شیراز در آستانه سال تحصیلی شاهد ترافیک مضاعف میشود؟ - تسنیم
افزایش تردد، استفاده از وسیله نقلیه شخصی، تمایل والدین به همراهی دانش آموزان در روزهای آغازین بازگشایی مدارس و غیره از مواردی است که مهرماه هر سال در شیراز تکرار می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، افزایش تردد، استفاده از وسیله نقلیه شخصی، تمایل والدین به همراهی دانشآموزان در روزهای آغازین بازگشایی مدارس و غیره از مواردی است که مهرماه هر سال در شیراز تکرار میشود.
تکرار موارد فوق به ترافیک شیراز به ویژه هسته مرکزی شهر دامن زده و هر سال شاهد صرف زمان زیاد برای عبور از این کلاف سر درگم هستیم.
همزمانی آغاز ساعت کاری مدارس و ادارات نیز خود دلیل دیگری است که روانی ترافیک در شهر را با مشکل مواجه میکند.
توقف خودروهای شخصی و پس از آن سرویسهای مدارس در معابر اصلی هم به سهم خود زمان رسیدن به مقصد برای شهروندان در دو سه هفته نخست مهرماه افزایش میدهد.
جانمایی غیر اصولی و استقرار بعضی مدارس در محورهای اصلی هم نیز به زنجیره ترافیک در شهر افزوده است.
هر ساله پیش از بازگشایی مدارس دستگاههای خدمات رسان و متولی همچون شهرداری، پلیس و …برای چاره اندیشی کاهش ترافیک در زمان بازگشایی مدارس، اقداماتی انجام میدهند.
محمد فرخزاده، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، با اشاره به تمهیدات پیشبینی شده برای کاهش ترافیک در شهر همزمان با بازگشایی سال تحصیلی، اظهار کرد: جلساتی در این باره با آموزش و پرورش به ویژه در بحث ایمنسازی، خطکشی مدارس و غیره برگزار و هماهنگیهای لازم انجام شده است.
وی ادامه داد: پلیس نیز مدارس ترافیکزا را شناسایی و عوامل خود را در روزهای نخست مهرماه برای رفع گرههای ترافیکی مستقر خواهد کرد.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: مرکز کنترل ترافیک و معاونت حمل و نقل شهرداری این کلانشهر نیز به صورت مجزا ترافیک را رصد و اطلاعرسانی جهت کاهش ترافیک و روانی آن را در دستور کار قرار خواهند داد.
فرخزاده با تصریح بر این نکته که مشکل ترافیکی مدارس در سطح شهر شیراز، نقطهای است، به ویژه مدارسی که در مجاورت معابر اصلی قرار دارند، عنوان کرد: متاسفانه در زمان احداث و استقرار مدارس، استعلامی از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گرفته نمیشود و گرهی به گره ترافیکی شهر اضافه میشود.
وی با بیان این نکته که اکنون بیش از 30 مدرسه در کنار معابر اصلی فعالیت میکنند، گفت: در واقع معابری که ظرفیت و گنجایش بار ترافیکی مدارس را ندارند، امروز در حال فعالیت هستند و بار ترافیک مضاعفی را بر ترافیک شهری اعمال میکنند.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز مجددا یادآوری کرد که مجوز راهاندازی مدرسه بدون استعلام از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری این کلانشهر صادر میشود.
فرخزاده اضافه کرد: مدارس در محورهایی مانند فرهنگشهر اگر در معابر فرعی و کوچهها قرار گرفته باشند، عملا ترافیک خاصی را به محور اصلی تحمیل نمیکند.
وی تاکید کرد: مشکل ما تردد سرویسهای مدارس در معابر نیست، بلکه توقف سرویس مدارس در معابر است؛سرویسهای مدارس در کوچههای مجاور و محوطه مدرسه پارک کنند تا از بروز ترافیک در معابر جلوگیری شود.
پیشبینی ارائه خدمات سرویس مدارس به یکصد هزار دانشآموز در شیراز
سرپرست سازمان حملونقل مسافر شهرداری شیراز نیز در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، از پیشبینی ارائه خدمات سرویس مدارس به یکصد هزار دانشآموز در شیراز و حریم این کلانشهر خبر داد و گفت: تاکنون بیش از 10 هزار دستگاه خودرو جهت ارائه خدمات سرویس مدرسه، نامنویسی کردهاند.
