خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 12 شهریور 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تحول تجارت الکترونیک با ظهور عامل‌های خرید هوشمند

مشرق | بین‌الملل | چهارشنبه، 12 شهریور 1404 - 02:24
خريد،برندها،AI،هوشمند،محتواي،الكترونيك،تجارت،Google،آنلاين،خ ...

به گزارش مشرق،کانال تلگرامی Knowledge & Insight در مطلبی با عنوان تحول تجارت الکترونیک با ظهور عامل‌های خرید هوشمند به مقاله‌ای از Financial Times با عنوان «ظهور عامل‌های خرید هوشمند؛ تحولی در تجارت الکترونیک» پرداخت:
هوش مصنوعی در حال بازتعریف فرآیند خرید آنلاین است.
شرکت‌های پیشرو مانند OpenAI، Google، Microsoft وPerplexity با معرفی عامل‌های خرید هوشمند (AI Agents) نه تنها جست‌وجوی محصولات را ساده‌تر کرده‌اند، بلکه امکان خرید خودکار را نیز فراهم آورده‌اند.
این تحول، چالش‌ها و فرصت‌هایی برای برندها و مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند.
عامل‌های خرید هوشمندی که می‌توان بیشتر بررسی کرد: همچون Agent از OpenAI، Cometاز Perplexity ، Action از مایکروسافت، Google AI Mode
مقوله تغییر رفتار مصرف‌کننده
۶۰٪ جست‌وجوهای گوگل در اروپا بدون کلیک پاسخ داده می‌شوند.
گارتنر پیش‌بینی می‌کند جست‌وجوی سنتی تا سال ۲۰۲۶ حدود ۲۵٪ کاهش می‌یابد.
چالش‌های برندها و موضوعات قابل بررسی و کشف فرصت ها:
۱- کاهش ارتباط مستقیم با مشتریان به دلیل استفاده از عامل‌های AI، نیاز به بهینه‌سازی سایت‌ها، سرعت بارگذاری بالا (زیر ۳ ثانیه) و محتوای معنایی.
۲- تغییر ساختار تجارت الکترونیک: عامل‌های خرید هوشمند با حذف نیاز به مراجعه مستقیم به وب‌سایت‌ها، جست‌وجوی معنایی-کاربران از توصیفات طبیعی (مثل «لباس برای عروسی در جنوب فرانسه») استفاده می‌کنند که نیاز به محتوای سازگار دارد-، مقوله تبلیغات مناسب و حریم خصوصی از جمله موضوعاتی‌اند که مدل سنتی خرید آنلاین را متحول می‌کنند.
۳- بهینه‌سازی برای سرعت سایت و محتوای متناسب با زبان طبیعی و SEO معنایی
۴- رقابت در اکوسیستم هوش مصنوعی: موضوعاتی همچون تفاوت در الگوریتم‌های این عامل‌ها پیچیدگی‌هایی برای برندها ایجاد می‌کند که نیاز به مدیریت و کنترل خواهند داشت، مثلا یک تغییر کوچک می‌تواند سهم بازارشان را جابه‌جا کند.
۵- فرصت‌های استارتاپ‌ها: استارتاپ‌های جدید مانندProfound و Refine نقش کلیدی در کمک به برندها برای سازگاری با این فناوری دارند.
این موضوع از منظر فرصت و توسعه این لاین حائز اهمیت خواهد بود، چرا که بنظر دیر یا زود برندها نیاز به کمک و مشاوره خواهند داشت.
۶- چالش‌های اخلاقی و نیاز به مقررات: با افزایش نفوذ AI در خرید، ممکن است نیاز به سیاست‌گذاری برای حفظ تعادل بین راحتی و آزادی انتخاب داشته باشیم.
ظاهرا برندها باید استراتژی‌های دیجیتال خود را برای سازگاری با عامل‌های AI به‌روزرسانی کنند، در حالی که مصرف‌کنندگان می‌توانند از راحتی خرید خودکار بهره ببرند، اما باید به مسائلی همچون حریم خصوصی توجه کنند.
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.