خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 12 شهریور 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تبلیغات رسانه‌ای رمزارز‌های بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | چهارشنبه، 12 شهریور 1404 - 09:18
شورای عالی فضای مجازی مصوبه ضوابط تبلیغات رمزدارایی‌ها را ابلاغ کرد که بر اساس آن هرگونه تبلیغ، تشویق و پیشنهاد به سرمایه‌گذاری، خرید یا فروش رمزدارایی‌ها فاقد مجوز در فضای مجازی و انواع رسانه‌ها ممنوع شده است.
ماده،مجازي،فضاي،مقررات،تبليغ،موضوع،اسلامي،سند،مجوز،كشور،تبصر ...

باشگاه خبرنگاران جوان - سید محمدامین آقامیری دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور و رئیس مرکز ملی فضای مجازی مصوبه این شورا در خصوص مقررات تبلیغات رمزدارایی‌ها را به وزارت‌خانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.
در این مصوبه آمده است: در راستای اجرای بند ۳ـ۲ـ۱ـ «شرح وظایف، اختیارات و ترکیب کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور»، مصوب هشتاد و یکمین جلسه مورخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ شورای عالی فضای مجازی کشور و به استناد ماده ۶ «نظام‌نامه رمزارز اعم از ایجاد رمزارز ملی و ساماندهی کاربردی رمزارز‌های جهان‌روا» موضوع ردیف ۲۲ بند «د» سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی ابلاغیه شماره ۱۰۷۸۷۵ مورخ ۱۹ دی ۱۴۰۳، به پیوست مقررات تبلیغات رمزدارایی‌ها که در یک‌صد و شصتمین جلسه مورخ ۲۴ بهمن ۱۴۰۳ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور به تصویب رسیده است، برای اجرا ابلاغ می‌شود.
با عنایت به مفاد ماده ۶ «نظام نامه رمزارز اعم از ایجاد رمزارز ملی و ساماندهی کاربری رمزارز‌های جهان‌روا» مصوب یک صدوپنجاه وهفتمین جلسه مورخ ۱۹ دی ۱۴۰۳ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور و لزوم تنظیم‌گری تبلیغات رمزدارایی‌ها، از آن جا که فقدان ضوابط اختصاصی در سال‌های گذشته منجر به سوءاستفاده برای اغواگری، کلاهبرداری و تضییع حقوق کاربران شده است، کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور در جلسه ۲۴ بهمن ۱۴۰۳ براساس پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضوابط و الزامات تبلیغات رمزدارایی‌ها را در ۹ ماده و تبصره‌های مربوط به شرح زیر تصویب کرد:
ماده ۱.
ارائه‌دهندگان خدمات رمزدارایی دارای مجوز از تنظیم‌گران بخشی موضوع ماده ۴ نظام‌نامه، مجازند در درگاه‌های اینترنتی رسمی خود به شرط رعایت الزامات مندرج در این سند نسبت به معرفی، تبلیغ و پیشنهاد سرمایه‌گذاری رمزدارایی‌ها اقدام کنند.
همچنین این سکو‌ها مجازند آگهی رمزدارایی با کاربرد اوراق بهادار و تأمین مالی تولید را که مجوز انتشار آن از سوی تنظیم‌گر بخشیِ تعیین‌شده در ماده پیش‌گفته صادر شده است، منوط به رعایت شرایط تعیین شده توسط تنظیم‌گر بخشی، تبلیغ کنند.
تبصره ۱.
هر گونه تبلیغ، تشویق و پیشنهاد به سرمایه‌گذاری، خرید یا فروش رمزدارایی‌ها، خارج از موارد ماده یک، در فضای مجازی و انواع رسانه‌ها تا ابلاغ موضوع ماده ۸ این سند ممنوع است.
تبصره ۲ـ تا زمان صدور مجوز توسط تنظیم‌گر بخشی، سکو‌های مورد تایید نهاد‌های خودتنظیم‌گر (موضوع بند ۸ ماده ۵ نظام‌نامه) مشمول موضوع ماده ۱ خواهند بود.
تبصره ۳ـ ارائه‌دهندگان خدمات رمزدارایی باید مخاطرات سرمایه‌گذاری در رمزدارایی، ویژگی‌های بازار آن و فرصت‌های این فناوری برای سرمایه‌گذاری‌های مفید را در صفحه اصلی بستر‌های کسب و کار خود به صورت شفاف و برجسته به مخاطبان اطلاع‌رسانی کرده و از آگاهی کاربران خود نسبت به این موارد اطمینان حاصل کنند.
