که امارات را به مقصدی اصلی برای گردشگری و تجارت برای اسرائیلیها تبدیل کرد.
به اعتراف این رسانه عبری زبان این توافقنامهها مسافران اسرائیلی را در زمان محاصره به وجود آمده نجات دادند.
در ادامه افشاگری های این رسانه آمده است: یکی از برجستهترین دستاوردهای توافق ابراهیم ، باز شدن حریم هوایی عربستان سعودی و بحرین به روی هواپیماهای اسرائیلی بود، اقدامی تاریخی که برای اولین بار امکان پرواز از (فلسطین اشغالی) به خاور دور را از طریق مسیرهای مستقیم بر فراز عربستان سعودی فراهم کرد.
این امر منجر به کاهش قابل توجه زمان پرواز به هند، تایلند و سایر کشورهای آسیایی و همچنین کاهش هزینه پروازها شد و دبی و ابوظبی را به دروازههای اصلی سفر به آسیا، آفریقا و استرالیا برای اسرائیلیها تبدیل کرد.
در واقع، میتوان گفت که توافقنامههای ابراهیم مسافران اسرائیلی را از یک مشکل بزرگ نجات داد.
دبی جایگزین ترکیه به عنوان یک هاپ هوایی بزرگ شد و دروازه ورود اسرائیلیها به شرق گشت.
تا به امروز انتظار نمی رود که شاهد بازگشت شرکتهای ترکیهای باشیم هیچ پرواز مستقیمی به ترکیه وجود ندارد.
حتی شورای امنیت اسرائیل آن را «کشوری با خطر بالا» طبقهبندی کرده و توصیه میکند که اسرائیلی ها به آن سفر نشود.
با این حال تقریباً هیچ اسرائیلی وجود ندارد که از استانبول عبور نکرده باشد.
ترکیه دروازه ورود اسرائیلیها به جهان، یعنی اروپا، ایالات متحده و حتی شرق آسیا بود.
البته، بسیاری آن را یک مقصد جذاب برای گذراندن تعطیلات، به ویژه تعطیلات با خدمات کامل، میدانستند.
نزدیکی نسبی، پروازهای مکرر، قیمتهای مناسب و امکان دسترسی به تقریباً هر نقطه از جهان از طریق ترکیه، آن را به مقصدی محبوب برای اسرائیلیها، حتی در زمان تنشهای دیپلماتیک، تبدیل کرده بود.
در اوت 2023، ترکیه محبوبترین مقصد در فرودگاه بن گوریون بود.
بر اساس دادههای سازمان فرودگاهها، حدود 13.5 درصد از پروازها، یعنی بیش از 382 هزار مسافر تنها در یک ماه، به این مقصد انجام شد.
در آن زمان، شرکتهای ترکیهای بیش از 10 پرواز روزانه در مسیر تلآویو - استانبول داشتند.
اما هنگامی که جنگ درگرفت، این امر نه تنها دیگر یک مانع در روابط بین دو طرف نبود، بلکه یک اقدام ویرانگرانه شدید بود که پیامدهای آن به وضوح در فرودگاه بن گوریون نمایان است.
خطوط هوایی ترکیه و پگاسوس برنامههای طلایی را در زمانهای مناسب تصاحب کرده بودند که ارزش آنها صدها میلیون دلار برآورد میشد و به همکاری نزدیک با مقامات هوانوردی اسرائیل معروف بودند.
ناپدید شدن آنها، همراه با شرکتهای کوچکتر مانند «دیوسوس ایرلاینز»، ضربهای مهلکی به این بخش از اسرائیل بود.
اما شرکتهای متعلق به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس وفاداری خود را در طول جنگ به توافقنامه های ابراهیم نشان دادند
فلای دبی، متعلق به شیخ دبی، به عنوان بازوی فرعی در کنار «امارات ایرلاینز» فعالیت میکند.
در حالی که «امارات» یک برند معتبر جهانی است که در پروازهای طولانی تخصص دارد، فلای دبی بر مدل پروازهای کمهزینه و پروازهای کوتاه و متوسط تمرکز دارد.
