خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 22 شهریور 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

حمل‌ونقل نیازمند نوآوری، فناوری و برنامه‌ریزی دقیق است - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | شنبه، 22 شهریور 1404 - 14:13
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل ونقل شورای شهر اصفهان با تأکید بر نگاه ملی به مسائل حوزه حمل ونقل گفت: حمل ونقل و محیط زیست ستون شهرسازی نوین اند و نیازمند نوآوری، فناوری و برنامه ریزی دقیق هستند.
شهري،حوزه،اصفهان،كشور،اشاره،مشكلات،شهرها،ترافيك،مسائل،اقتصاد ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، ابوالفضل قربانی در نشست تخصصی معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهرهای کشور با تأکید بر لزوم نگاه ملی و نوآوری گفت: امروز باید بیش از هر زمان دیگری حمل‌ونقل و محیط زیست را در اولویت سیاست‌گذاری‌های شهری و ملی قرار دهیم، زیرا این دو حوزه ستون فقرات شهرسازی نوین هستند.
وی با اشاره به کلیپی که در ابتدای نشست پخش شد و وضعیت خشک زاینده‌رود را نشان می‌داد، از مهمانان عذرخواهی کرد و افزود: از اینکه امروز شاهد پُرآبی زاینده‌رود و آن منظره چشم‌نواز که متعلق به ایران عزیز است، نیستید، صمیمانه پوزش می‌طلبم و امیدوارم این نقیصه که نه‌تنها مشکل اصفهان، بلکه معضلی ملی است، هرچه سریع‌تر به پایان برسد.
قربانی با اشاره به نام همایش گفت: انتخاب عنوان «هوایاران ایران» نشان می‌دهد که این نشست محدود به مشکلات منطقه‌ای یا شهری نیست، بلکه دغدغه‌ای ملی و فراگیر دارد و هدف ما پرداختن به مسائل کلان ایران است و صرفاً چالش‌های یک شهر نیست.
ارتقای جایگاه حمل‌ونقل و ضرورت برنامه‌ریزی دقیق
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تجربه‌های مدیریتی سال‌های گذشته تصریح کرد: تا چندی پیش، جایگاه حمل‌ونقل در مدیریت شهری چندان برجسته نبود و این حوزه در قالب یک سازمان ساده دیده می‌شد، اما امروز به سطح معاونت ارتقا یافته و هم‌اکنون حمل‌ونقل و محیط زیست به مهم‌ترین مسائل شهری و حتی ملی تبدیل شده است که باید با اقدامات نوین و برنامه‌ریزی دقیق، مشکلات این حوزه‌ها را برطرف کرد.
وی افزود: در عصر کنونی هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین بر تمام حوزه‌ها سیطره یافته است و حوزه حمل‌ونقل بیشترین ظرفیت بهره‌مندی از این فناوری‌ها را دارد، بنابراین باید سیاست‌گذاران شهری و حتی هیئت دولت برای استفاده حداکثری از هوش مصنوعی در حمل‌ونقل و مدیریت ترافیک برنامه‌ریزی کنند.
اصلاح الگوهای جابه‌جایی و تحولات دائمی
قربانی درباره مدل‌های جابه‌جایی موجود گفت: مدل‌های جابه‌جایی موجود بسیار غیر اقتصادی و حتی در برخی موارد مخرب هستند و باید به سمت اصلاح این مدل‌ها حرکت کنیم.
مردم برای تأمین نیازهای زندگی خود، به‌ویژه خرید کالا، به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که به جای انتخاب نزدیک‌ترین و به‌صرفه‌ترین گزینه، هزینه‌های گزاف جابه‌جایی را متحمل می‌شوند؛ این شیوه نه‌تنها اقتصادی نیست، بلکه آسیب‌زا نیز محسوب می‌شود.
وی تأکید کرد: حوزه حمل‌ونقل و ترافیک نیازمند تحولات دائمی است و اگر وزارت کشور و نهادهای متولی برای این تغییرات اساسی برنامه‌ریزی نکنند، نمی‌توانیم به اثربخشی مطلوب دست یابیم؛ به همین دلیل باید نگاه‌های نو، راهکارهای تازه و سیاست‌های منعطف‌تر در این حوزه به‌کار گرفته شود.