رامین طالبی با اشاره به فرآیند خدماترسانی سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید، اظها کرد: امسال همچون سالهای گذشته برنامهریزی در خصوص موضوع سرویس مدارس که از دغدعههای والدین محسوب میشود، از ماهها قبل در دستور کار قرار گرفت و اکنون در مراحل اجرایی قرار دارد.
وی اعلام کرد: امسال از طریق 25 شرکت همه فعالیت سرویس مدارس در شهر شیراز و حومه اجرایی خواهد شد.
سرپرست سازمان حملونقل مسافر شهرداری شیراز همچنین گفت: تاکنون بیش از 10 هزار دستگاه خودرو جهت ارائه خدمات سرویس مدرسه، نامنویسی کردهاند که نیمی از آنها را بانوان تشکیل میدهند.
به گفته طالبی، مراحل ثبت نام رانندگان که شامل اطلاعات فردی، اخذ تاییدیهها و گزینشهای لازم و غیره بوده و همچنین مباحث فنی خودروها انجام شده است.
وی عنوان کرد: این تعداد خودرو در قالب 25 شرکت نامنویسی کردهاند.
سرپرست سازمان حملونقل مسافر شهرداری شیراز به پیش پرداخت 3 میلیون تومانی از خانوادههای متقاضی بهرهمندی از ناوگان سرویس مدارس بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز هم اشاره و خاطرنشان کرد: شاید این مبلغ برای مردم جای سوال ایجاد کرده باشد.بعضی هم گلایه مند هستند از اینکه اگر نخواهند از سرویس مدرسه استفاده کنند، در واقع ثبت نام کنند، اما ابتدای سال تحصیلی از تصمیم خود منصرف شوند تکلیفشان چیست؟
طالبی تصریح کرد: وجوه پرداختی به رانندگان در قالب سه قسط پیشبینی شده و در انتهای آبانماه نخستین قسط را برای آنها واریز میشود.
وی ادامه داد: سالهای گذشته تجربه این موضوع ایجاد شده بود که رانندهای دو ماه به دانشآموز خدمات ارائه میداد، اما در مرحله اول پرداخت، خانواده دانش آموز انصراف از ادامه استفاده از سرویس مدرسه را اعلام میکردند و به همین دلیل اعتراضاتی شکل میگرفت.
سرپرست سازمان حملونقل مسافر شهرداری شیراز با تاکید بر این نکته که این سه میلیون تومان عملا تضمینی برای استفاده از خدمات سرویس مدرسه است، گفت: اگر استفاده از سرویس تداوم داشت که از قسط اول کم میشود اما در صورت عدم استفاده از سرویس، مبلغ در مهرماه به حساب خانوادهها عودت داده میشود.
طالبی خاطرنشان کرد: سه میلیون تومان اولیه هم به حساب راننده و یا مدرسه واریز نمیشود بلکه در حساب در اختیار مجموعه حمل و نقل مسافر نگهداری خواهد شد.
وی با بیان این نکته که شبهاتی در این باره ایجاد شده بود؛ اما خوشبختانه با رفع آن، تاکنون 20 درصد از متقاضیانی که همه ساله از خدمات سرویس استفاده میکنند، واریزی انجام دادهاند، گفت: این مهم نشانگر تایید استفاده از خدمات است.
سرپرست سازمان حملونقل مسافر شهرداری شیراز به متقاضیان توصیه کرد که در بازه زمانی یک هفته آینده واریزی را انجام دهند.
طالبی یادآور شد: تقسیم بندی رانندگان نیز انجام شده و چند روز مانده به آغاز سال تحصیلی، رانندگان طی تماس با والدین دانش آموزان، مسیرها و دانش آموزان را شناسایی میکنند تا روز نخست سال تحصیلی، با کمترین مشکل ارائه خدمات سرویس مدارس آغاز شود.
به گفته وی، امسال همچون سال گذشته نیز بانک شهر برای واگذاری تسهیلات کم بهره به متقاضیان استفاده از سرویس مدارس اعلام آمادگی کرده است.
سرپرست سازمان حملونقل مسافر شهرداری شیراز همچنین از ملبس شدن رانندگان سرویس مدارس به فرمهای ویژه (خانمها به مقنعه و آقایان به پیراهن) خبر داد.
طالبی به راهاندازی نرم افزار «سفیر مهر» جهت اعلام حضور راننده، نمایش اطلاعات مکانی راننده و مشاهده مسیر تردد با مسیر یاب جهت امنیت بیشتر دانش آموزان اشاره کرد.
انتهای پیام/424/