بازگشت آمریکا به فرمول یک؛ هرتا در آستانه تاریخسازی؟ - تسنیم
کولتون هرتا، ستاره آمریکایی ایندی کار حالا یک قدم به رؤیای حضور در فرمول یک نزدیک تر شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک هفته پیش از گرندپری ایتالیا، تیم کادیلاک که قرار است در فصل آینده نخستین حضور رسمی خود را در رقابتهای فرمول یک تجربه کند اعلام کرد که کولتون هرتا، راننده شناخته شده آمریکایی در مسابقات ایندیکار به عنوان راننده آزمایشی این تیم معرفی شده است.
در کنار این خبر، تأیید شد که هرتا در فصل آینده در رقابتهای فرمول 2 نیز حضور خواهد داشت؛ هر چند هنوز مشخص نیست که او برای کدام تیم رانندگی خواهد کرد.
با این حال، این تصمیم نشان میدهد که دن تاوریس همچنان با تمرکز و سرمایهگذاری بلندمدت، در پی رساندن کولتون به فرمول یک است.
برنامه کادیلاک و هرتا دقیقاً چیست؟
افق پیشروی کولتون چگونه است؟
و چه زمانی میتوان انتظار داشت که این راننده آمریکایی وارد گرندپریها شود؟
کولتون هرتا کیست؟
کولتون هرتا، فرزند راننده پیشین مسابقات، برایان هرتا، یکی از چهرههای درخشان و آیندهدار دنیای موتوراسپورت آمریکاست.
او نخستین مسابقهاش را در ایندیکار در پایان فصل 2018 انجام داد و در سال 2019 در پیست آمریکاس به نخستین پیروزی خود رسید.
آندهم در سومین حضور حرفهایاش، پیش از آنکه حتی 19 ساله شود!
او با این دستاورد به جوانترین برنده در تاریخ ایندیکار تبدیل شد.
در ادامه پیروزیهایی در پیستهای لاگونا سکا و مید-اوهایو و همچنین سکوهای مختلف، به ویژه مدال برنز در پایان فصل 2020 بر کارنامه او افزوده شد.
در همین سالها، نخستین زمزمهها از انتقال احتمالی کولتون به فرمول یک شنیده شد.
آندرتی به دنبال خرید تیم سائوبر بود که آن زمان تحت برند آلفا رومئو فعالیت میکرد.
هرتا حتی به مرکز شبیهساز سائوبر در هینویل رفت و به گفته ماریو آندرتی در آنجا عملکردی بهتر از کیمی رایکونن و آنتونیو جیوویناتزی به نمایش گذاشت اما در نهایت این معامله هیچگاه نهایی نشد.
در سال 2022، دوباره نام هرتا به پادوک فرمول یک بازگشت.
این بار، آلفا تائوری (که اکنون با نام ریسینگ بولز شناخته میشود) به دنبال جایگزینی برای پیر گسلی بود و کولتون یکی از گزینهها بود اما او به دلیل ناکافی بودن امتیازهای لازم موفق به دریافت سوپر لایسنس نشد.
از آن زمان تاکنون، کولتون همچنان در ایندیکار به رقابت ادامه داده اما عملکردش دیگر درخشش سالهای ابتدایی را نداشته است.
از پایان فصل 2022 او تنها دو پیروزی کسب کرده و در فصل جاری، بالاتر از مقام سوم نرفته است.
از سوی دیگر، در تیم آندرتی نیز، او تحتالشعاع رانندهای تازهکارتر ولی موفقتر مانند کایل کرکوود قرار گرفته؛ کسی که امسال با سه پیروزی رتبه چهارم جدول را کسب کرد، در حالیکه هرتا تنها به رتبه هفتم بسنده کرده است.
البته او همچنان عملکرد بهتری نسبت به مارکوس اریکسون راننده پیشین فرمول یک و همتیمیاش در آندرتی داشته است.
در دفاع از کولتون باید گفت که تیم آندرتی در فصل جاری به ندرت توانسته با غولهایی چون گاناسی یا مکلارن رقابت کند.
با این حال، تفاوت عملکرد او با کرکوود روشن و قابلتوجه است.
هرتا بیتردید استعداد و سرعت لازم را دارد، اما با وجود تجربه بالا، هنوز موفق نشده عملکردی ثابت و سطح بالا در طول یک فصل کامل ارائه دهد.
این در حالی است که حالا 25 ساله است؛ سنی که معمولاً رانندهها به اوج بلوغ حرفهای خود رسیدهاند.
آن هم پس از هفت فصل حضور در رقابتهای قهرمانی.