قربانی با اشاره به نسخه‌پیچی واحد برای همه شهرها افزود:گاهی تجربه موفق یک شهر به‌صورت کامل در شهر دیگری کپی می‌شود، بدون آنکه تفاوت‌های جمعیتی و ساختاری در نظر گرفته شود.
راهکار مناسب برای شهری با جمعیت و ساختار خاص، ممکن است در شهری دیگر کارآمد نباشد، بنابراین باید متناسب با شرایط جمعیتی و فرهنگی هر منطقه، مدل‌های حمل‌ونقل اختصاصی طراحی شود.
حرکت به سمت فناوری‌های نوین و حمل‌ونقل برقی
وی درباره ضرورت کنار گذاشتن روش‌های سنتی گفت:روش‌های سنتی و الگوهایی که تاکنون دنبال شده، دیگر پاسخگوی نیازهای امروز نیست و باید به سمت روش‌ها و فناوری‌های نوین حرکت کنیم.
جهان به سرعت در حال بهره‌گیری از مدل‌های جدید و فناورانه است و اگر ما همچنان در روش‌های قدیمی بمانیم، از قافله عقب خواهیم ماند.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در اصفهان اعلام کرد: در این شهر پروژه تاکسی برقی آغاز شده و در دیگر شهرها نیز اتوبوس‌های برقی به‌کار گرفته شده‌اند که این اقدامات ارزشمند است، اما باید بپذیریم که موضوع برقی‌سازی حمل‌ونقل متعلق به پنج تا ده سال پیش است.
امروز فناوری‌های تازه‌تر و مدل‌های نوینی وجود دارند که باید به سمت آن‌ها حرکت کنیم؛ بنابراین نوآوری در این حوزه یک ضرورت قطعی است.
وی در پایان تصریح کرد:بدون توجه به حمل‌ونقل و محیط زیست نمی‌توان آینده‌ای پایدار برای شهرها و کشور ترسیم کرد.
برقی‌سازی بدون حمایت کافی دولت ممکن است مشکلات جدید ایجاد کند
در ادامه این نشست مرضیه حصاری، مشاور رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، در نشست تخصصی معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهرهای کشور با اشاره به سابقه برگزاری این نشست‌ها گفت: این جلسه بیست‌ونهمین نشست معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهرهای کشور است که توسط سازمان شهرداری‌ها برگزار می‌شود.
جالب اینکه بیست‌وهشتمین نشست نیز سال 1398 پیش از شیوع کرونا در اصفهان برگزار شد که با موضوعاتی همچون پارکینگ شهری، ترویج دوچرخه‌سواری و پیاده‌سازی طرح‌های شهری در شهرهای مختلف همراه بود و یک جریان‌سازی مهم در حوزه فرهنگ‌سازی حمل‌ونقل ایجاد کرد.
وی با یادآوری تجربه موفق اصفهان افزود:شهرداری اصفهان در همان سال با اجرای کمپین کاهش تصادفات موتورسیکلت توانست به‌صورت هدفمند میزان تلفات ناشی از این تصادفات را تا 37 درصد کاهش دهد.
این اقدام ارزشمند با همکاری پلیس راهور و سردار مهماندار انجام شد و قرار بود الگویی برای دیگر شهرها باشد؛ اما با شیوع کرونا، شدت گرفتن تحریم‌ها و بروز شرایط بحرانی، بسیاری از روندها متوقف یا کم‌رنگ شد و مدیریت حوزه حمل‌ونقل به سمت مدیریت لحظه‌ای و بحران‌محور سوق پیدا کرد.
این موضوع موجب شد امکان تصمیم‌گیری‌های بلندمدت و پایدار در این حوزه به شدت کاهش یابد.
چالش سوخت و تصادفات شهری
حصاری با بیان دغدغه‌های کلیدی در حوزه حمل‌ونقل اظهار کرد: اولین دغدغه اساسی موضوع سوخت است.
یکی از جدی‌ترین مسائل امروز ما، سوخت دیزل است و این موضوع نسبت به سال‌های گذشته چندین برابر اهمیت پیدا کرده است.