ماده ۲.
تنظیم‌گران بخشی در ضوابط فعالیت ارائه‌دهندگان خدمات تحت نظارت خود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ضوابط فعالیت انتشاردهندگان آگهی، موظف به رعایت و نظارت بر اجرای الزامات زیر هستند:
الف) استفاده از بیان قابل فهم برای عموم و پرهیز از به کاربردن اصطلاحات پیچیده
ب) ارائه پیوند مربوط به اطلاعات کامل رمزدارایی (مانند سفیدنامه) در آگهی
پ) درج مخاطرات سرمایه‌گذاری (ازجمله نوسانات قیمت و احتمال از دست رفتن سرمایه) به صورت برجسته و شفاف
ت) پرهیز از مقایسه بازار رمزدارایی‌ها با سایر بازار‌های مالی
ث) پرهیز از وعده پرداخت سود ثابت یا وعده رشد قیمتی رمزدارایی
ج) قرار نداشتن رمزدارایی در فهرست هشدار اعلامی از سوی نهاد‌های خودتنظیم‌گر
چ) پرهیز از تبلیغ معاملات اهرمی و توکن‌های اهرم‌دار
ح) پرهیز از تبلیغ کاربرد رمزدارایی به عنوان ابزار پرداخت
خ) الزام به انتشار از طریق نهاد مجوزدار (کانون تبلیغاتی)
د) ممنوعیت تبلیغ رمزدارایی به عنوان جایزه جز در مورد بند «الف» ماده ۲ نظام‌نامه موضوع این سند
ماده ۳.
تبلیغ ارائه‌دهندگان خدمات رمزدارایی در رسانه‌های محیطی و مجازی از جمله مطبوعات و خبرگزاری‌های رسمی، رسانه ملّی، رسانه‌های نمایش خانگی و ابرسکو‌ها ممنوع است.
تبصره ـ تبلیغات برای ارائه‌دهندگان خدمات رمزدارایی در صورت اخذ مجوز از تنظیم‌گر بخشی در چارچوب مجوز بلامانع است.
ماده ۴.
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظفند برای آگاهی‌بخشی عمومی درباره مخاطرات رمزدارایی‌های مفید برای تأمین مالی تولید، حداکثر تا ۳ ماه پس از ابلاغ این سند، برنامه‌ریزی لازم را تمهید و اجرا کنند.
ماده ۵.
تنظیم‌گران بخشی موظفند اسامی و رتبه اعتباری سکو‌های مجاز ارائه خدمات رمزدارایی‌ها را به اطلاع عموم برسانند.
ماده ۶.
تبلیغ هر گونه فعالیت توسعه و مدیریت کسب وکار‌های مرتبط با رمزدارایی مانند کار در منزل، کار در صرافی ارز دیجیتال، خرید و فروش و اجاره حساب کاربری صرافی، ممنوع است.
تبصره: آگهی جذب و استخدام برای سکو‌های موضوع ماده یک مشروط به احزار هویت کسب وکار توسط ارائه‌دهندگان خدمات کاریابی مجاز است.
ماده ۷.
هرگونه تبلیغ، تشویق و پیشنهاد به سرمایه‌گذاری در استخراج رمزدارایی (شامل استخراج ابری)، خرید و فروش، نصب و خدمات پس از فروش دستگاه‌های استخراج رمزدارایی و متعلقات آن در فضای مجازی و انواع رسانه‌ها ممنوع است.
ماده ۸.
باتوجه به پویایی فضای کسب وکار، کمیته تخصصی رمزدارایی‌ها (موضوع ماده ۳ نظام‌نامه) موظف است حداکثر ظرف مدت ۶ ماه باتوجه به بازخورد‌های دریافتی از نهاد‌های قانونی، نظارتی و نهاد‌های خودتنظیم‌گر، به روزرسانی این سند را انجام و پس از نهایی‌سازی در کمیته، نسخه جدید را پس از تصویب در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور ابلاغ کند.
ماده ۹.
تنظیم‌گران بخشی موظفند مقررات محرومیت اشخاص و سکو‌های متخلف از مقررات تبلیغات رمزدارایی‌ها را مدون و قبل از صدور مجوز با کنترل متقاضیان و مدیران آن از صدور یا تمدید مجوز برای اشخاص و سکو‌های متخلف مطابق مقررات تعیین شده خودداری کنند.
تبصره ـ تنظیم‌گران بخشی موظفند با به‌کارگیری سامانه‌های سوت‌زنی مردمی، گزارش تخلقات از این سند را دریافت و تا حصول نتیجه پیگیری کنند.