خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 11 شهریور 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

جمعیت دانش آموزی ایران تا 1412 به 12.5 میلیون نفر می رسد

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 11 شهریور 1404 - 14:30
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد بر اساس پیش بینی ها، جمعیت دانش آموزی کشور تا سال 1412 به حدود 12.5 میلیون نفر خواهد رسید؛ روندی که کاهش در دوره ابتدایی و افزایش در دوره متوسطه دوم را نشان می دهد.
آموزش،آموزشي،پرورش،توسعه،ارتقاي،كيفيت،عدالت،مشاركت،اصلي،مهار ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، سید مصطفی آذرکیش امروز در نشست شورای آموزش و پرورش استان لرستان، ضمن تبریک آغاز امامت حضرت ولی‌عصر (عج) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، بر اهمیت مشارکت مردمی، تحول در نظام تعلیم و تربیت و ارتقای کیفیت آموزش تأکید کرد.
وی با اشاره به جایگاه مهم شوراهای آموزش و پرورش گفت: شوراها بر اساس قانون، به‌منظور جلب مشارکت مردم در تصمیم‌سازی و نظارت بر آموزش و پرورش تشکیل شده‌اند.
هدف اصلی آن‌ها، استفاده بهینه از ظرفیت‌های مردمی و منابع مختلف برای ایجاد، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی است؛ نقشی که بسیار برجسته و بی‌بدیل محسوب می‌شود.
آذرکیش با بیان این‌که در سال‌های اخیر رئیس‌جمهور توجه ویژه‌ای به حوزه تعلیم و تربیت داشته است، افزود: این سطح از حمایت در چند دهه اخیر کم‌سابقه بوده است.
مقام معظم رهبری نیز در اردیبهشت‌ماه امسال، این توجه رئیس‌جمهور و اشراف وزیر آموزش و پرورش را فرصتی ارزشمند برای کشور دانستند.
وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور در دیدار با فعالان رسانه‌ای تأکید کرده‌اند که بخش عمده‌ای از زمان کاری خود را صرف امور آموزش و پرورش می‌کنند.
این فرصت باید به‌درستی برای ارتقای کیفیت و توسعه عدالت آموزشی به کار گرفته شود.
آذرکیش با تشریح راهبردهای اصلی وزارتخانه اظهار داشت: توسعه عدالت آموزشی از دو مسیر دنبال می‌شود؛ نخست، رفع محرومیت از فضاهای آموزشی از طریق ساخت مدارس ایمن و استاندارد با کمک خیرین، منابع دولتی و ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی، و دوم، ارتقای کیفیت آموزش از طریق توانمندسازی معلمان، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و توسعه محیط‌های متنوع یادگیری.
وی با اشاره به پروژه‌های مهم وزارتخانه ادامه داد: «پروژه مهر» به‌عنوان مهم‌ترین برنامه ملی آموزش و پرورش، با شعار توسعه عدالت آموزشی برای ایران و مدرسه اجرا می‌شود.
این پروژه پنج محور اصلی دارد: توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش، ارتقای ایمنی و سلامت دانش‌آموزان، مشارکت اجتماع‌محور و تقویت پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی.
آذرکیش در ادامه سخنان خود، استان لرستان را جزو استان‌هایی دانست که بیشترین سهم از اعتبارات کیفیت‌بخشی را دریافت کرده است و افزود: این امر نشان‌دهنده اهمیت ویژه وزارت آموزش و پرورش به توسعه آموزشی در این استان است.
با حمایت استاندار، شورای آموزش و پرورش و پیگیری‌های آقای سهرابی و همکارانشان، پروژه‌های متعددی در حال اجراست که بخشی از آن‌ها در مهرماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی با تأکید بر ضرورت توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حدود 10 درصد فاصله با میانگین کشوری در زمینه آموزش‌های مهارتی داریم و به همین دلیل، گسترش هنرستان‌ها و مهارت‌آموزی از اولویت‌های اصلی وزارتخانه است.
بر اساس سند تحول بنیادین، هر دانش‌آموز باید دست‌کم یک مهارت کاربردی کسب کند تا در صورت خروج از نظام آموزشی، امکان اشتغال و کسب درآمد حلال را داشته باشد.
آذرکیش همچنین از اجرای طرح «همنوا» خبر داد و گفت: این طرح با هدف استفاده مشترک از زیرساخت‌های آموزشی وزارت آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها دنبال می‌شود.
همکاری با میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادها می‌تواند ظرفیت‌های گسترده‌ای در توسعه آموزش‌های مهارتی فراهم آورد.
وی افزود: با حمایت دولت، هدایت‌های رهبری و مشارکت مردم، در آستانه تحولات بزرگی در نظام تعلیم و تربیت قرار داریم.
اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، استفاده از فناوری‌های نوین و تقویت آموزش‌های مهارتی می‌تواند آغاز سال تحصیلی جدید را به مهر متفاوتی برای دانش‌آموزان، خانواده‌ها و معلمان تبدیل کند.
آذرکیش در پایان گفت: با توجه به ضرورت ارتقای کیفیت آموزش و تنوع‌بخشی به فضاهای آموزشی، عملیات اجرایی 7 هزار و 400 پروژه آموزشی در سطح کشور آغاز شده که از این تعداد، 2 هزار و 400 واحد آماده بهره‌برداری هستند.
وی خاطرنشان کرد: شیب جمعیت دانش‌آموزی نشان‌دهنده کاهش در دوره ابتدایی و افزایش در دوره متوسطه دوم است.
پیش‌بینی می‌شود جمعیت دانش‌آموزی کشور تا سال 1412 به حدود 12.5 میلیون نفر برسد.
از این رو، لازم است تحلیل‌های دقیق و کارشناسی در استان‌ها نیز صورت گیرد.
انتهای پیام/.