«امارات ایرلاینز» پروازهای خود به (فلسطین اشغالی) را در طول جنگ متوقف کرد، اما فلای دبی با ثبات به فعالیت خود ادامه داد.
«اتحاد ایرویز» نیز که اسرائیل را به ابوظبی متصل میکند، در طول جنگ با بدون هیچ تغییری در برنامه ها در (فلسطین اشغالی) فعالیت میکند.
فلای دبی 10 پرواز روزانه دارد که به 70 پرواز هفتگی میرسد، در حالی که «اتحاد» بین دو تا سه پرواز روزانه دارد که مجموع پروازهای هفتگی آن به 28 پرواز میرسد.
انتظار میرود هر دو شرکت تعداد پروازهای خود را در فصل زمستان که اوج سفر در شرق و امارات متحده عربی است، افزایش دهند.
در بخش دیگری از این گزارش رسانه اسرائیلی آمده است: آنچه در طول جنگ با این شرکتها به ویژه برجسته شد، وفاداری آنها به اسرائیل بود.
به استثنای موارد معدودی که پروازهای شرکتهای خارجی از پرواز بر فراز حریم هوایی اسرائیل منع شدند، مانند (جنگ 12 روزه با ایران)، این شرکتها همیشه پیشگام یا حداقل از اولینها در از سرگیری پروازهای خود بودند.
حتی در اوج موج لغو پروازها توسط شرکتهای اروپایی که به همان استانداردهای سختگیرانه پایبند بودند، این شرکتها مقاومت کردند و حتی گاهی اوقات تعداد پروازهای خود را افزایش دادند، این کار به ویژه در فصول پرتقاضا قابل توجه بود.
به اعتراف گلوبس، با وجود افزایش حضور شرکتهای هواپیمایی اماراتی، سطح فعالیت آنها هنوز کمتر از سطح فعالیت شرکتهای ترکیهای در زمان حضور در اسرائیل محسوب میشود.
بر اساس دادههای سازمان فرودگاهها، در اوت حدود 84.3 هزار مسافر در پروازهای فلای دبی (3.82 درصد از کل پروازها) و 33.6 هزار مسافر در پروازهای اتحاد (1.52 درصد) ثبت شد که مجموع فعالیت شرکتهای اماراتی را به 128.5 هزار مسافر رساند که 5.83 درصد از کل ترافیک مسافری اسرائیل را تشکیل میدهد (و در مقام چهارم در فهرست کشورهای همکار با اسرائیل قرار گرفت).
همانطور که گفته شد، این با 13.5 درصدی که شرکتهای ترکیهای در اوت 2023 به آن دست یافته بودند، قابل مقایسه است.
حتی مجموع فعالیت های دو مرکز اصلی، دبی و ابوظبی هم هنوز نتوانسته اند جایگزین استانبول شوند.
این رسانه همچنین به سفر صدها هزار اسرائیلی به امارات اشاره کرد (در حالی که گردشگران اسرائیلی از نقاط مختلف جهان طرد و اخراج میشوند).
گلوبس در این رابطه نوشت: توافقنامههای ابراهیم همچنین بازار گردشگری متقابل را باز کرد: الزامات ویزا تسهیل شد، بستههای تعطیلات مستقیم باز شدند و همکاریهای تجاری و گردشگری ایجاد شد.
این توافقنامهها منجر به سرازیر شدن صدها هزار اسرائیلی به امارات در سالهای اول شد و همچنین مسافران و بازرگانان را از امارات به اسرائیل آورد.
با این حال، دادهها نشان میدهد که با وجود موفقیت توافقنامهها، شرکتهای اماراتی به تنهایی نمیتوانند خلأ ناشی از خروج شرکتهای ترکیهای را پر کنند.
و در بخش گردشگری، دبی هنوز از جایگزینی ترکیه فاصله زیادی دارد، اما تلاش کمی میکند.
جمعیت اسرائیلیهایی که ترجیح میدهند تعطیلات خود را در ترکیه بگذرانند، جذب امارات متحده عربی کند با این حال آنها مقاصد متعددی دیگری از یونان، قبرس، بلغارستان، آلبانی، آذربایجان و مونتهنگرو را ترجیح می دهند.
انتهای پیام/