با این حال، فصل 2025 شاید تنها یک استثنا باشد؛ چراکه در فصل 2024، کولتون نایبقهرمان ایندیکار شد و تنها به الکس پالو باخت.
چرا کادیلاک به کولتون هرتا نیاز دارد؟
در پی اعلام رسمی کولتون هرتا به عنوان راننده آزمایشی تیم کادیلاک، باید به این نکته اشاره کرد که پروژه کادیلاک در اصل، پروژه آندرتی بود.
در این میان، دن تاوریس در تمام این سالها از طریق برند Gainbridg حامی مالی و فنی اصلی کولتون بوده است.
زمانی که آندرتی برای دریافت مجوز تشکیل تیم جدید اقدام کرد، نام کولتون به عنوان یکی از رانندههای اصلی مطرح بود.
در این بین مشکل همچنان باقی است؛ هرتا هنوز موفق به دریافت سوپر لایسنس نشده است.
یعنی همچنان به حد نصاب امتیازهای لازم نرسیده و حق شرکت در گرندپریهای رسمی را ندارد.
به همین دلیل است که قرار شده کولتون در فصل آینده در فرمول 2 شرکت کند.
او برای دریافت مجوز، باید 6 امتیاز دیگر کسب کند که با قرار گرفتن در بین 8 راننده برتر فرمول 2 این امکان برایش فراهم میشود.
این البته تنها راه ممکن نیست؛ شرکت در تمرینات آزاد گرندپریها نیز یکی از مسیرهای دریافت امتیاز سوپر لایسنس است و قطعاً کادیلاک چنین فرصتی را در اختیار او خواهد گذاشت.
در عین حال، حضور در فرمول 2 برای کولتون مزایای دیگری هم دارد؛ او با پیستهای اروپایی بیشتر آشنا خواهد شد؛ با شاسیهایی مسابقه خواهد داد که نسبت به ایندیکار چسبندگی مکانیکی پایینتر اما آیرودینامیک پیچیدهتری دارند؛ و مهمتر از همه، برای نخستین بار، با لاستیکهای چالشبرانگیز پیرلی رقابت خواهد کرد؛ موضوعی که همواره یکی از فاکتورهای کلیدی در عملکرد رانندگان تازهوارد به فرمول یک بوده است.
در حال حاضر، هنوز مشخص نیست که او در کدام تیم فرمول 2 رانندگی خواهد کرد.
دو گزینه اصلی، پریما و رودین هستند.
تیم پریما که زمانی قدرت مطلق در سریهای جوانان محسوب میشد، با ورود شاسیهای جدید در فصل 2024 عملکرد ضعیفتری داشته است.
رانندههای این تیم، سباستین مونتویا و گابریل مینی در حال حاضر در رتبههای نهم و دوازدهم جدول قرار دارند و تیم ایتالیایی نیز در جایگاه هفتم تیمی ایستاده است.
رقابت برای کولتون سخت خواهد بود، حتی در قیاس با تازهکارهایی که تجربه فرمول 3 دارند.
اگر او بتواند در پایان فصل در بین 10 نفر برتر قرار بگیرد، این خود یک دستاورد بزرگ خواهد بود.
حضور در تیم رودین شاید کمی آسانتر باشد اما همچنان چالشبرانگیز است.
نکته کلیدی آنجاست که تیم کادیلاک به نتایج هرتا در جدول فرمول 2 اهمیتی نمیدهد.
هدف اصلی، آمادهسازی تدریجی او برای فصل 2027 است.
اگر هرتا بتواند کار با خودروها را بیاموزد، در تمرینات آزاد عملکرد قابلقبولی داشته باشد، و از اشتباهات بزرگ دوری کند، آیندهاش در تیم تضمین خواهد شد.
تضمینی وجود ندارد ...
با وجود همه برنامهریزیها، نباید تصور کرد که آینده کولتون هرتا در فرمول یک قطعی است.
اگر عملکردش در فرمول 2 واقعاً ضعیف باشد و در همین حال سرخیو پرس یا والتری بوتاس عملکرد خوبی از خود نشان دهند، ممکن است تاوریس تصمیم بگیرد تا فصل 2028 هم از ارتقای هرتا خودداری کند.
یا حتی او را به رقابتهای ایندیکار بازگرداند.
برنامه اصلی تا فصل 2026 به تعویق افتاده است.
تا آن زمان، باید منتظر ماند و دید آیا راننده مورد علاقه آمریکاییها میتواند راه خود را به فرمول یک باز کند یا نه.
انتهای پیام/