تعامل صنعت، دانشگاه و بازار؛ راه نجات آموزش عالی کشور
رئیس دانشگاه ملی مهارت اعلام کرد: 62 درصد از دانش آموختگان این دانشگاه موفق به ورود به بازار کار شده اند؛ آماری که نشان می دهد آموزش های مهارتی نه تنها پاسخی به بحران بیکاری جوانان بلکه اهرمی مؤثر برای توسعه اقتصادی کشور است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، در شرایطی که بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی به یکی از چالشهای جدی کشور تبدیل شده، آمار 62 درصدی اشتغال دانشآموختگان دانشگاه ملی مهارت، نشانهای از کارایی مسیر آموزشهای عملی و کاربردی در مقایسه با سیستم آموزش نظری است.
غلامرضا زمانیپور، رئیس دانشگاه ملی مهارت، در مراسم معارفه رئیس جدید دانشگاه ملی مهارت واحد خراسان جنوبی گفت: آموزشهای مهارتی، نهفقط برای حل مشکل بیکاری، بلکه محرک اصلی توسعه اقتصادی کشور هستند.
وی با اشاره به موفقیت این مدل در کشورهای پیشرفته، الگوی آلمان، اتریش و استرالیا را مثال زد که در آنها بخش عمدهای از دانشآموزان مستقیماً وارد آموزشهای مهارتی میشوند.
خراسان جنوبی؛ منطقهای با ظرفیتهای مغفول در حوزه مهارت
وی با تبریک به علیرضا جهانگیر به عنوان رئیس جدید دانشگاه ملی مهارت واحد خراسان جنوبی گفت: این انتصاب در حالی انجام میشود که استان، با نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشور، نیاز جدی به تقویت آموزشهای کاربردی و پیوند آموزش با صنعت و بازار کار دارد.
رئیس دانشگاه ملی مهارت با قدردانی از تلاشهای واحد استانی، از توسعه زیرساختهای آموزشی در سراسر کشور، از جمله خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در سال جاری، با وجود مشکلات مالی، دانشگاه ملی مهارت بیشترین رشد بودجهای را در میان دانشگاههای کشور داشته است.
زمانیپور با اشاره به کمبود نیروی متخصص برای کارگاهها و آزمایشگاههای آموزشی گفت: در حالی که بیش از 3100 کارگاه در کشور فعال است، ما حتی به 300 نیروی متخصص برای پشتیبانی آنها دسترسی نداریم.
تجهیزات میلیاردی بدون نیروی انسانی کارآزموده، بلااستفاده باقی میماند.
از همینرو، تمرکز بر جذب، آموزش و نگهداشت نیروی متخصص در مراکز مهارتی، باید در اولویت برنامهریزی آموزشی کشور قرار گیرد.
مهارت نرم؛ حلقه مفقوده آموزشهای فنی
رئیس دانشگاه ملی مهارت بر آموزش مهارتهای نرم مانند ارتباط مؤثر، مدیریت بحران، حل اختلاف و سخنوری تاکید و تصریح کرد: در حالیکه مهارتهای فنی بهخوبی در حال آموزش هستند، مهارتهای نرم هنوز جایگاه کافی در نظام آموزشی ندارند، در حالی که این مهارتها در محیطهای کاری، تعیینکننده موفقیت شغلی هستند.
زمانیپور خواستار تعامل فعال دانشگاهها با صنعت و بخش خصوصی شد و افزود: برنامهریزی درسی و استانداردهای آموزشی باید با مشارکت مستقیم صنایع و کارفرمایان انجام شود تا فارغالتحصیلان مستقیماً آماده ورود به بازار کار باشند.
وی از تشکیل شورای راهبردی آموزشهای نوین مهارتی خبر داد که وظیفه آن، پیشبینی نیاز بازار کار در پنج سال آینده و تدوین برنامههای آموزشی متناسب با آن است.
مهارت، مسیر روشن اشتغال در ایران نوین
رئیس دانشگاه ملی مهارت بیان کرد: اگر میخواهیم بحران بیکاری، ناکارآمدی آموزش عالی و گسست دانشگاه و بازار کار را حل کنیم، راهی جز تقویت آموزشهای مهارتی نداریم.
در این مسیر، استانهایی مانند خراسان جنوبی با وجود کمبودها، میتوانند با اولویت دادن به آموزشهای مهارتی، نهتنها نرخ بیکاری را کاهش دهند، بلکه در مسیر توسعه پایدار گام بردارند.
انتهای پیام/257