خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 19 شهریور 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پیامبر(ص) «تجلی اعظم» حضرت حق است/چقدر شبیه رسول‌الله هستیم؟ - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 18 شهریور 1404 - 19:30
پیامبر(ص) برترین و شریف ترین مظهر و جلوه همه اسمای الهی در عالم است و اسما و صفات پروردگار را به نیکوترین و کامل ترین شکل متجلی ساخته است. به همین دلیل، او را می توان «تجلی اعظم» حق دانست.
پيامبر،عبوديت،رحمت،نرسد،خداوند،اوست،اخلاق،خدا،الهي،خلق،ارتبا ...

محمد فنایی‌اشکوری، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم با تبریک میلاد پیامبر اکرم حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) گفت: پیامبر خدا(ص) نه تنها انسان کامل، که کامل‌ترین انسان کامل و امام انسان‌های کامل است.
او برترین و شریف‌ترین مظهر و جلوه‌ همه اسمای الهی در عالم است و اسما و صفات پروردگار را به نیکوترین و کامل‌ترین شکل متجلی ساخته است.
به همین دلیل، او را می‌توان «تجلی اعظم» حق دانست.
همه‌ فضیلت‌ها و کمالات اخلاقی در وجود پیامبر(ص) به عالی‌ترین درجه جمع است به طوری که می توانیم هر فضیلتی را به ایشان نسبت دهیم.
وی افزود: خُلق او در چنان مرتبه ای است که خداوند آن را عظیم توصیف کرده است «اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیم» (قلم/4).
شخصیت او تجسم ارزش‌های قرآنی است، چنان که گفته شد: «وکان خلقه القرآن».
اخلاق قرآن در او به صورت کامل عینیت یافته است.
اخلاق او کامل و تمام است و برای تتمیم و تکمیل اخلاق دیگران و به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده است.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه با بیان اینکه در میان همه‌ فضایل بی‌نظیر پیامبر(ص)، دو ویژگی برجستگی و اهمیت خاصی دارد: یکی در ارتباط او با خدا و دیگری در ارتباط او با خلق، اظهار کرد: در ارتباط با خداوند، برجسته‌ترین ویژگی پیامبر (ص) «عبودیت» اوست.
خداوند در قرآن او را با وصف «عَبْدُهُ» می‌خواند.
وی اضافه کرد: عبودیت، بالاترین مقامی است که مخلوقی می‌تواند به آن دست یابد.
همه‌ کمالات دیگر، در پرتو عبودیت و بندگی به دست می‌آیند.
هر اندازه موجودی به مقام عبودیت نزدیک‌تر باشد، به همان میزان از سایر کمالات بهره‌مند می‌شود و بدون عبودیت، هیچ فضیلت حقیقی تحقق نمی‌یابد.
پیامبر (ص) عبدِ خدا، مطیع محض او، عاشق و محبِ او و پرستنده‌ راستینِ اوست، حتی رسالتش نیز مأموریتی است که از سوی خدا دریافت کرده و خود، عین اطاعت از فرمان الهی است.
فنایی‌اشکوری گفت: در ارتباط با خلق، ویژگی ممتاز پیامبر(ص) «رحمت للعالمین» بودن اوست.
او پیامبر رحمت و رسول مهربانی است و این مهربانی او عام و فراگیر است؛ شامل همه‌ انسان‌ها و حتی تمامی موجودات می‌شود.
او مظهر رحمت رحمانی و رحیمی خداوند است.
این صفت برجسته، در حقیقت محصول و نتیجه‌ همان مقام عبودیت است.
چون او عبدِ کامل خداست و خداوند «رحمان» و «رحیم» است، پیامبر(ص) نیز که متخلق به اخلاق الهی است، مظهر کامل رحمت خداوند می‌باشد.
رحمت او برای جهانیان، بازتاب و ثمره‌ همان بندگی اوست و اوست که این صفت الهی را در عالم محقق می‌سازد.
پس می‌توان گفت: کمال پیامبر (ص) دو وجه دارد: در نسبت با خدا، «عبد» است و در نسبت با خلق، «رحمت» است.
این استاد فلسفه و عرفان تطبیقی در ادامه سخنانش با بیان شعر زیبای «شیر را بچه همی ماند بدو/ تو پیمبر چه میمانی بگو»، گفت: جا دارد از خود بپرسیم ما که از امت او و پیرو او هستیم چه بهره ای از عبودیت و رحمت او داریم؟
پیرو پیامبر(ص) می‌کوشد شبیه او شود، چنانکه خود فرمود: «أشْبَهُكُم بِی أحْسَنُكُم خُلقا»، شبیه‌ترین شما به من، خوش‌اخلاق‌ترین شماست.
بنابراین شاخصه امت راستین آن حضرت این است دارای دو صفت عبودیت و رحمت باشد.
وی در پایان سخنانش گفت:
به حسن و خلق و وفا کس به یار ما نرسد
تو را در این سخن انکار کار ما نرسد
اگر چه حسن فروشان به جلوه آمده‌اند
کسی به حسن و ملاحت به یار ما نرسد
به حق صحبت دیرین که هیچ محرم راز
به یار یک جهت حق گزار ما نرسد
هزار نقش برآید ز کلک صنع و یکی
به دلپذیری نقش نگار ما نرسد
هزار نقد به بازار کائنات آرند
یکی به سکه صاحب عیار ما نرسد.
انتهای پیام/