قاچاق سوخت به شدت افزایش یافته و این مسئله باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد.
وی همچنین درباره تصادفات شهری گفت:آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای در ماه‌های اخیر روند افزایشی داشته است و در حالی که انتظار می‌رفت با توسعه زیرساخت‌ها شاهد کاهش حوادث باشیم، اما در عمل اوضاع بدتر شده است.
یکی از دلایل مهم این وضعیت، خروج بخش زیادی از دوربین‌های کنترل سرعت و تخلفات از مدار است و بسیاری از شهرها دوربین‌های جدید تهیه نکردند.
این مسئله باید به‌طور متمرکز و با هدایت سازمانی دنبال شود تا اطمینان حاصل شود جرایم رانندگی دقیقاً در همان حوزه هزینه می‌شود.
برقی‌سازی ناوگان؛ ضرورت همراه با حمایت دولت
حصاری درباره برقی‌سازی ناوگان شهری تأکید کرد:برقی‌سازی بدون تردید آینده حمل‌ونقل شهری است و باید به سمت آن حرکت کنیم، اما نگرانی‌های جدی نیز در این مسیر وجود دارد.
وی با اشاره به تجربه تاکسی‌های برقی افزود: این سیاست اگر بدون حمایت کافی دولت و سوبسید واقعی دنبال شود، می‌تواند مشکلات جدیدی ایجاد کند.
هم‌اکنون برقی‌سازی موجب شده سایر طرح‌های نوسازی تاکسی‌ها متوقف شود.
سال‌ها وام‌های نوسازی داشتیم و روند جایگزینی تاکسی‌های فرسوده را پیگیری می‌کردیم، اما امروز تقریباً همه این پروژه‌ها به حاشیه رفته و معطل برقی‌سازی شده است.
حصاری تصریح کرد:این موضوع یک خطر بزرگ است، زیرا سازمان برنامه و بودجه تنها به پروژه‌های برقی‌سازی توجه می‌کند، در حالی که سرعت اجرای این پروژه‌ها پایین است، هزینه‌ها بسیار سنگین است و حمایت‌های دولتی نیز ناکافی است.
لزوم توجه به توان اقتصادی رانندگان و سیاست‌های واقعی
وی ادامه داد: نمی‌توان از رانندگان که قشر ضعیف جامعه هستند انتظار داشت به‌تنهایی بار مالی سنگین برقی‌سازی را بر دوش بکشند.
این سیاست باید با در نظر گرفتن توان اقتصادی رانندگان و ارائه مشوق‌های واقعی دنبال شود.
حصاری با انتقاد از وزارت صمت اظهار داشت: پروژه برقی‌سازی از تاکسی‌ها آغاز شده که تصمیمی نادرست و پرخطر است.
باید ابتدا بخش‌های دارای ظرفیت مالی و حمایتی بیشتر وارد این عرصه شوند، نه قشر رانندگان تاکسی که هم‌اکنون با بحران معیشتی روبه‌رو هستند.
همین نگاه موجب شده تاکسی‌ها که همواره در خط مقدم خدمات‌رسانی شهری بوده‌اند، هم‌اکنون به حاشیه رانده شوند.
همفکری برای بهبود وضعیت حمل‌ونقل شهری
مشاور رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پایان با قدردانی از شهرداری اصفهان برای میزبانی این نشست گفت: امیدوارم امروز فرصتی باشد تا همه ما با همفکری و هم‌افزایی بتوانیم تصمیماتی اتخاذ کنیم که به بهبود وضعیت حمل‌ونقل شهری در کشور کمک کند.
شهرداری‌ها از منابع خطرپذیر برای حمایت از پروژه‌های نوآورانه استفاده کنند
در پایان سیدمهدی ابطحی، سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: امروز معاونت‌های حمل‌ونقل و ترافیک جایگاه مستحکم‌تری نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند و تیم‌های تخصصی و مدیران توانمند در این حوزه حضور دارند.
تجربه نشان می‌دهد در اصفهان و سایر شهرها، مجموعه‌ای فکری و کارشناسی برای این بخش شکل گرفته است.
