خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 21 شهریور 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

حضور 730 هزار دانش‌آموز در طرح ایران دیجیتال - تسنیم

تسنیم | اجتماعی و حوادث | جمعه، 21 شهریور 1404 - 16:30
در مراسم اختتامیه طرح ملی «ایران دیجیتال» که با هدف ارتقای مهارت های هوش مصنوعی و تقویت سواد دیجیتال برگزار شد، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش اعلام کرد: بیش از 730 هزار دانش آموز از سراسر کشور در این برنامه مشارکت داشته اند.
آموزش،هوش،مصنوعي،پرورش،وزارت،ديجيتال،متوسطه،معاونت،همكاري،عل ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رویداد اختتامیه «مسابقه ملی هوش مصنوعی دانش‌آموزی» و همچنین «اختتامیه فصل تابستان ایران دیجیتال» در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
سیدمصطفی آذرکیش؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در این مراسم اظهار کرد: این مراسم با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و با همراهی بخش دانشجویی برگزار شده و فرصتی ارزشمند برای مشاهده دستاوردهای فرزندان این سرزمین است.
وی با تأکید بر نقش مهم خانواده‌ها در ارتقای کیفیت آموزش افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به نقش خانواده‌ها در فرآیند تعلیم و تربیت بارها اشاره شده است.
امروز نیز بحث آموزش هوش مصنوعی در وزارت آموزش و پرورش با همراهی خانواده‌ها دنبال می‌شود.
اهمیت این حوزه بر کسی پوشیده نیست؛ ما در عصر پرشتاب دیجیتال و هوش مصنوعی زندگی می‌کنیم که هم فرصتی برای پیشرفت بشریت و هم بستری برای ارتقای کیفیت آموزش و زندگی آینده فرزندان ماست.
آذرکیش ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش با انعقاد تفاهم‌نامه با معاونت علمی و وزارت ارتباطات، در تابستان امسال هدف‌گذاری آموزش دو میلیون دانش‌آموز و یک‌صد هزار معلم را داشت.
از این تعداد، یک میلیون دانش‌آموز با همکاری معاونت علمی تحت آموزش قرار گرفتند.
همچنین از حمایت‌های دبیرکل محترم شورای عالی آموزش و پرورش، آقای دکتر امانی، و همراهی دکتر افشین همدان، دکتر تبریزی و دیگر همکاران در معاونت آموزش قدردانی می‌کنم.
وی تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار، از زمان آغاز این هدف‌گذاری، بیش از 730 هزار دانش‌آموز در طرح حضور داشته‌اند که بیش از 427 هزار نفر آن‌ها در بخش همکاری با معاونت علمی آموزش دیده‌اند و مابقی نیز با وزارت آموزش و پرورش در حال همکاری هستند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تکالیف تعیین‌شده در سند ملی هوش مصنوعی گفت: یکی از این وظایف، اصلاح و به‌روزرسانی رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف است.
خوشبختانه در این دوره، دانش‌آموزان تمام پایه‌های تحصیلی مشارکت داشتند که بیشترین حضور مربوط به دوره اول متوسطه بود.
البته دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و دوره دوم متوسطه نیز شرکت داشتند.
اخیراً نیز با ابلاغ دکتر امانی تصمیم گرفته‌ایم ایران دیجیتال را در دوره دوم متوسطه به شکل گسترده‌تری اجرا کنیم.
وی افزود: باور ما این است که سواد دیجیتال، همانند مهارت خواندن و نوشتن، اهمیت حیاتی دارد.
در سند تحول بنیادین بر تربیت متوازن علمی، فناورانه، زیبایی‌شناختی و هنری تأکید شده و خانواده‌ها نقش اساسی در این فرآیند دارند.
همچنین، بهره‌مندی هوشمندانه از فناوری‌های نوین یکی از وظایف مهم ماست.
کارگروه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین، به محوریت شورای عالی آموزش و پرورش، نیز به همین منظور تشکیل شده است.
آذرکیش خاطرنشان کرد: محتوای درسی مرتبط با هوش مصنوعی پیش‌تر در درس کار و فناوری با محوریت کدنویسی آغاز شده است و اکنون نیز پیشنهاد ایجاد رشته هوش مصنوعی در دوره دوم متوسطه را پیگیری می‌کنیم.
سه مسیر اصلی این آموزش شامل "آموزش عمومی هوش مصنوعی"، "استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی" و در نهایت "تولید ابزارهای بومی توسط دانش‌آموزان" در حال اجراست.
وی گفت: تکالیف پیش‌بینی‌شده در سند ملی هوش مصنوعی و سند تحول بنیادین، به‌ویژه در استفاده از فناوری‌های نو، در وزارت آموزش و پرورش در حال پیاده‌سازی است.
در دوره متوسطه نیز برنامه‌های آموزشی برای معلمان با محوریت استفاده از فناوری‌های نوین جهت ارائه آموزش با کیفیت‌تر در دستور کار قرار دارد.
آذرکیش در پایان یادآور شد: در برنامه هفتم توسعه، هدف تربیت 500 هزار نیروی متخصص در حوزه اقتصاد دیجیتال و نیروی کار ماهر پیش‌بینی شده است که آموزش و پرورش در این مسیر نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
وی با اشاره به اهداف کلان کشور در حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال گفت: این برنامه‌ها با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در حال اجراست.
آموزش هوش مصنوعی را به‌صورت جدی آغاز کرده‌ایم و حضور در جمع فرزندان این سرزمین برای من مایه افتخار است.
تلاش‌های دانش‌آموزان در این مدت، امروز به ثمر نشسته و در این مراسم از آنان تقدیر می‌شود.
آذرکیش افزود: این رویداد تنها پایان یک فصل نیست؛ بلکه آغاز مسیری تازه برای ساختن ایران با تکیه بر ظرفیت‌ها و استعدادهای جوانان است.
نمونه‌های موفق این توانمندی‌ها را در المپیادهای جهانی و مسابقات ملی شاهد بوده‌ایم.
همچنین طرح "ایران دیجیتال" در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی 2025، از میان پروژه‌های ارائه‌شده از سراسر جهان، به‌عنوان یکی از پنج طرح برگزیده دنیا انتخاب شد که موفقیتی ارزشمند برای کشور محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: این دستاورد نتیجه تلاش دانش‌آموزان، همراهی خانواده‌های آنان و فداکاری معلمان دلسوزی است که نقش مربیان اصلی را در این فرآیند بر عهده دارند.
این موفقیت نشان می‌دهد حرکت چند سال اخیر آموزش و توسعه مهارت‌های دیجیتال در مسیر درستی قرار دارد و باید با گستردگی بیشتری ادامه یابد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: بهره‌مندی هوشمندانه از فناوری‌های نوین در آموزش دیگر یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.
با همکاری معلمان، دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی و همه علاقه‌مندان به توسعه کشور، می‌توانیم آینده‌ای روشن در حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین برای فرزندان‌مان رقم بزنیم.
انتهای پیام/