خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 13 شهریور 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پیش‌بینی قیمت خودرو در نیمه دوم شهریور ماه 1404؛ بازار در مسیر تعادلی است؟ رکودی که به نفع مصرف‌کننده است!

اعتماد | همه | پنجشنبه، 13 شهریور 1404 - 19:40
یک کارشناس بازار خودرو به «اعتماد آنلاین» گفت: بازار خودرو اکنون به سمت تعادل و آرامش پیش می‌رود و برخلاف تصور بسیاری، این وضعیت رکود به نفع مصرف‌کننده است. بازار خودرو به جای کالای سرمایه‌ای، به کالای مصرفی تبدیل شده است؛ یعنی خرید خودرو به معنی سرمایه‌گذاری نیست و با خرید آن انتظار سود قابل توجهی نمی‌توان داشت.
خودرو،واردات،بازار،واقعي،افزايش،خريد،قيمت،مكانيزم،جعفري،ادام ...

یک کارشناس بازار خودرو به «اعتماد آنلاین» گفت: بازار خودرو اکنون به سمت تعادل و آرامش پیش می‌رود و برخلاف تصور بسیاری، این وضعیت رکود به نفع مصرف‌کننده است.
بازار خودرو به جای کالای سرمایه‌ای، به کالای مصرفی تبدیل شده است؛ یعنی خرید خودرو به معنی سرمایه‌گذاری نیست و با خرید آن انتظار سود قابل توجهی نمی‌توان داشت.
کد خبر: 733856 | ۱۴۰۴/۰۶/۱۳ ۱۹:۲۶:۱۸
لیلا پایدار- عماد جعفری، کارشناس بازار خودرو، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتماد آنلاین درباره اینکه آیا مکانیزم ماشه تأثیری بر قیمت خودرو خواهد داشت؟
گفت: جالب است که ما اینقدر موضوع مکانیزم ماشه را بزرگ می‌کنیم.
ما سال‌هاست که در تحریم به سر می‌بریم و عملاً این مکانیزم تأثیر خاصی بر تحریم‌ها ندارد.
اگر کشوری بودیم که تحریم نبودیم، تحریم‌هایی که الان با فعال شدن مکانیزم ماشه اعمال می‌شود، چندین برابر می‌شد.
افزایش نرخ ارز و مشکلات واردات و صادرات و تأمین ارز کالاهای وارداتی، سال‌هاست که گریبان‌گیر ماست و حالا یا راه‌حلی برای آن یافته‌ایم یا نیافته‌ایم، مسیر خود را ادامه می‌دهیم.
وی ادامه داد: وقتی واردات خودرو باز شد، باز هم ما در تحریم بودیم؛ یعنی دو سال پیش که واردات خودرو از سر گرفته شد، تحریم‌ها پابرجا بودند.
الان هم همچنان تحریم هستیم و نمایندگی رسمی خودرو نداریم.
به دلیل تحریم‌های شدید بعد از سال ۱۳۹۷، نمایندگی رسمی دیگر وجود ندارد.
حتی در دوره احمدی‌نژاد که خودرو وارد می‌شد، تحریم‌ها آنچنان شدید نبودند.
آن زمان، خودروها عمدتاً از کشورهای حوزه خلیج فارس وارد می‌شدند، اما حالا تقریباً همه خودروها از چین وارد می‌شوند و به صورت رسمی نمایندگی نداریم.
جعفری افزود: واردات خودرو تحت تحریم‌ها با مشکلات فراوانی مواجه است، اما ما با این شرایط کنار آمده‌ایم.
در واقع تحریم‌ها تأثیر چشمگیری روی واردات خودرو ندارند، چرا که خودروها عمدتاً از طریق دلالان و بازارهای غیررسمی وارد می‌شوند.
تنها عاملی که می‌تواند قیمت خودرو را افزایش دهد، نرخ ارز است که آن هم با تلاش‌های وزارتخانه تا حدی کنترل شده است.
او درباره تصمیمات وزارت صنعت و اقدامات وزارتخانه تحت مدیریت آقای اتابک گفت: برخلاف تصور اولیه من، وزارتخانه تصمیمات منطقی و خوبی اتخاذ کرده است.
از جمله سپردن قیمت‌گذاری خودرو به تولیدکنندگان و حذف دخالت شورای رقابت.
بازار وارداتی‌ها نیز با طرح‌های پلکانی مدیریت می‌شود.
به نظر من، مکانیزم ماشه و تحریم‌ها در شرایط فعلی تأثیر چندانی بر واردات خودرو نخواهند داشت، چرا که ما سال‌هاست در تحریمیم و خودروها را از مسیرهای مختلف وارد می‌کنیم.
جعفری در پاسخ به پیش‌بینی خود درباره روند قیمت‌ها گفت: دو نوع افزایش قیمت داریم؛ یکی افزایش قیمت واقعی که در خرید و فروش اتفاق می‌افتد و دیگری افزایش کاذبی که فروشندگان خودرو در سایت‌ها اعمال می‌کنند.
در شرایط فعلی، بازار خودرو در رکود است و تقاضا و عرضه به خوبی کنترل می‌شود.
تا وقتی واردات ادامه داشته باشد و تولیدکنندگان داخلی هم برای بقا مجبور به تولید باشند، نمی‌توان قیمت‌ها را به طور غیرمنطقی افزایش داد.
او توضیح داد: اگر واردات خودرو قطع شود و تولید داخلی محدود و با کیفیت پایین باشد، آن‌وقت نمونه‌های دست دوم وارداتی قیمت‌های نجومی پیدا می‌کنند و خودروهای داخلی نیز حباب قیمتی پیدا خواهند کرد.
اما اکنون به دلیل وجود واردات، تولیدکننده داخلی نمی‌تواند قیمت‌های گزاف بگذارد چون خریدار به راحتی می‌تواند خودرو وارداتی بخرد.
جعفری افزود: اگرچه در سایت‌ها قیمت‌ها افزایش یافته است، اما این قیمت‌ها واقعی نیستند و ناشی از رفتار دلالان است که امیدوارند قیمت‌ها را بالا ببرند.
در واقع بازار خودرو اکنون به سمت تعادل و آرامش پیش می‌رود و برخلاف تصور بسیاری، این وضعیت رکود به نفع مصرف‌کننده است.
بازار خودرو به جای کالای سرمایه‌ای، به کالای مصرفی تبدیل شده است؛ یعنی خرید خودرو به معنی سرمایه‌گذاری نیست و با خرید آن انتظار سود قابل توجهی نمی‌توان داشت.
وی ادامه داد: در چنین بازاری، خودرو پس از خرید افت قیمت دارد و قیمت‌ها به تدریج کاهش می‌یابند.
این وضعیت مشابه بازار کالاهای مصرفی مانند تلویزیون است که نمی‌توان آن را با بازار سرمایه مقایسه کرد.
امیدوارم واردات خودرو ادامه پیدا کند و موانع جدیدی ایجاد نشود.
قیمت‌هایی که اخیراً در آگهی‌ها می‌بینیم، واقعی نیستند و معاملات واقعی با قیمت‌های پایین‌تر انجام می‌شوند.
جعفری در پایان تاکید کرد: اگر خریدار واقعی باشد، به راحتی می‌تواند خودرو را با قیمت مناسب‌تر از فروشندگان واقعی بخرد.
در هفته‌های آینده قیمت‌ها حتی ممکن است حدود سیصد میلیون تومان کاهش یابد، چرا که دلالان و فروشندگان به دنبال نگهداری سرمایه ثابت نیستند و مجبورند با مصرف‌کنندگان واقعی کنار بیایند.