58 پروژه نهضت عدالت آموزشی در خراسان جنوبی تا مهر آماده بهرهبرداری است - تسنیم
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: از مجموع 102 پروژه تعریف شده در قالب نهضت توسعه عدالت آموزشی در استان، 58 پروژه تا پیش از مهر 1404 آماده افتتاح خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حامد رخسارپور، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی در ششمین جلسه بررسی روند اجرای پروژههای نهضت عدالت آموزشی استان، با ارائه گزارشی از وضعیت فضاهای آموزشی گفت: در حال حاضر 102 پروژه آموزشی در قالب نهضت عدالت آموزشی در سطح استان در حال اجراست که شامل 47 کلاس درس است.
از این میان، 58 پروژه تا پیش از آغاز سال تحصیلی جدید (مهرماه 1404) به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی با اشاره به آمار سرانه فضای آموزشی در استان افزود: متأسفانه سرانه فضای آموزشی در شهرستان بیرجند با 4.7 مترمربع بهازای هر دانشآموز، پایینترین میزان در استان است.
این در حالی است که میانگین سرانه در استان 6.7 مترمربع است و بر اساس برنامه هفتم توسعه، باید تا پایان برنامه، تمامی شهرستانها به 6.1 مترمربع برسند.
رخسارپور گفت: بیشترین تمرکز نهضت عدالت آموزشی در شهرستانهایی چون بیرجند، طبس و زیرکوه انجام شده و از 166 کلاس درس تعریفشده در این طرح، 43 کلاس تنها در یک شهرستان قرار دارد که این موضوع بر اساس کمبودها و اولویتها تنظیم شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی با اشاره به روند اجرایی پروژهها افزود: در حال حاضر میانگین پیشرفت فیزیکی پروژههای نهضت حدود 60 درصد است و بسیاری از پروژهها در مراحل اسکلت و نازککاری قرار دارند.
برخی پروژهها با حمایت خیرین و گروههای جهادی در حال اجراست که جا دارد از همه فعالان این حوزه تشکر کنیم.
رخسارپور از حضور استاندار خراسان جنوبی در چندین افتتاح مهم آموزشی، از جمله مدرسه 6 کلاسه حاجیآباد به نام امام علی (ع) با حضور وزیر دادگستری، قدردانی کرد و افزود: پروژههایی نظیر سالن سلامت ورزشی ریحانه نیز با حمایت استاندار به بهرهبرداری رسید که نشاندهنده عزم جدی برای توسعه عدالت آموزشی در استان است.
وی ادامه داد: از مجموع پروژههای استان، 13 پروژه مربوط به طرح مسکن ملی است که برای تکمیل آنها، نیازمند پرداخت 50 درصد سهم تعهد شده توسط نهادهای مسئول هستیم.
تاکنون 9 پروژه از این 13 مورد آغاز شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی خواستار اجرای کامل مسئولیتهای اجتماعی صنایع و معادن استان شد و گفت: مطابق دستور صریح ابلاغی از سوی برخی مسئولان ملی، از جمله دکتر عارف، 25 درصد از مسئولیت اجتماعی معادن باید به پروژههای آموزشی اختصاص یابد.
از استاندار درخواست داریم دستور پیگیری و اجرای این موضوع را صادر کنند.
وی با اشاره به همراهی خیرین، گروههای جهادی، انجمنهای اولیا و مربیان و نهادهای مردمی در استان افزود: خراسان جنوبی یک استان فرهنگی و پیشرو در حوزه مدرسهسازی است.
اما برای تحقق کامل عدالت آموزشی، نیازمند تسریع در تخصیص اعتبارات، حمایت ملی و همراهی کامل دستگاهها هستیم.
رخسارپور گفت: با توجه به اینکه اولین جلسه رئیسجمهور در سفر به استان، جلسه بررسی نهضت عدالت آموزشی خواهد بود، باید گزارشی دقیق و مستند از وضعیت پروژهها، زیربناها و سرانهها آماده و ارائه شود.
حیات جامعه در گرو حیات مدرسه است/ معلم سنگر اصلی حفظ هویت ملی و دینی
حجتالاسلام سیدنقی موسوی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور نیز در نشست شورای آموزش و پرورش استان با بیان اینکه آینده آموزش و پرورش با چالشهای متعددی مواجه است، گفت: در دنیای امروز بحث آیندهنگاری، مرگ مدرسه و تهدید برخی مشاغل مطرح است؛ از جمله شغل معلمی که در کنار حوزه درمان، نخستین سنگرهایی هستند که بهواسطه پیشرفتهای هوش مصنوعی در معرض تهدید قرار دارند.
از خوددرمانی گرفته تا خودآموزی، همه این موارد نشان میدهد که فناوری به سرعت در حال تغییر دادن معادلات است.
وی افزود: با این حال، هوش مصنوعی هرگز نمیتواند جای تفکر و ارتباط انسانی را بگیرد.
به همین دلیل نقش معلم و استاد همچنان پابرجاست.
ممکن است آموزش عالی و دانشگاهها در ساختار و گستره خود تغییر کنند، اما مدرسه و آموزش عمومی همچنان رکن اصلی تعلیم و تربیت خواهند بود.
معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به روند "مدرسهزدایی" در جهان پستمدرن گفت: اگر حاکمیت از آموزش عمومی عقبنشینی کند، در واقع بخشی از مهمترین سنگرهای خود را از دست داده است؛ از حجاب و هویت ملی گرفته تا هویت شغلی و حرفهای.
بنابراین ضرورت دارد آموزش و پرورش و مدارس همواره بهعنوان خط مقدم حفظ هویت جامعه مورد حمایت قرار گیرند.
موسوی با قدردانی از حمایتهای مقام عالی وزارت، استاندار و مسئولان استانی تأکید کرد: قانون برنامه هفتم نیز تکالیف مهمی را در حوزه آموزش و تحقیقات بر عهده آموزش و پرورش گذاشته است.
اگر امروز از این سنگر مهم یعنی مدرسه عقبنشینی کنیم، حیات جامعه و آینده نسلها با تهدید جدی مواجه خواهد شد.
معلم تنها عنصری است که میتواند بهصورت نفسبهنفس و جانبهجان در تحول دانشآموز اثرگذار باشد.
موسوی با تاکید بر ضرورت تقویت دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان مرکز اصلی تربیت معلم است و حمایت از آن بهمعنای حمایت از آینده آموزش و پرورش کشور است.
بنابراین انتظار داریم مسئولان کشوری و استانی در تقویت زیرساختها و ظرفیتهای این دانشگاه بیشازپیش همکاری داشته باشند.
انتهای پیام/ 251