خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 12 شهریور 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آموزش دوگانه مبنای توسعه مهارت‌آموزی در قم - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | چهارشنبه، 12 شهریور 1404 - 00:12
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان قم با اشاره به مزایای آموزش ترکیبی تئوری و عملی تأکید کرد: این روش نه تنها نتیجه بخش و قابل اندازه گیری است بلکه می تواند زمینه جذب نیروهای متخصص برای صنایع و خدمات را فراهم آورد.
آموزش،فني،استان،قم،مهارتي،مراكز،دوگانه،مهارت،عرب،قالب،مناطق، ...

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود عرب در گفتگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به روش آموزش دوگانه و مزایایی که نسبت به آموزش صرفاً تئوری دارد اظهار داشت: روش آموزش دوگانه (ترکیب آموزش تئوری و عملی) باید مبنای توسعه آموزش‌های مهارتی قرار گیرد.
این روش، نه‌تنها نتیجه‌بخش، بلکه قابل اندازه‌گیری نیز هست.
در همین راستا، طرح‌هایی با الگوبرداری از برنامه‌های جهانی و برخی طرح‌های ائتلافی و کنسرسیومی در داخل کشور تدوین و عملیاتی شده‌اند؛ از جمله طرحی که روز گذشته در یکی از استان‌ها کلید خورد.
عرب گفت: علاوه بر این، یکی دیگر از نمونه‌های آموزش دوگانه، اجرای برنامه «مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی» است.
در حال حاضر، 413 مرکز آموزش در محیط واقعی کار در سطح استان فعال هستند.
این طرح در واقع نسخه‌ای نوین از نظام استاد-شاگردی سنتی است که در قالب استانداردهای جدید طراحی شده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان قم ادامه داد: بر اساس این طرح، هر واحد پذیرنده در حوزه صنعت یا خدمات می‌تواند حداکثر 15 مهارت‌آموز (یا به‌عبارتی شاگرد) را پذیرش کرده و طی مدت 2 تا 8 ماه، به آموزش عملی آن‌ها بپردازد.
در طول این مدت، این کارآموزان از شمول قوانین کار و تأمین اجتماعی مستثنا بوده و بدین ترتیب، کارفرما با اطمینان خاطر می‌تواند نسبت به جذب، آموزش و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز خود (حتی بیش از تعداد مورد نیاز فعلی) اقدام کند.
وی تشریح کرد: در طول دوره مهارت‌آموزی، کارآفرین یا مربی آموزش‌دهنده نباید نگران این موضوع باشد که بعداً کارآموز از او شکایت کند یا مطالبه حقوق نماید.
این افراد در حال دریافت آموزش هستند و هنوز وارد مرحله کار نشده‌اند.
بنابراین، مسائلی نظیر پرداخت حقوق یا بیمه کار برای آن‌ها مطرح نیست.
البته از زمان ثبت‌نام، کارآموزان تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرند و این موضوع توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور پیگیری و اجرا می‌شود.
به همین جهت، مربیان و کارآفرینان می‌توانند با خیالی آسوده نسبت به آموزش افراد علاقه‌مند و مستعد اقدام کنند و مهارت‌هایی چند برابر نیاز خود را به آن‌ها منتقل نمایند.
عرب تأکید کرد: در این فرایند، افرادی که آمادگی لازم را برای فعالیت در حوزه مشخصی دارند جذب می‌شوند و سایر افراد نیز به سازمان معرفی شده و در صورت نیاز به بنگاه‌های اقتصادی مشابه ارجاع داده می‌شوند.
این طرح در حال حاضر در قالب آموزش در محیط کار واقعی، در 413 مرکز آموزشی کشور در حال اجراست.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان قم ...در پاسخ به این پرسش که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای چه برنامه‌هایی برای به‌روزرسانی مستمر مهارت شاغلان در صنایع مختلف دارد اظهار داشت: مدل دیگری از آموزش‌های مهارتی تحت عنوان «آموزش‌های دوگانه» نیز در بستر صنعت پیاده‌سازی شده است که شامل مراکز آموزش کارآموزی جوار کارگاهی و بین‌کارگاهی است.
به این معنا که در کنار صنایع مختلف، ظرفیت‌های آموزشی جدیدی ایجاد می‌شود.
وظیفه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، تنها آموزش افراد جویای کار نیست، بلکه ارتقای مهارت شاغلان نیز در زمره مسئولیت‌های اصلی این نهاد به شمار می‌آید.
وی در این‌باره افزود: براساس گزارش مجامع معتبر و نشریات اقتصادی، با توجه به تحولات شگرف فناوری، مهارت نیروی کار در کشور هر 5 سال تا حدود 50 درصد کاهش می‌یابد؛ بنابراین به‌روزرسانی مستمر مهارت‌ها امری ضروری است که باید در قالب مراکز جوار صنعت صورت گیرد.
در همین راستا، صنایع تشویق می‌شوند تا با ایجاد این مراکز و استفاده از مربیان متخصص، ارتقای مهارت نیروی انسانی شاغل را مطابق با استانداردهای بین‌المللی دنبال کنند.
همچنین این مراکز می‌توانند افراد جویای کار را نیز آموزش دهند و آن‌ها را یا به‌طور مستقیم جذب یا به سایر بنگاه‌های اقتصادی معرفی کنند.
عرب با اشاره به اقداماتی که به جهت توسعه آموزش مهارتی در مناطق روستایی انجام شده است اذعان کرد: در سال 1403، با وجود محدودیت منابع، ساکنین مناطق روستایی در استان قم تحت پوشش 597 نفر دوره و 74،471 نفرساعت آموزش قرار گرفتند.
همچنین در چارچوب برنامه‌ریزی چهار ساله جدید که با ابتکار استاندار تدوین شده، تمام دستگاه‌های اجرایی موظف به ارائه برنامه عملکرد 4 ساله شده‌اند.
وی افزود: بر همین اساس، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم نیز برنامه‌ای جامع را تنظیم کرده که در آن به موضوعاتی چون دسترسی به آموزش‌های مهارتی در شهرستان‌ها و روستاها، با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، به‌طور خاص پرداخته شده و این برنامه در قالب سیاست‌های کلان برنامه هفتم توسعه، قابل اجرا خواهد بود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان قم در پایان گفت: با توجه به محدودیت‌های موجود برای ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در مناطق روستایی، برنامه‌ریزی‌هایی در دستور کار قرار گرفته است تا از طریق خرید خدمات از آموزشگاه‌های دارای مجوز، امکان ارائه آموزش‌های مهارتی به ساکنان این مناطق فراهم شود.
در این راستا، پیگیری‌هایی برای تأمین بودجه مورد نیاز انجام شده تا بتوان این طرح را در سطح استان اجرایی کرد و دسترسی عادلانه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را توسعه داد.
انتهای پیام/