وی افزود: سازمان نظام مهندسی نیز امروز نگاه بهتری به موضوع ترافیک دارد و این تحولات مثبت نویدبخش است.
ابطحی با تأکید بر مشکلات باقی‌مانده گفت: با وجود پیشرفت‌ها، هنوز مسائل بسیاری روی میز معاونت‌های حمل‌ونقل وجود دارد که باید یکی پس از دیگری حل شوند.
بخشی از این مشکلات به سیاست‌های کلان مدیریتی بازمی‌گردد.
چالش‌های اقتصادی و مدل‌های درآمدی ناکارآمد
سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان درباره مشکلات اقتصادی حوزه حمل‌ونقل اظهار داشت: در کشور ما گاهی تصمیمات درست به دلیل نگرانی از واکنش‌های اجتماعی به تعویق می‌افتد یا بدون آماده‌سازی افکار عمومی اتخاذ می‌شود.
این رویکرد نه تنها اعتماد عمومی را کاهش می‌دهد، بلکه اجرای صحیح سیاست‌ها را نیز با مشکل روبه‌رو می‌سازد.
وی ادامه داد: ما در اقتصاد شهری مدل معیوبی داریم؛ خودرو را گران می‌فروشیم، اما بهره‌برداری از آن را ارزان در اختیار مردم قرار می‌دهیم.
درآمد هنگفت ابتدا از فروش خودرو کسب می‌شود، اما به دلیل ارزان بودن سوخت و هزینه نگهداری، چرخه اقتصادی حمل‌ونقل پایدار نمی‌ماند و این برخلاف اصول توسعه پایدار است.
ابطحی افزود: در شهرهای پیشرفته دنیا، منابعی که به نسل‌های آینده تعلق دارد، امروز به فروش نمی‌رسد.
ما نباید درآمدهای امروز را خرج کنیم و هزینه‌های بلندمدت را بر دوش مدیران آینده و شهروندان نسل‌های بعد بگذاریم.
نوآوری باز و استفاده از استارتاپ‌ها
وی با اشاره به اهمیت نوآوری در حوزه حمل‌ونقل گفت:برای حل مسائل پیچیده شهری نمی‌توان تنها به توان داخلی معاونت‌ها اکتفا کرد؛ پروژه‌ها باید به دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها واگذار شود تا راهکارهای نوآورانه و علمی ارائه دهند.
ابطحی افزود: تجربه نشان داده بسیاری از مسائل مشترک کلان‌شهرها با همین شیوه قابل حل است و شرکت‌های نوپای فناور می‌توانند مسئله شیراز را حل کنند و همان دانش را برای اصفهان و مشهد به‌کار گیرند.
وی با اشاره به صنایع بزرگ گفت: فولاد مبارکه با تکیه بر شرکت‌های نوپا رشد قابل‌توجهی داشته است، در حالی که ذوب‌آهن همچنان تنها به بخش تحقیق و توسعه داخلی متکی مانده است.
ضرورت جذب منابع هدفمند و خطرپذیر
ابطحی تأکید کرد:نباید به دنبال منابع مالی بی‌هدف و صرفاً کلان باشیم.
باید منابع هدفمند جذب کنیم و صنایع بزرگ را تشویق کنیم سرمایه‌گذاری‌های خود را در حوزه فناوری‌های حمل‌ونقل و نوآوری متمرکز کنند.
شهرداری‌ها نیز باید از منابع خطرپذیر برای حمایت از پروژه‌های نوآورانه استفاده کنند.
وی ادامه داد: اگر به سمت نوآوری باز، استفاده از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و هماهنگی میان حمل‌ونقل و شهرسازی حرکت کنیم، می‌توان امیدوار بود مسائل حمل‌ونقل شهری حل شود؛ در غیر این صورت تنها با رفع یک مشکل، مشکلات دیگری تولید می‌کنیم که به ضرر شهروندان خواهد بود.
نگاه علمی جایگزین مدیریت سنتی
ابطحی در پایان گفت: ما باید نگاه علمی و نوآورانه را جایگزین مدیریت سنتی کنیم تا آینده‌ای پایدار برای شهرها و کشور رقم بخورد.
انتهای پیام/170