مدیریت حملونقل کشور خودرومحور است/باید به سمت برقیسازی ناوگان حرکت کنیم - تسنیم
معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان مصرف بی رویه سوخت را نتیجه ضعف سیاست گذاری در حوزه حمل ونقل عمومی دانست و گفت: آینده این حوزه وابسته به حرکت به سمت برقی سازی ناوگان است و ما باید در این زمینه برنامه ریزی عملی داشته باشیم.

بهگزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، سعید ساکت در نشست تخصصی معاونان حملونقل و ترافیک کلانشهرهای کشور با اشاره به اهمیت این گردهمایی در همافزایی میان کلانشهرها برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان گفت: گرد آمدن مدیران و کارشناسان در این نشست فرصتی است تا با تبادل دیدگاهها و همفکری، چشمانداز روشنی برای آینده حملونقل کشور طراحی شود و شناسایی چالشها، بهرهگیری از فرصتها و ایجاد بسترهای سرمایهگذاری، از اهداف اصلی این رویداد است.
وی با قدردانی از مشارکت مسئولان و متخصصان حوزههای مختلف ادامه داد: این گردهمایی با عنوان «هوایاران ایران» برگزار میشود؛ نامی که بیانگر دغدغه مشترک ما برای دستیابی به زیست بایسته در کلانشهرهای کشور است.
حضور اساتید برجسته دانشگاه صنعتی اصفهان و دیگر مراکز علمی کشور نیز به ارتقای سطح علمی مباحث کمک کرده و مسیر تصمیمسازیهای آینده را شفافتر میکند.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان در بخش دیگری از سخنانش به ابعاد عملیاتی این نشست اشاره کرد و گفت: در نوبت بعدازظهر نمایشگاه صنعت حملونقل و ترانزیت برگزار خواهد شد که ارتباط میان مدیران شهری، سیاستگذاران و فعالان صنعت را به شکلی ملموستر برقرار میکند و بستری برای انتقال تجربه و طرح ایدهها در زمینه توسعه زیرساختهای حملونقل کشور فراهم میآورد.
ضرورت حرکت به سمت برقیسازی ناوگان
ساکت با تأکید بر دغدغه جدی مصرف سوخت در کلانشهرها گفت: تنها چند ماه پیش مصرف روزانه بنزین در کشور به 133 میلیون لیتر رسید و این رکورد در ایام سفرهای تابستانی بیشتر نیز خواهد شد.
چنین روندی پیامدهای فراوانی دارد؛ از افزایش تصادفات و دشواری در مدیریت شبکههای ترافیکی گرفته تا تشدید آلودگی هوا که تهدیدی مستقیم برای سلامت شهروندان محسوب میشود.
وی مصرف بیرویه سوخت را نتیجه ضعف سیاستگذاری در حوزه حملونقل عمومی دانست و افزود: آینده این حوزه وابسته به حرکت به سمت برقیسازی ناوگان است و ما باید در این زمینه برنامهریزی عملی داشته باشیم.
امروز بسیاری از کشورها با سرعت در مسیر جایگزینی خودروهای برقی حرکت میکنند و روشن است که آینده حملونقل شهری بدون این تحول قابل تصور نیست.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به ساختار فعلی حکمرانی حملونقل گفت: گرچه در ظاهر ممکن است چنین به نظر نرسد، اما واقعیت این است که مدیریت حملونقل کشور همچنان خودرو محور است و این رویکرد مشکلات متعددی به همراه دارد.
باید مشخص شود که جایگاه خودرو در آینده حکمرانی شهری چه خواهد بود و چگونه میتوان از سلطه این نگاه کاست.
وس با انتقاد از کندی توسعه ناوگان عمومی خاطرنشان کرد: کمبود ظرفیت در بخش حملونقل عمومی موجب ناترازی خدمات شده است و برای رفع آن نیاز به توسعه مترو، اتوبوس، تاکسی و سایر شیوههای حملونقل همگانی داریم.
سرمایهگذاری در این عرصه نهتنها باری از دوش شهروندان برمیدارد بلکه مصرف سوخت و آلودگی هوا را نیز کاهش میدهد.
ساکت به موضوع تصادفات شهری هم اشاره کرد و گفت: یکی از چالشهای جدی امروز، تردد بیقاعده موتورسیکلتهاست که باعث بالا رفتن آمار حوادث و خسارتهای مالی و جانی شده است.
برای حل این مشکل باید برنامهای جامع با همکاری پلیس راهور و مدیران شهری تدوین شود.
جذب سرمایهگذار و ورود خیرین به حملونقل
وی افزود: حوزه حملونقل و ترافیک نیازمند حمایت و یارانه است، اما این یارانه تنها در شکل مالی معنا نمیشود، بلکه چنین نشستهایی خود نوعی یاریگری و همافزایی میان کلانشهرها محسوب میشود که میتواند ظرفیتهای موجود را ارتقا دهد.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان همچنین با اشاره به آغاز سال تحصیلی گفت: در اصفهان با تشکیل ستاد مهر و ایجاد 15 کمیته اجرایی، تلاش کردهایم همه ظرفیتها را برای آغاز ایمن سال تحصیلی بسیج کنیم.
پیشنهاد دادهایم شعار «ایران، مدرسه مهر» بهعنوان قرارگاهی عملیاتی برای مدیریت ترافیک، خدمات شهری و ایمنی دانشآموزان معرفی شود.
وی ادامه داد: هدف اصلی ما این است که با اقدامات مهندسی ترافیک، لجستیکی و خدماتی، شرایطی ایمن و آرام برای تردد دانشآموزان و خانوادهها فراهم کنیم و سال تحصیلی جدید بدون دغدغه آغاز شود.
ساکت در ادامه سخنانش به اهمیت جذب سرمایهگذار در حوزه حملونقل اشاره کرد و گفت: باید شرایط را برای ورود سرمایهها به این بخش فراهم کرد، زیرا امروز عمده سرمایهها به حوزه مسکن و زمین سوق یافته است.
با تعریف مشوقهای اثربخش میتوان مسیر سرمایهها را به سمت پروژههای حملونقل شهری تغییر داد.
وی همچنین بر نقش خیرین در ارتقای زیرساختهای شهری تأکید کرد و گفت: همانطور که خیرین در حوزه مدرسهسازی و دانشگاهسازی اقدامات بزرگی انجام دادهاند، میتوانند در حوزه حملونقل نیز وارد عمل شوند و بهعنوان «خیرین ترافیکیار» شناخته شوند.
حضور آنان میتواند نقشی مؤثر در توسعه زیرساختهای شهری ایفا کند.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان حضور معاونان کلانشهرها در این نشست را ارزشمند دانست و ابراز امیدواری کرد در پایان این اجلاس، بیانیهای عملیاتی و زمانبندیشده تدوین شود؛ بیانیهای که معیار ارزیابی داشته باشد و بتواند گامی مهم در مسیر تحقق آنچه شایسته ایران و کلانشهرهای کشور است، بردارد.
ساکت در پایان تأکید کرد: دغدغه مشترک همه ما ارتقای وضعیت حملونقل کلانشهرهای ایران است و این هماندیشی فرصتی خواهد بود تا این دغدغهها به برنامههای اجرایی و عملیاتی تبدیل شود و آیندهای روشنتر برای حملونقل کشور رقم بخورد.
انتهای پیام/170/