کشتار غزه؛ ثمره رویکرد ناموفق دانش در غرب
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در تبیین نگاه اسلامی رابطه انسان با خلق می گوید: اما در تمدن غرب که دو رویکرد ناموفق آزادی(لیبرالیزم) و عدالت(سوسیالیزم) را دنبال می کند، ثمراتش در کشتار و نسل کشی غزه عیان است.

حجت الاسلام دکتر سید محمدحسین هاشمیان، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در گفتوگو با خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، پیرامون دشمنشناسی از منظر دین و دانش گفت: اینکه مطابق روایتی از امام باقر(ع) یک چهارم آیات قرآن درباره انواع دشمنان اسلام و معرفی حربهها و خدعههای آنان است، به وضوح جایگاه و اهمیت دشمنشناسی را نشان میدهد؛ به عبارت دیگر بدون شناخت دشمن، چه فرد و چه جامعه نمیتوانند به فلاح و رستگاری برسند.
وی با بیان اینکه در منطق دین، شناخت حق باید همگام با شناخت باطل باشد، تصریح کرد: این تعارفاتی که برخی رسانهها یا افراد دارند و تأکید بر شناخت دشمن را توهم و دشمنتراشی معرفی میکنند، سادهاندیشی و ضد منطق قرآن است؛ شرایط امروز به گونهای است که دیگر نمیشود خود را خواب زد؛ دشمن نه فقط علیه اسلام و انقلاب بلکه علیه ایران شمشیر کشیده است و با هرچه ایران را قوی کند سر جنگ دارد؛ بنابراین محدود دانستن نبرد تمدنی غرب با ما به حوزه هستهای، سادهلوحی است.
اسلام، دین و دانش را عامل رشد و هدایت بشر میداند
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تمدن را تحقق نظام اندیشهای و ارزشی حاکم بر جامعه دانست و درباره وجوه دین و دانش در ساخت تمدن نوین اسلامی گفت: تمدن حاصل تنظیم چهار رابطه است؛ انسان با خالق، انسان با خود، انسان با خلق و انسان با محیط زیست؛ تمدن های مختلف از جمله غرب نسبت به این چهارگانه و اینکه کدامیک از اینها اصل است و باید محور قرار گیرد، موضعگیریهای متفاوت دارند.
حجت الاسلام هاشمیان ابراز کرد: تمدن غرب که خدا را یا حذف کرده یا به حوزه دینداری خصوصی تقلیل داده و از عالم تقدسزدایی کرده است، تمدنی فناوریمحور است؛ زیرا رابطه اصلی در چهارگانه فوق را رابطه انسان با طبیعت میبیند و سه رابطه دیگر را در خدمت آن قرار داده است یعنی اگر هم سراغ رابطه با دین و خدا میرود، با نگاه ابزاری و برای خدمت به محیط زیست است.
وی با بیان اینکه در دوگانه دین و علم نیز غرب، اصالت را به علم(sience) و همان را هم به علوم تجربی تقلیل میدهد، افزود: غرب با توجه به تحریفات مسیحیت، قائل به تقابل ذاتی میان عقل و دانش تجربی و دین است در حالی که تأکید بر تعقل، تفکر و تفقه در قرآن و روایات با کلیدواژههای مختلف، شگفتانگیز است؛ حتی اولین فصل کتاب کافی، در باب عقل است؛ بنابراین از منظر اسلامی، نه تنها تقابلی میان دین و علم نیست بلکه هر دو در کنار هم عامل هدایت و رشد بشر هستند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تمدن اگر میخواهد حیات انسانی را سامان دهد، نیازمند دو بال عقل و دین است، اظهار کرد: با این تعریف، از نگاه تمدن اسلامی، محوریت با رابطه انسان با خودش و خدا است؛ رابطه انسان با خلق نیز برخلاف تمدن غرب که دو رویکرد ناموفق آزادی(لیبرالیزم) و عدالت(سوسیالیزم) را دنبال میکند و ثمراتش در کشتار و نسلکشی غزه، عیان است، اسلام قائل به مواسات مبتنی بر ایثار و فداکاری و محبت است و در مجموع چهارگانه تمدنساز در تمدن نوین اسلامی، مبتنی بر رابطه با خدا یعنی توحید است.
حجت الاسلام هاشمیان با بیان اینکه تمدن غرب خصوصا از قرن 16 به بعد بیش از اندیشهمحوری، فناوریمحور است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که موتور محرکه تمدن اسلامی، فرهنگ است؛ غرب هر جا با ساختار ایدئولوژیک و نهاد علوم انسانی زورش نرسد، سراغ فناوری میرود؛ از این رو شاهد جنگهای سختافزارانه هستیم و علم و صنعت غرب هم فناوریمحور و در خدمت خوی طاغوتی و استیلاطلبی آن است.
وی یادآور شد: در ساحت دانش، دوگانه دانش نظری و عملی را داریم که هر دو پیوند عمیق با دین دارد بنابراین نمی توان دانشگاه و نظام علمی را از دین جدا کرد؛ اگر این پیوند نباشد، تمدنی فناوری محور خواهیم داشت که بسیار خطرناک است و مانند تمدن غرب هم انسان و هم محیط زیست را هلاک میکند.
در این میان هوشمندی رهبر معظم انقلاب در استفاده از کلیدواژه «العلم سلطان» و تأکید بر رشد علمی به عنوان عامل قدرتآفرین قابل تقدیر است آن هم درست در چهلم شهدای جنگ 12روزه که بار دیگر به ما تذکر میدهد نبردمان با غرب، تمدنی است.
خبرنگار: زهرا شریعتی
انتهای پیام/