ثبت قرارداد 120 میلیارد تومانی در کردستان
بازرس کل استان کردستان از ثبت قرارداد 120 میلیارد تومانی در سامانه برای خرید لوله خط انتقال آب مسکن ملی خبر داد.

عیسی هواسی، بازرس کل استان کردستان در حاشیه بررسی مشکلات حوزه آبفا در گفتوگو خبرنگار تسنیم، اظهار کرد: در برخی موارد به دلیل بروز حوادث غیرمترقبه، ناترازیهای آبی یا تنشهای اجتماعی، ناچار به استفاده از منابع داخلی برای تعمیرات شبکه بودهایم.
این موضوع فشار مالی زیادی بر مجموعه وارد کرده، اما به دلیل ضرورت تداوم خدمات، اجتنابناپذیر بوده است.
وی افزود: در حوزه خرید و تأمین تجهیزات، موارد قابل پیشبینی و غیرقابل پیشبینی باید از یکدیگر تفکیک شوند.
اقلامی مانند لوله، اتصالات و تجهیزات شبکه که مصرف مستمر دارند، در قالب قراردادهای سالانه و از طریق مناقصات رسمی تهیه شوند بهعنوان نمونه، قرارداد 120میلیارد تومانی در سامانه برای خرید لوله خط انتقال آب مسکن ملی ثبت شده است.
بازرس کل استان کردستان گفت: اما برخی نیازها به دلیل وقوع حوادث پیشبینینشده، مانند سوختن تابلوهای برق یا الکتروپمپها، ناگهانی بروز میکنند.
با توجه به وجود حدود هزار حلقه چاه و 250 ایستگاه پمپاژ در استان، احتمال وقوع چنین حوادثی بالاست.
در این شرایط، ضرورت دارد که تأمین برخی اقلام استراتژیک در انبار پیشبینی و ذخیرهسازی شود تا خدمات حیاتی بیش از 24 ساعت دچار اختلال نشوند.
وی تصریح کرد: پیشنهاد در راستای مدیریت بهتر خرید و نگهداشت تجهیزات این است که اقلام پرمصرف و حساس از تولیدکنندگان یا تأمینکنندگان معتبر بهصورت حجمی خریداری و در انبار ذخیره گردد.
در مواردی که نیاز به خرید از تأمینکننده وجود دارد، امکان تجمع اقلام مختلف مانند اتصالات، الکتروپمپها و لولهها وجود دارد تا ضمن تسهیل فرآیند خرید، کنترل نظارتی بهصورت دقیقتر انجام گیرد.
هواسی بیان کرد: قراردادهای نصب و اجرای پروژههای بزرگ (مانند احداث خطوط انتقال یا اصلاح شبکههای چند کیلومتری) ماهیت متفاوتی دارند.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات مهم، بحث خرید تجهیزات با گارانتی است، خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت نقدینگی و مدت اعتبار گارانتی، پیشنهاد میشود خریدها بهصورت دورههای سهماهه یا ششماهه انجام شود.
این روش باعث کاهش تعداد قراردادها و فاکتورها قکو سوءاستفاده یا ایجاد شبهه در نظام کنترل داخلی را کاهش میدهد.
هواسی متذکر شد: در کنار مسائل مالی و فنی، ضرورت توجه به نحوه تعامل با مردم و اربابرجوع نیز اهمیت دارد.
حتی در شرایطی که امکان پاسخگویی کامل به مطالبات وجود ندارد، باید با برخوردی محترمانه و خوشرویی پاسخ داد.
همانطور که بارها تأکید شده، حفظ کرامت مردم و جلب رضایت آنان از اصول اساسی خدمترسانی است.
انتهای پیام/482/