تحلیل آیتالله نظری منفرد از بشارتهای نبوی و مهدوی - تسنیم
آیت الله نظری منفرد با اشاره به «بشارت های دو منجی» گفت: پیامبران اولوالعزم همچون موسی و عیسی(ع) بشارت ظهور پیامبر اکرم(ص) و حضرت مهدی(عج) را داده اند، اما یهودیان با کتمان حقیقت، مانع پذیرش این واقعیت شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، نخستین نشست از سلسله نشستهای «از خاتم تا خاتم» به همت اندیشکده مهدویت و انقلاب اسلامی آستان مقدس مسجد جمکران با سخنرانی آیتالله نظری منفرد از اساتید حوزه علمیه قم برگزار شد.
وی در ابتدای سخنان خود با تبریک سالروز تاجگذاری حضرت ولیعصر(عج) اظهار کرد: گاهی شبههای مطرح میکنند که چرا برای هیچ امامی بحث تاجگذاری مطرح نیست، اما برای حضرت ولیعصر(عج) مطرح است؛ علت این است که ایشان منجی بشریت در آخرالزماناند و همه انسانها در انتظار ظهور آن مصلح حقیقی هستند.
آیتالله نظری منفرد در ادامه به موضوع اصلی نشست با عنوان «بشارتهای دو منجی» پرداخت و ابراز کرد: تبشیر از وظایف مهم پیامبران است و پیامبر اکرم(ص) نیز مبشر به وجود مقدس حضرت مهدی(عج) بوده است.
همان گونه که خداوند متعال در قرآن میفرماید: یا ایها النبی انا ارسلناک شاهداً و مبشراً و نذیراً.
وی با اشاره به آیات تورات و انجیل درباره بشارت پیامبر خاتم(ص) افزود: حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) به آمدن پیامبر اسلام بشارت داده بودند، اما یهودیان به دلیل تعارض منافع و برای کتمان حقیقت، آن بشارتها را انکار کردند.
حتی قرآن کریم در سوره بقره درباره این گروه میفرماید سه بار واژه "ویل" را برای آنان به کار برده است؛ کسانی که حق را تحریف کرده و آن را به خداوند نسبت دادند.
این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان مشترکات میان پیامبر اکرم(ص) و حضرت ولیعصر(عج) خاطرنشان کرد: یکی از مشترکات این است که هر دو در سن طفولیت، هم پدر و هم مادر خود را از دست دادند.
این مسئله در روایات بهعنوان یکی از حکمتهای الهی ذکر شده است.
آیتالله نظری منفرد در ادامه به آیات قرآن کریم درباره وعده الهی برای وراثت زمین توسط صالحان اشاره کرد و گفت: آیه «ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون» بهطور مسلم به حضرت ولیعصر(عج) تطبیق دارد و نشاندهنده وعده تخلفناپذیر الهی است.
وی با تأکید بر اینکه روایات مربوط به حضرت مهدی(عج) از اخبار متواتر به شمار میآیند، تصریح کرد: احادیث مربوط به حضرت مهدی(عج) یا تواتر لفظی دارند یا تواتر معنوی و این نشان میدهد که اصل مهدویت یک حقیقت مسلم در منابع شیعه و اهلسنت است.
در پایان این نشست، آیتالله نظری منفرد با اشاره به کتاب «کمالالدین و تمام النعمه» اثر شیخ صدوق خاطرنشان کرد: شیخ صدوق در مقدمه کتاب نقل میکند که به امر حضرت ولیعصر(عج) این اثر را تألیف کرده تا مسئله غیبت برای مردم تبیین شود.
همین نکته نشان میدهد که اعتقاد به مهدویت در میان علمای بزرگ ما ریشهدار و یقینی است.
انتهای پیام/